Nekromanti Manlig dominans i bakgrundstabellerna?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Filosofi {OT}

Personligen tycker jag att filosofi inte alls har med kunskap att göra. Att tänka och att kunna är två helt skiljda saker. Och ofta kan kunskap (i form av förutfattade meningar) inverka mycket dåligt på ens tänkande. Men, att INTE gilla filosofi är IMHO att välja att inte tänka.

/RipperDoc - min enkla lilla åsikt...

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Filosofi {OT}

Något som 9 av 10 människor saknar som vi som varit SL ett tag är bra på det är handling och konsekvens tänkande och läran om Hanling och konsekvens är en av de älsta Filosofiska tankarna som finns.

Filosofi handlar om att tänka och lära sig att älska kunskapen nu finns det givet viss MASSOR av Kultur bögar som anser sig vara filosofer och de sitter och filosoferar på konstiga färger och annat de har sett under sina opium trippar nere i 08 eller vad de nu gör.. ( Piff och Puff är bra exempel på sådana )
Sån filosofi är tråkigt och kortsiktig tänkande.
Bra filosofer som får en att fundera det är Stoikerna ( antiken krigar filosof ) och Epikureus ( Livs njutare psedo religion skapare ) deras tänkande får en människa att fundera...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Filosofi {OT}

Måste man kunna rabla en massa kända stofiler från Långtbortien som sedan länge varit maskföda, för att kunna anse sig vara filosof?

Det är dom små frågorna som är intressanta.

/Sir Foilan - tycker att Piff och Puff är roliga

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Filosofi {OT}

Personligen tycker jag att filosofi inte alls har med kunskap att göra.

All kunskap härstammar från filosofin. När sedan olika "ämnen" blev mer preciserade så knoppades dessa av från filosofin och blev det vi nu känner som matematik, fysik etc.

/Azagthoth
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Filosofi {OT}

Jag håller med. Alltför många rabblar bara en massa filosofer och säger sedan: "Jag tycker som dem". Man ska utveckla sin egen livsfilosofi, med begränad inverkan av andra filosofier. Sedan kan man jämföra och utvevckla sin egen filosofi jämte alla andras, tills den uppnår perfektion (nirvana :)).

Och när det gäller kunskap vs. filosofi så visst har kunskap koppling till filosofin. Jag ville bara mena att kunskap egentligen består i andras svar på frågor, men filosofi (ens egen då) ger sin egna svar på frågor. Att man sedan kan hålla med i andras svar är en annan sak :)

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Filosofi {OT}

Nej man måste inte kunna rabla upp massor av stofiler och deras namn för det är inte VAD dom heter som är det viktiga det är VAD dom lär ut..
Orsaken att jag nämde Stoikerna och Epikureus är att de är några av mina favoriter de hade extrem olika åsikter på många sätt varandras motsats men båda hade sina små geniala tankar och framför allt så var de samtida..

Stoikerna benämner allt som är GOTT som det som DU och JAG tycker är Trevligt och skönt..
De benämner allt som är ONT som allt vi finner OTREVLIGT smärta sorg mobbing döda vänner osv...
Och Ju mer gott man har haft i livet desto närmare kommer det onda en.. och Ju mer ONT man har haft i sitt liv desto närmare det GODA kommer man.
Bästa sättet att leva är att vara sparsamt inte ha för mycket njutning utan arbeta hårt och inte rygga för det som är svårt i livet för det är det svåra här i livet som gör att man bättre uppskattar det som är gott ( trevligt )
De var krigare Stoikerna och deras filosofi speglar det.
De ansåg även att ALLA människor hade lika värde och de var emot all form av slaveri..

Epikureus sa Livet går ut på att Njuta och man ska undvika ALLT SOM är jobbigt ALLT som kan leda till smärtsamhet. Festa gärna om du tycker det är njutbart LÅT andra göra det jobbiga och smärt samma här i livet..
Angånde sprit så sa han att man ska inte dricka för mycket för det kan leda till baksmälla och baksmälla är smärta och smärta ska man unvika..
Överlag så var Epikureus en njutnings människa MEN han förspråkade även ett liv där man ska äta hälsosamt och leva hälsosamt /images/icons/laugh.gif Allt för att undika smärta..
Ärke fegis med andra ord...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Filosofi {OT}

"Stoikerna benämner allt som är GOTT som det som DU och JAG tycker är Trevligt och skönt..
De benämner allt som är ONT som allt vi finner OTREVLIGT smärta sorg mobbing döda vänner osv..."


Du påstår att han vet vad jag tycker är trevligt och vad jag finner mindre trevligt?

"Bästa sättet att leva är att vara sparsamt inte ha för mycket njutning utan arbeta hårt och inte rygga för det som är svårt i livet för det är det svåra här i livet som gör att man bättre uppskattar det som är gott"

Vi är redan oense...

"Epikureus sa Livet går ut på att Njuta och man ska undvika ALLT SOM är jobbigt ALLT som kan leda till smärtsamhet. Festa gärna om du tycker det är njutbart LÅT andra göra det jobbiga och smärt samma här i livet.."

Tycker att dessa två herrar låter som plus och minus.

Ciddes filosofi: Gör vad du tycker känns bra, inte bara kortsiktigt men också långsiktigt. Försök ta ansvar för dina handlingar.

-Mår magen bra, mår också själen bra

/kinesiskt ordspråk

/Sir Foilan - blev filosofisk?

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Filosofi {OT}

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Stoikerna benämner allt som är GOTT som det som DU och JAG tycker är Trevligt och skönt..
De benämner allt som är ONT som allt vi finner OTREVLIGT smärta sorg mobbing döda vänner osv..."

Du påstår att han vet vad jag tycker är trevligt och vad jag finner mindre trevligt?
<p><hr></blockquote><p>Nej Han benämner bara att DET som är trevligt är GOTT i sina texter så skriver han att det en person kan tycka är trevligt kan vara ett helvete för en annan person..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> "Bästa sättet att leva är att vara sparsamt inte ha för mycket njutning utan arbeta hårt och inte rygga för det som är svårt i livet för
det är det svåra här i livet som gör att man bättre uppskattar det som är gott"
Vi är redan oense...
<p><hr></blockquote><p>Tja kanske det MEN Vad stoikerna menar är att genom att lära ta ansvar och göra det som måste göras och inte fly från det som är hårt så kan man få distans från vad som är hårt och svårt.
Exempel kan tas från mig jag cycklar sommar som vinter även under kalla -35 dagar utan problem och tja JAG gillar inte vintern och kylan MEN efter att ha cycklat några dagar i temperaturer på -47 ( rekord kylan vi hade för några år sen ) så njöt jag när det ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN blev bara -30 grader Uj va varmt och skönt det skändes.
På grund av att jag kommit nära det ONDA i livet så kom det GODA mig närmare.. JAG kunde uppskatta livets små gåvor..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"Epikureus sa Livet går ut på att Njuta och man ska undvika ALLT SOM är jobbigt ALLT som kan leda till smärtsamhet. Festa
gärna om du tycker det är njutbart LÅT andra göra det jobbiga och smärt samma här i livet.."
Tycker att dessa två herrar låter som plus och minus.
<p><hr></blockquote><p>Kan så tyckas *ler* det är dom i om och mycket MEN om något var jobbigt tycker Epikureus att man ska springa där ifrån så fort fläsket hinner och låta någon annan göra det som är jobbigt.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Ciddes filosofi: Gör vad du tycker känns bra, inte bara kortsiktigt men också långsiktigt. Försök ta ansvar för dina handlingar.
-Mår magen bra, mår också själen bra
/kinesiskt ordspråk
/Sir Foilan - blev filosofisk?
<p><hr></blockquote><p>A en form av Stoiks tanke /images/icons/cool.gif med Epikuriska inslag.. Epikureus var inte någon som ville eller bryde sig om att ta ansvar för sina handlingar nä sånt var jobbigt och inte roligt det kunde man låta andra göra.. Stoikerna de tog ansvar de levde hårt de festade hårt och när det fanns möjlighet så njöt det av det goda det trevliga här i livet kanske i goda vänners omkrets under en pickning medans barn lekte nere under korkeken och tempel danserskorna uppträdda en mild dans åt Demeter skördens gudinna och hennes dotter Persephone vårens och underjordens härskarinna.
Stoikerna tycker jag var bäst de hade mer folk vett man ska inte göra mot andra det man inte vill att de gör mot en. var ett val språk de hade.
Och har man haft ett jobbigt liv så kan man bättre uppskatta de små glädje ämnena som finns..
 
G

Guest

Guest
Re: Filosofi {OT}

"Hur kan man INTE gilla filosofi?"

Varför skulle man gilla det? det ger ingetting, det tar tid och det gör än deprimerrad. Man kan fortsätta med sina tankegångar hur långt som helst men sanningen är den att det inte finns någon menning med livet. Och efter som det är det jag ser som filosofi så tycker jag det är tråkigt. Galningar gillar inte filosofi!/images/icons/smile.gif

Mvh Ezzy
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Filosofi {OT}

Varför skulle man gilla det?

Därför att det är urbota intressant och skoj?

sanningen är den att det inte finns någon menning med livet.

Många skulle inte hålla med dig.

/Azagthoth
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
Re: Filosofi {OT}

"Hur kan någon gilla filosofi?"

svar(på dum fråga =): är samma fråga som typ 'hur kan folk gilla religion'... jag är inte religiös på nåt sätt och tycker det mesta är struntprat, men filosofi är intreesant som sjutton, och filosofi handlar, som många tror, inte bara om frågor som varför finns jag etc... utan de intressanta är de med idéer om moral och etik, även om mångas (ex platons idélära) storhets idéer är intressanta...

"Nej tro mig, filosofi är bara till för att sysselsätta folk som inte har något att göra på dagarna"

tyvärrr jag tror dig inte, filosofi är något av det viktigaste vi har och skippar man det så kan man räkna med en läskig framtid... alla bara bryr sig om pengar och naturlagar mm...

dvärgen skulle vara tacksam om han slapp vampyrer =)
 
Top