Hmm... jag vet inte hur pass några av de här kommer passa in eller ej... för "trevlig" kan ju betyda nästan vad som helst... och för att jag själv aldrig har läst några av de mangas för de som jag nämner (jag plockar mina förslag från min lista utav animes som jag har sätt, de som tydligen har en manga då så klart).
Åldersmässigt sätt så kan jag väl inte garantera att de kommer vara 30+... så för mig kommer det mer handla om vad som känns någerlunda "moget" generelt sätt, eller något åt det håller... jag kan ju dock ha helt fel också med mina förslag, det utesluter jag inte... för jag är inte alltid den bästa på att dömma grejer för vad de kanske faktiskt är, och för att jag tenderar vara rätt förlåtande med sådant som jag gillar. XD Som närmst kanske jag kan säga att det mesta kommer nog åtminstone ha en majoritet utav karaktärer som är kanske en 20+.
Appleseed
(Cyberpunk)
Cowboy Bebop
(Neo-noir, Space Western)
I Can't Understand What My Husband Is Saying
(Comedy, Slice of Life)
Jin-Roh: The Wolf Brigade / Kerberos Panzer Cop / Kerberos Saga
(Military science fiction) *[SUP]1[/SUP]
Last Exile
(Adventure, Steampunk, Dieselpunk)
Psycho Pass
(Dystopia, Crime fiction, Cyberpunk)
Samurai 7
(Chanbara, Adventure, Steampunk)
*[SUP]
1[/SUP]
"Kerberos Panzer Cop" är namnet på Mangan som senare användes till att göra anime filmen Jin-Roh: The Wolf Brigade som jag såg för nått år sedan. Medan "Kerberos Saga" är namnet på hela IP'n i sig.
Här nedan är några animes (som har Mangas) som jag själv inte har sätt än, men som jag har varit intresserad utav att kolla på. Så jag vet inte om de passar med vad du söker alls... gissar mest här ju... XD
Berserk
(Dark fantasy, Action)
Claymore
(Dark fantasy, Action)
Guin Saga
(Heroic fantasy)
Hellsing
(Action, Horror, Science fantasy)
Hyouge Mono
(Historical)