Nekromanti Manworld D20

DanielSchenström

Swashbuckler
Det är nutid, en nutid som motsvarar vår egen.

Platsen är jorden, men en alternativ jord där kvinnor inte existerar.

Manworld handlar om kärleken till din broder, om en utopisk värld där det inte finns såpoperor utan istället visas sport och hemfixarprogram i deras ställen. Jeansen har ersatts av lederhosen och det lyssnas inte på saker som Tori Amos och Britney Spears utan väl inoljade, nakna rysska manskörer och så kallade timmerhuggarband har fyllt deras nischer.

Idén är rätt ny men jag behöver medhjälpare då jag håller på med ett annat stort projekt just nu. Det jag söker är medskribenter som kan arbeta utifrån mina riktlinjer och första anteckningar. Jag behöver också en extra illustratör som är duktig på att rita inoljade mustashprydda män i läderbyxor.

Ju tidigare ni kommer in i projektet, desto mer kan ni påverka. Bland det första som måste diskuteras är förstås den sociopolitiska skillnaden mellan vår värld och Manworld.

entomophobiac

Low Prep High Play
Seriöst?!

Tja, det är väl bara att sätta igång "In the Navy" med Village People och sätta sig ned med penna i hand. Eller?

Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Kanske båda. Ungefär som när jag såg en diskussion om att vara "heterobög" på programmet Alice Bah. Ytterligare en i raden traumatiska upplevelser som gör att jag får stora kval av att slå på TV:n utan en film eller konsoll i anslutning till denna...

(Tevephobiac, kanske?)

Men säg såhär: vad är dina första anteckningar? Typ, karaktärsklasser och Feats? :gremwink:

Rising

Vila i frid
*nynnar på Blue Oyster Club-musiken*

"Jag behöver också en extra illustratör som är duktig på att rita inoljade mustashprydda män i läderbyxor."

Det låter så kul att jag verkligen vill försöka vara med på ett hörn.

"Bland det första som måste diskuteras är förstås den sociopolitiska skillnaden mellan vår värld och Manworld."

Den första sak jag frågar mig är hur fortplantning går till, och om det finns honor i djurvärlden (om inte, saknas det mejeriprodukter?). Om det inte finns några kvinnor och således inga bröst, vad suger bebisarna på när de är små? (hmmm, det där skämtet blev kanske osmakligare än jag hade tänkt mig, vad jag hade inställt mig på var att säga "ska vi män äntligen få någon användning av våra bröstvårtor? Wohoo!")

Vad hade du tänkt dig för äventyr i den här världen egentligen? Är det någon poäng med att det inte finns några kvinnor? Har alla män dubbla Y-kromosomer?

Hmm, nåja, kul idé iaf.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Re: *nynnar på Blue Oyster Club-musiken*

Den första sak jag frågar mig är hur fortplantning går till
Det hade nog varit enklare ur den aspekten att göra en värld med bara kvinnor. Det hade nog dessutom sålt bättre bland de i huvudsak manliga rollspelarna.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Seriöst?!

"Men säg såhär: vad är dina första anteckningar? Typ, karaktärsklasser och Feats?"

Manworld började faktiskt som en fantasymiljö, för att jag trodde att det skulle vara lättare för den genomsnittlige rollspelaren att sätta sig in i, för då är det mer avlägset än vår tid med dess problem angående den avvikande sexualiteten. Därefter var det science fictionmiljö ett tag, av samma skäl, men också förstås med den obligatoriska fåniga förklaringen till varför kvinnor inte fanns. (Eller finns i det fallet, kvinnor hade försvunnit, kidnappade av utomjordingar som vissa nu ägnade sig åt att försöka hitta.)

På den här datorn, den bärbara jag vanligtvis sitter på finns bara ett litet stycke, från fantasyversionen:

Kulturer i Vymca City
Vymca City är en verklig smältdegel av olika kulturer och den som är intelligent lär sig snabbt att observation är nyckeln till att komma överens och förstå folk av andra kulturer än ens egna. Här nedan beskrivs några av de olika kulturerna som kan mötas i Vymca City.

Fjärran söderns medborgare är mörkhyade och ofta tatuerade. Det var de som förde hit kunskapen om de magiska tatueringarna. De är ofta väldigt rättframma, ärliga (för ärliga skulle vissa säga), och de är gästvänliga. De har en tendens att le hela tiden. De gillar kryddstark mat och dryck och anser att varje kvällsmat ska vara som en liten fest, med gäster och sång. De har en märklig egenhet i att vila några timmar efter lunchen som äts sent på förmiddagen. De värderar flyktig konst som dans, sång och teater och är mycket för att diskutera olika vetenskapliga och filosofiska ämnen.

Nubierna från fjärran södern är väldigt mörkt bruna och lite kortare än övriga fjärran söderns folkslag. De har två egna riken i en stor djungel men majoriteten av dem bor i andra länder. De är ofta lärare, skrivare och konstnärer, och deras långa [borttaget på grund av att jag inte vill bli portförbjuden på forumet].

Medelhavsfolken är jämförelsevis ljushyade. De flesta tomtar från fjärran södern är de som är livvakter åt någon rik köpman. De har oftast många tatueringar och behärskar en känd akrobatisk stridskonst kallad Gugej, ”den virvlande vinden”. Medelhavsfolken håller hårt på att bara folk från deras grupp får tränas i den.

Tu Chins medborgare är blekskinnade med smala ögon som vissa tycker är alvliknande samt korpsvart eller mörkbrunt hår. De är rättframma, men ofta avvaktande tills de lärt känna en person, något som är en stötesten mellan dem och folket från fjärran södern. De umgås helst med folk av sitt eget ursprung och deras partner är mycket viktig för dem. De har en skrift med regler för vad man får och inte får göra som kallas den [borttaget] väg som de flesta av dem följer till punkt och pricka. Varje vecka så skriver de ner en av dessa riktlinjer och bär dem med sig i ett litet knyte runt halsen som en påminnelse om vad de ska vara extra vaksamma på. De finner ära i ett gott hantverk och alla ägnar sig åt någon form av hobby vid sidan av sin eventuella näringsverksamhet.

Nordbarbarerma är ljusa till skinnet med ljust och mörkbrunt hår. Den ursprungliga nordiska kulturen utvecklades i samband med stadsstaternas bildande men grundar sig fortfarande på de gamla stamsamhällena som föregick dem. En stam är viktig än idag, speciellt när det gäller umgänge och partnerskap, man får nämligen inte ingå partnerskap med någon av samma stam. Stammötena som hölls för länge sedan utvecklades till dagens tornerspel som hålls utanför Vymca City och de olika nordbarabarerna utmärker sig fortfarande i sina traditionella grenar. En barbar förväntas fortfarande hålla en egen häst men dagens stadsbaserade samhälle gör att de rikare stammedlemmarna nu håller hästar åt alla.
De är jordnära och betraktas av alla som ärliga (på rätt sätt till skillnad från de från fjärran södern) och pålitliga. De värderar dem som håller löften och som är duktiga inom sitt område och den största hedern de förärar utomstående är att göra dem till stammedlemmar.
Deras traditionella familj som består av en man och två underlydande partners är nu för tiden ersatt med familjer med en man och en underlydande partner även om det fortfarande är tillåtet med två partners.

Gaihmonnsrikets medborgare har ljusbrunt skinn och sandré, mörkbrunt och svart hår. De ses som hänsynslösa och resultatinriktade fast om man blir vän med dem så är de ärliga och kamratliga. Vänner och familj räknas som ha ungefär samma värde. De värderar prestationer och mäter sin status därefter.
De gillar varaktig konst som målningar, statyer, gobelänger, mattor och liknande.

Min första tanke var att ha kulturena som raser och sedan olika typer som klasser, typ partytypen som gärna dansar bort natten till Pet Shop Boys och Village People, knuttetypen som gärna umgås med skäggiga, håriga män i läderkeps och blygdkapsel utanpå läderbyxorna.

DanielSchenström

Swashbuckler

"Det hade nog dessutom sålt bättre bland de i huvudsak manliga rollspelarna."

Tja, det får nog projektet Lesbian Swedish Milkmaids från rpg.net ta hand om istället. Jag tror på att utmana det invanda.

Krille

Super Moderator

"Tja, det får nog projektet Lesbian Swedish Milkmaids från rpg.net ta hand om istället."

Åsså länkar du inte, ämlans flarne! :gremwink:

DanielSchenström

Swashbuckler

"Den första sak jag frågar mig är hur fortplantning går till, och om det finns honor i djurvärlden (om inte, saknas det mejeriprodukter?)."

Tja, jag vet hur jag hade tänkt att det skulle gå till, det handlar helt enkelt om biologiska skillnader mellan vår världs män och Manworlds. Jag tror dock vi skippar beskrivningen för då går jag om dig i osmaklighet.

"Vad hade du tänkt dig för äventyr i den här världen egentligen?"

Jag hade tänkt mig det lite som en sandlåda av potentialer som bör passa alla. Om du tagit åt dig något av det jag skrev i min Äventyrskurs i Codex så vet du hur jag definierar och ser på äventyr. (Om du inte läst den finns den nu på sveroks scenariobank under kategoring scanarioskolan->skriva.) Fast det kanske bara var Kampanjkursen som du läste (och förträngde :gremwink: )

Hur som helst så tänker jag mig spektrat med avundsjuka konflikter, partyrollspelande med barhoppning, och dansscener som i Rocky Horror Picture Show (komplett med ett kortsystem för danser där SL visar upp ett kort och sedan måste spelarna slita upp samma för att inte göra bort sig på dansgolvet.)

På andra sidan av spektrat tänker jag mig äventyr där knuttegäng måste besegras av äventyrare, onda vaselintillverkarekarteller måste avslöjas och liknande.

"Är det någon poäng med att det inte finns några kvinnor?"

Huvudpoängen är att utmana dagens rollspelare att testa på något ovanligt istället för att ägna sig åt pubertila fantasyerotiska teman som människan och den bystiga nymfen/krigaren och den bystiga värdshusdottern.

Rising

Vila i frid
Do you really want to hurt me?

"Hur som helst så tänker jag mig spektrat med avundsjuka konflikter, partyrollspelande med barhoppning, och dansscener som i Rocky Horror Picture Show (komplett med ett kortsystem för danser där SL visar upp ett kort och sedan måste spelarna slita upp samma för att inte göra bort sig på dansgolvet.)"

Well, det låter ju kul. Jag var rädd att det skulle handla om ABBA-covers, men med lite Rocky Horror-stämning så blir ju allt ballare.

Jag är väldigt nyfiken på hur danssystemet skulle kunna fungera. Överhuvudtaget tycker jag att vi borde ta upp fler musikmekanismer på det här forumet och inte bara kräka ur oss stridssystem. Det är rätt lurigt att få fram lekfullheten i dans med regler. Själv har jag en gång lekt med ett system som funkade som typ dominobrickor (i ett breakdance-brädspel i samma anda som Parappa the Rapper) där den ena parten drog två moves som hängde ihop (typ 3-4 och 4-6 (som hänger ihop på 4 i mitten)) och då gäller det alltså för den andre att på något sätt gå från 3 till 6, men han kan gå vilken väg som helst. Om han lyckas få med 4 också så har han kommenterat den andras rörelser och får därför en battle-poäng. Så ett superbt motdrag skulle exempelvis kunna vara (3-5, 5-4, 4-2, 2-6) men vill man spara på sina brickor så är 3-6 den snabbaste vägen. Då alla siffror var olika rörelser så var det ganska lätt att föreställa sig hur det man gjorde på dansgolvet kunde se ut, och då vissa "brickor" (vi spelade inte med riktiga dominobrickor, utan jag hade gjort egna kort) var vanligare än andra så blev det naturligt att vissa rörelser hängde ihop medan det var svårt att gå från vissa rörelser till vissa andra. Det gjorde att man kunde spänna och visa sig extra duktig om man ville spela allan, osv, rätt kul.

Vad du än kommer på så är jag gärna med och kommer med respons eller idéer.

"Huvudpoängen är att utmana dagens rollspelare att testa på något ovanligt istället för att ägna sig åt pubertila fantasyerotiska teman som människan och den bystiga nymfen/krigaren och den bystiga värdshusdottern"

Iofs så tycker jag att de flesta rollspelare verkar föredra att spela med män redan nu, och man ägnar betydligt mer intresse åt att flexa upp ens styrka och biff-egenskaper än att ägna sig åt romantik (det får man ju inga erfarenhetspoäng för). Så steget kanske inte blir så långt ändå. Jag tänkte på det när jag såg Sylvester Stallone i "Cobra" för ett tag sedan. Jag tyckte han var skitcool när jag var liten (C64-spelet var bra) och gjorde en skitübermacho-Cobra-rollperson i Mutant, men när man ser den filmen nu så framstår han ju som en jätterolig gayikon.

