Oallvarligt igen:
I en värld med enbart män är det antagligen annorlunda.
Jag skulle faktiskt tro att det skulle ge
överväldigande förändringar om man hade en värld utan mänskliga kvinnor. Det maktförhållande som råder mellan fadern och modern i vår värld (där fadern aldrig kan vara riktigt säker på att hans barn är hans egna) tycker jag på många sätt har dikterat en stor del av vår primitiva kultur. Det är ju exempelvis ingen slump att alla (?) stora religioner idag försöker tygla unga kvinnors sexualitet.
I en värld där endast ena parten tillåts vara kåt (och kvinnor dresseras till att finna poänglösheter såsom rikedom, makt och framgång (och annat som fula män kan ta från snygga män med våld) attraktivt) så kan antalet älskarinnor vara ett tecken på status. Det är svårt att se poängen i sånt tänkande om alla människor är män och kan föda barn med varandra. Det går ju då inte att skilja en "casanova" från en "slyna", utan man är blott en stor
älskare, -ett värdeneutralt ord.
Man skulle säkert kunna gå så långt som att hela kapitalismen bara är ett utslag av det skeva förhållandet mellan män och kvinnor i vår värld. Jag är inte övertygad om det, men tanken svindlar ju.
---
Problemet är bara att om man tänker så här så har man på något vis resignerat inför ens fantasivärld. (Jag återknyter här till begrepp jag infört i en diskussion på skräckforumet). Världen engagerar inte längre om den bara blir ett tankeexperiment utan något egentligt reflekterande över
vår värld. Istället för något roligt som kommenterar vår värld och vår rollspelshobby så får man något mer eller mindre obegripligt som ingen orkar bry sig om. Studentikost. Akademiskt. Distanserat. Känslokallt. Resignerat.
Det är mycket bättre att på något vis göra ett spel som leker med och utmanar våra fördomar om homosexuella och då framförallt de olika aspekterna av gaykulturen. Strunta i den tråkiga realismen och se till att föra fram själva essensen istället. Om man använder den bildade (och korkade) delen av hjärnan så förlorar man sig bara i ovidkommande nonsens och det man egentligen ville få fram hamnar i skymundan, det gäller att vara smart och icke-akademisk.
---
Förresten, jag vet inte riktigt varför, men den
här glada visan passar nästan in som ett ledmotiv. Lika bra att göra länken nu, innan troberg ser till att tråden låses.
:^)
/Rising