Nekromanti manligt och kvinnligt...

magoo

Hero
Så här ser skillnaderna ut i min vagga, hypertraditionell by i norrlands inland. Tack och lov flyttade jag därifrån, annars hade jag väl tillhört mallen:

Män:
Fattar beslut, löser problem, gärna av teknisk natur och blir experter på smala områden. Trivs i grupp vid utförande av aktivitet, ex sport eller arbete men är gärna ensamma däremellan. Fullständigt ointresserade av föremål som har med utseende att göra men mycket intresserade av egenskaper hos föremål som har med status att göra - bil, skeoter, mobiltelefon.

Kvinnor:
Kommer med underlag till beslut, överlåter problemlösande i de fall någon man finns till hands. Generalister, bra på omsorg. Har ett stort hålla reda på-arkiv över personer och händelser, se beslutsunderlag. Har större behov av sällskap än män. Mycket intresserade av föremål som har med utseende att göra - det egna eller hemmets.

I min nuvarande umgängeskrets finns manliga kvinnor och kvinnliga män och alla varianter och det gillar jag. De extremt manliga och kvinnliga personerna kommer jag nästan aldrig i kontakt med och när det händer känner jag mig som en alien på besök.

När jag spelar manliga rollpersoner brukar jag spela som vanligt. För mig blir det mest ett annat namn, i övrigt styr rollspersonens övriga egenskaper hur jag spelar honom.

magoo

Hero
Re: Det här är typiskt kvinnligt...

Mina arbetskamrater hävdar att den mest kvinnliga kommentaren som finns är:

- Ja, du gör ju som du vill...

vilket betyder

- Det ger du FAN i!

Fast jag som är kvinna har faktiskt aldrig sagt det!

Själv tycker jag att den mest manliga kommentaren är:

- Ja, vi får se...

Vilket betyder

- HA! Det kan du glömma!

/Magoo, pratar aldrig med kluven tunga

MrG

Swashbuckler
Landande

Tvärtemot era erfarenheter, så har vi i vårt hem en dynamik där min fästmö kräver minst tio minuters plock vid hemkomst och jag gärna skulle landa direkt...

Å andra sidan vänder vi på en del andra steriotyper också, som att jag är den som tycker om att shoppa och laga mat :gremcrazy:

Rosen

Myrmidon
"Honeyy..?" (ropat från ett annat rum; ett "Ja?" möts bara av någon minuts tystnad innan det upprepas) = "Jag sitter så skönt här och orkar inte resa mig men jag vill ha telefonen, en kopp varm choklad och några kex, ett visst nagellack som jag inte kan beskriva, eller nånting helt annat. Kom hit så berättar jag vad det är!"

vad gör killar när de spelar kvinnliga rollfigurer.

Beror mycket på setting, men oftast rullar jag fram en RP först och tittar på hur den blev innan jag bestämmer mig för vad den verkar vara.

Och hur ska jag spela en manlig utan att bli allt för stereotyp..dvs rak och brutal stenåldersman...

Nåt fel på det? Kolla bara hur många killar som spelar raka och brutala stenåldersmän...

--
Åke

krank

Går ondskans ärenden
Om man bortser från den fysiska delen, vad gör kvinnor kvinnliga och män manliga.
Inte mycket, egentligen. Som någon sade - det finns fler skillnader inom grupperna än mellan grupperna.

vad gör killar när de spelar kvinnliga rollfigurer.
Samma saker, i princip, som när jag spelar manliga rollpersoner. Rent konkret är ju allt utom det rent biologiska bara ett gäng sociala konventioner och fördomar... Vanligen brukar jag helt enkelt utgå från någon jag känner som jag känner skulle passa in. jag är inte mycket för stereotypiserande.

Och hur ska jag spela en manlig utan att bli allt för stereotyp..
Precis som du spelar en kvinnlig karaktär bortsett från de biologiska attributen?

//Krank, som bara läst litteratur och haft lektioner i genus den senaste veckan, och är innerligt less på alla som hävdar att "manligt" och "kvinnligt" skulle vara något utom fördomar

Rosen

Myrmidon
Som någon sade - det finns fler skillnader inom grupperna än mellan grupperna.

Here's a funny thing... Det där är en gammal biologisk tumregel, som slemma biologister framhöll under debatter i åratal.

I en diskussion jag hamnade i för några år sedan försökte jag förklara innebörden av statistik för ett par Unga Arga Aktiva (deras egen argumentation var mest av typen "killar är inte alls si och så, för jag känner en som...") och jag tryckte flera gånger på att individuella variationer som regel är större än könsrelaterade dito. Det togs enbart som ett lömskt och inlindat sätt att smyga in att det fanns könsrelaterade variationer, så det avslöjade ju direkt hur extremt j-a sexistisk jag var.

Några år senare - omkring '04, tror jag - sjönk visst sagda tumregel plötsligt in, för sedan dess har jag regelbundet hört genusfolk använda den som ett argument för sina idéer. Ibland ganska aggressivt.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag hoppas att ni klarar av att diskutera...

...det här ämnet utan att det leder till gräl. Kom ihåg att det finns en mer generell genustråd här ovan om ni känner för att diskutera skillnaderna mellan manligt och kvinnligt utanför rollspelsvärlden. :tekopp: