Nekromanti Mansion of Doom - ge mig era idéer!

rjonas

Hero
Re: Du får jobbet!

I lobbyn står en telefon. Men man får ingen ton. Såvida inte man slår nollan först för då kopplas man till växeln på Yuggoth.

I en konstig hiss finner man ett runt hål i taket. Om man tar en stol kan man nå upp och sticka upp huvudet i hålet och se vad som finns där. Det är en massa stjärnor och de får man titta på en lååång stund.

solvebring

Superhero
Aldrig lirat CoC, men jag gillar settingen du presenterat. Grym bild förresten, definitivt min smak.

Jag skulle tycka det var kul med grava hemligheter som formar karaktärerna. Huset drar upp dessa hemligheter till ytan igen, och detta är en av de saker som slår riktigt ordentligt, och som också bjuder till underhållande utageranden.
Funderar också över om alla som hamnar i huset har band knutna till varandra, band som man inte vet om men som kryper fram i ljuset ju mer man interagerar mot de andra spelarna. Banden skall knappast vara positiva och kärleksfulla... Jag tycker just att belysandet av människans smutsigare sidor, dess djupaste hemligheter och mest avskyvärda drifter är något som är värt att spela en hel del på.

Hur man skall forma det hela, det är en annan fråga, men kort och gott är det ruskigt kul. Det bjuder till så mycket dialog och överraskningar som kort och gott gjuter fast spelarna på pottkanten. Funderar i banor som säger:
"Det är inte 'The Mansion' som skall göra det! Det är spelarna som skall göra det, men hjälp av 'The Mansion's'ä alla mysterier och otäckheter". Ja... Om någon förstår vad i katten jag syftar på.

Att knyta ihop rollerna i hemlighet bjuder till paranoia, och paranoia föder rädslor och "nervexplotioner", vilket enligt min erfarenhet och uppfattning kan leda till en hel del sköna "spelare vs spelare attacker". Ja, ta inte ordet attacker bokstavligt, alltså det behöver knappast vara i form av fysiskt våld, utan även psykiskt etc.
Det som pågår är att spelarnas värsta sidor hamnar i öppen dager, och ingen litar på någon, flera ting i huset, t.ex. skumma SLP's bidrar till detta på de mest oförklarliga sätt och paranoian som förut var 100% blir 110%. Ingen skall i slutändan lita på någon, alla vill stoppa dolken i ryggen på varandra, men alla räds för en dolk i ryggen. Samtidigt måste de försöka avslöja hur i hela friden detta gått till. Vem har kommit över deras hemligheter, vem iakttar dem... Vad är sanning, vad är lögn... Och vad i helsicke är det här huset för ställe?!

Ja, ett spel i den stilen skulle jag vilja ha. Paranoia är nämligen en rädsla som är lätt att ingjuta i själva spelaren. Han är ju sin RP, och om RP börjar jagas och pressas på de mest otrevliga sätt känner sig spelaren pressad. Det blir hetskt, nervöst och en salig blandning med skumraskhandlingar kring spelbordet.
... Härligt!

rjonas

Hero
En tavla i stora sovrummet föreställer spretiga hundar som äter på levande men hjälplösa människor. I bakgrunden pågår ett åskväder.

Sedan när ovädret drar in över Mansion of Doom kan man svära på att man höra ångestskrin varje gång det blixtrar...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
"Det är inte 'The Mansion' som skall göra det! Det är spelarna som skall göra det, men hjälp av 'The Mansion's'ä alla mysterier och otäckheter". Ja... Om någon förstår vad i katten jag syftar på.
Nä. :gremlaugh:

solvebring said:
Att knyta ihop rollerna i hemlighet bjuder till paranoia
Kanoners!

solvebring said:
skumma SLP's
Jag är ganska bra på att göra skumma SLP.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
rjonas said:
En tavla i stora sovrummet föreställer spretiga hundar som äter på levande men hjälplösa människor. I bakgrunden pågår ett åskväder.

Sedan när ovädret drar in över Mansion of Doom kan man svära på att man höra ångestskrin varje gång det blixtrar...
Keep em coming!

/M

rjonas

Hero
När man är ensam samlas kackerlackor och larver vid ens fötter. De försvinner när man får sällskap.

Sällskap upplever att personen ovan för med sig kackerlackor och larver.

rjonas

Hero
I medicinskåpet finns en spegel. Om man tar en tablett lugnande medel kan man i röntgenspegeln se hur den egna hjärnan skrumpnar lite.

I salongen finns det en lyxig humidor med cigarrer. Om man röker en cigarr tar röken omvägar kring osynliga varelser i rummet. Med klor. Som står så här: Uääh!

solvebring

Superhero
Jo, alltså jag tycker inte att huset skall vara själva grejen. Det skall bara puscha på, dra fram och inspirera. Vad skall man säga... Huset skall "verka osynligt". Det som verkligen skall forma det hela är spelarna utifrån det som huset drar fram och puschar på med.

Tillexempel:
Spelarna sitter alla i sällskapsrummet och radion går plötsligt på. En sprakande röst säger:
"Småflickor... En utav er är ett monster, den värsta ogärningsmannen ni kan tänka er... Småflickor... Du äcklar mig!"
... Där droppar huset en intrig. Men vem som tar till sig och gör något av intrigen, det är upp till spelarna själva. Den som först börjar "hinta" mot att kanske vara den skyldige är den som helt enkelt gör det först. Spelarna skall skapa intrigerna, huset skall droppa rekvisitan och hintarna till intrigerna.

Det coola vore att typ göra ca 500 kort eller så, som typ chanskort i Monopol. På varje kort står någon sådan där händelse som den med radion. Varje spelare får i sin tur dra ett kort och läsa upp det för de andra... När denne vill. Säg att varje spelare max får dra 3 kort / session. Dessa formar då alla de intriger som pågår inne i huset, och det är upp till spelarna att köra vidare på det, göra något av det för att sist knyta ihop säcken kring det. Varje kort har alltså en anklagelse eller liknande, sedan är det upp till den spelare som har turen och som läser kortet att säga hur man får informationen. Det kan vara en tidningsrubrik i en tidning på bordet, en oförklarlig radioröst osv osv.
Det gör sedan inget att man nästa spelkväll kanske får en likadan händelse som sist, för det är andra rollpersoner med i leken, och händelsen kommer helt klart inte att komma under precis samma situation eller på samma sätt som sist.

Nåväl, där svävade jag ut i idén. Men det jag ville säga var: Huset skall tipsa spelarna, men inte leda dem. Spelarna skall leda huset och händelserna tillsammans. Om man då gör som ovan kommer man att få känslan av att det är huset som leder en och gör alla de här sakerna. För... Vad man oftast inte tänker på i sådana fall är dock att det är ju en själv som gör det, för det är ju upptill spelarna vad man utformar ifrån det. Ett mer spejsat samberättande kan man säga. :gremsmile:

rjonas

Hero
I källaren finns ett frysrum. Det är mycket kallt, och frost kryper i hörnen. Den förste att undersöka rummet tar med sig kylan vart han än går. Fingrarna blir snabbt stela.

rjonas

Hero
I östra tornet finns ett teleskop riktat mot rymden. Man kan ställa in det efter en stjärnkarta i snedtaket. Om man riktar teleskopet mot Pluto tycks Pluto blinka.

.-.- .-.
-.- ..- ... - . -.
-.- .-.. .- .-. ..--..

Är kusten klar?

Snow

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Keep em coming!

/M
Varje gång man säger "Frau Blucher" så gnäggar hästarna i stallet.

Allvarligt talat, det måste finnas något i brunnen. Mitt förslag är klibbig sump. Sump som luktar död. När man hinkar upp den ur brunnen för att se vad som finns på botten så vissnar gräset där man häller ut den. Det fräts inte sönder eller svartnar. Det vissnar, som på hösten. Får man det på sig får man aldrig bort det med mindre än att man sliter bort huden. Efter ett tag börjar det klia under den mörka fläck som bildats av intensivt gnuggande.

Alla rollpersoner måste inte vara trasiga själar. I "råttorna i muren" är det en helt vanlig snubbe utan mörka hemligheter som är övertygad om att han inte ätit upp sin kompis. "Det var Råttorna! Råttorna i Muren!"

När en rollperson dör ska det finnas ledtrådar som pekar på en annan rollperson. "Vad tittar ni på mig för? Jag har inte dödat honom. Det var slemmet som kom upp ur brunnen! Jag lovar!".

Det är antagligen dags att lyssna igenom skräckens labyrinter igen.

rjonas

Hero
På en vägg i långa galleriet hänger det antika svärd. Beväpnad med den ottomanska kroksabeln tårar de man talar med blod. Att hänga tillbaka svärdet hjälper inte.

rjonas

Hero
Alla som läser i boken Cultes de goules kan bara prata om mat i kannibalistiska termer. Comte d'Erlettes verk står i skafferiet.

rjonas

Hero
I huset finns en liten flicka med rosetter i håret. Hon svarar inte på tilltal men är i övrigt artig och tillmötesgående. Hon flyttar på sig om så krävs. Hon följer kanske med om man ber henne men hon avviker till slut. Hon säger inget och hon gör inget. Hon finns bara där.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Fast det där bryter ju hela konceptet som Magnus var ute efter. Ett labyrintliknande äventyr i stil med Dungeon of Doom.

rjonas

Hero
Professorn blir arg om någon pratar om övernaturliga saker i hans närhet. Det finns ingen bot eller begränsning på denna vrede om samtalsämnet tillåts fortgå.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vitulv said:
Fast det där bryter ju hela konceptet som Magnus var ute efter. Ett labyrintliknande äventyr i stil med Dungeon of Doom.
På sätt och vis. Jag försöker vaska fram de idéer som jag kan ta till Mansion of Doom, och där ingår vissa nivåer av det solvebring pratar om.

Men det är rätt att flera av idéerna (mina också) lämpar sig bättre för en annan typ av arrangemang.

/M

Organ

Out of time, out of mind
flurtis said:
En annan encounter skulle kunna vara en galen person som sitter ensam i ett tomt rum och vägrar prata när kurt är i närheten. Efter lite frågande vem Kurt är, kan spelarna komma fram till att Kurt är hans skugga som han kommit på kant med och vägrar prata när skuggan är i närheten.
Ja! Och enda sättet att få skuggan att försvinna och patienten att prata är att helt släcka alla ljuskällor. Vem vet vad som kan hända i en becksvart madrasserad cell....? :gremooo:

/Anders