Det är väl det jag tycker verkar roligast med ditt projekt. Det är på något sätt precis som förr, fast plötsligt är det gay och inte macho.

Eller är jag ute och cyklar?

/Riz

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Do you really want to hurt me?

"Vad du än kommer på så är jag gärna med och kommer med respons eller idéer."

Jag tänkte mig nåt i stil med Bemani-spelen på konsol och i arkadhallar. (Upplysning för dem utan koll, bemanispel är dansspel där man ska trampa på rätt ruta som visas på skärmen, i takt med musiken.)
Så reaktion skulle vara en del av det, inte för att det är rättvist eller så som många spel försöker sig på utan för att det är kul.

Men det är mest mekaniken för dansnumren. Vid pardans ala disco tänkte jag mig något mer likt ditt fast fortfarande med dansmanöverkort där man har ett antal kort baserat på sin skicklighet, och där man använder en slags motståndstabell för att se hur bra ens move funkar hos sin danspartners. De som är totalt inkompatibla leder till att ddet blir svårare med potentiellt ragg för vem vill väl ha nån som inte kan dansa?

Men världen först, mekaniken sen.

"Det är på något sätt precis som förr, fast plötsligt är det gay och inte macho."

Jag tänkte försöka få med macho-gay, party-gay och svensson-gay i projektet. Kanske som livsåskådning (alignments).

Nightowl

Champion

Huvudpoängen är att utmana dagens rollspelare att testa på något ovanligt istället för att ägna sig åt pubertila fantasyerotiska teman som människan och den bystiga nymfen/krigaren och den bystiga värdshusdottern.
Kommer givetvis att följas av NEGER: ROLLSPELET! :gremwink:

Nåja, homoerotiska pubertala fantasier är ju en intressant uppdatering. Och, redan när vi går tillbaka till klassiker har faktiskt samhällen med enbart män varit mycket mer ovanliga i litteraturen än samhällen med enbart kvinnor, så det kan vara mycket intressant att se hur detta fungerar.

Erik, master of hedd-shaking

Nightowl

Champion
Snäppet allvarligare, som de sade i Knesset.

Jag tänkte försöka få med macho-gay, party-gay och svensson-gay i projektet. Kanske som livsåskådning (alignments).
Misstänker att du redan tänkt på det, men i verkligheten är det attityder som uppstått i reaktion på heterosexuella roller. I en värld med enbart män är det antagligen annorlunda.

Erik, minns nu Fairy: the Limp-Wristed

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, vad ska man säga?

Haha, vilken underbar anti-amazon idé. Jag hjälper mer än gärna till på ett hörn. :gremsmile:

Många tankar far genom huvudet när jag läser det här. Ska räta ut dem lite och återkomma. :gremsmile:

Slarn

Excentriker
Skrämmande...

Manworld handlar om kärleken till din broder, om en utopisk värld...

...(Eller finns i det fallet, kvinnor hade försvunnit, kidnappade av utomjordingar som vissa nu ägnade sig åt att försöka hitta.)

Kommer givetvis att följas av NEGER: ROLLSPELET!
Det här låter läbbigt likt en "komedi" som några av våra sovsalspolare visade för oss på GothCon... Temat för filmen var att homosexuella, mörkhyade män (filmtiteln var dock inte lika politiskt korrekt) från yttre rymden anlände till jorden. De upptäckte till sin fasa att männen på planeten var i det närmaste förslavade av kvinnorna och tvingades till arbete, städning och annat hemskt. Våra "hjältar" satte nu igång med sin plan, vilken var att utrota de fruktansvärda kvinnorna och förvandla jorden till en kopia av sin egen planet, ett "utopiskt" ställe som låter mycket likt din vision...

Tydligen kan man ladda ner filmen från Internet, har dock inte försökt själv.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Skrämmande...

Missbruk av citatfunktionen, men jag låter det passera med upplysningen av att sista meningen inte är skriven av mig.

Filmen är väl Gayniggers from outer space, fick den tipsad av en annan forumit. Inte sett den dock.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Har du sett Vandread? [ANT]

Nej, antalet anime jag sett kan räknas på två händer. Antalet jag tycker om kan sedan räknas på tre fingrar. Det mesta har varit fantasy eller mecha.