Nekromanti Mappar i forumslistan?

Troberg

Sinister eater
Re: Webbläsare... [OT]

Allt jag hittar säger att Netscape 4.x har stöd för CSS1 och att den finns till Windows 3.1...
Och är så buggad att den är oanvändbar.

Bara för att du kan få tag på en piratversion så gör det väl inte programet gratis?
Nejdå. Det är dock så som nästan alla skaffar program trots allt så det känns fel att bortse från det.

Vad jag vet så går det inte att få dem bredvid varandra i samma fönster (något som jag har absolut noll intresse i själv).
Jag vill kunna se flera sidor, men skicka dem bakom andra program eller minimera dem alla med ett klick.

Det jag finner mest intressant är att du vill ha dina sidor bredvid varandra inom samma fönster eftersom det behövs en rätt hög upplösning för att det ska bli användbart.
Räcker 6400x1200?

Varför är det så intressant? Jo därför att du också argumenterar "med hjälp av" gamla datorer, som i min erfarenhet alltid har små skärmar (läs 14"-15"). Eller du kanske sitter på en 486:a med en 21" skärm? (Vad vet jag?)
Å ena sidan kan även små skärmar ha hög upplösning, jag har haft en 15" som klarade 1600x1200. Å andra sidan så har jag ett brett spektrum av maskiner, allt från 286-or till moderna dubbelprocessormaskiner. Å tredje sidan tenderar mina 21" att hamna på mina dåliga maskiner eftersom de är rätt kassa monitorer (gamla). Å fjärde sidan är det olika frågor. MDI i Opera är för att kunna köra på de nya på ett bra sätt, rå HTML är för att kunna surfa på alla browsers, även gamla.

Vi kanske ska droppa den här diskussionen nu när folk är tillbaka från LinCon och det finns saker som är On Topic att diskutera igen.

DeepThoughts

Veteran

"Vi kanske ska droppa den här diskussionen nu när folk är tillbaka från LinCon och det finns saker som är On Topic att diskutera igen."
Den här diskussionen pågår bara på grund av en sak egentligen. Om du radar upp Firefoxs funktioner mot Operas så kommer du att finna att de är mycket lika varandra. Firefox har grejer som Opera saknar och vice versa. Till syvende och sist så handlar valet om hur du tycker browsern känns. Allt för många i dessa diskussioner kommer dragande med funktioner hit och funktioner dit... Det korrekta (i detta fall) är att säga "jag tycker om Opera för att den har MDI och den känns bättre", att komma dragandes med en massa funktioner som det sen visar sig att även andra browsers har det är jag lite allergisk mot... Man kan väl åtminstone vara ärlig med sina åsikter och inte gömma dem i psedutekniskt dravvel? Min egen ståndpunkt är att jag inte tycker om Opera på grund av dess plottriga gränssnitt, röriga inställningar, reklam och hur den känns att surfa med.

Men innan jag lägger ner måste jag få kommentera en sak...

[color:\\"#009999\\"]"Bara för att du kan få tag på en piratversion så gör det väl inte programet gratis?"[/color]
"Nejdå. Det är dock så som nästan alla skaffar program trots allt så det känns fel att bortse från det."

Hur du än vrider och vänder på det så kan du aldrig använda ordet gratis i det sammanhanget eftersom gratis förutsätter att det är lagligt. Tyvärr men så är det. Men det förstås att säga "nej programmet är inte gratis men det går att få tag på piratkopior" är väl inte lika slagkraftigt...

"...rå HTML är för att kunna surfa på alla browsers, även gamla. "
Tyvärr så delar jag nog inte din tanke eftersom majoriteten av alla som surfar har så pass nya browsers att det inte spelar någon roll. Jag tänker då inte ha en sämre design på en sida bara för att lilla Kalle som surfar med sin ZX-81:a ska kunna titta på den då han är en minoritet... (Jag vill bara poängter att om man skriver att nått stöder satta standards så gäller det alla W3C standarder inte bara de man själv erkänner... :gremwink: )

Troberg

Sinister eater

Den här diskussionen pågår bara på grund av en sak egentligen. Om du radar upp Firefoxs funktioner mot Operas så kommer du att finna att de är mycket lika varandra. Firefox har grejer som Opera saknar och vice versa. Till syvende och sist så handlar valet om hur du tycker browsern känns. Allt för många i dessa diskussioner kommer dragande med funktioner hit och funktioner dit... Det korrekta (i detta fall) är att säga "jag tycker om Opera för att den har MDI och den känns bättre", att komma dragandes med en massa funktioner som det sen visar sig att även andra browsers har det är jag lite allergisk mot... Man kan väl åtminstone vara ärlig med sina åsikter och inte gömma dem i psedutekniskt dravvel? Min egen ståndpunkt är att jag inte tycker om Opera på grund av dess plottriga gränssnitt, röriga inställningar, reklam och hur den känns att surfa med.
Jovisst, enda anledningen till att jag egentligen fortsatte den vägen är att det lite då och då poppar upp browserdiskussioner och vad man bör välja, så jag tänkte att om vi reder ut deras egenskaper så kan folk kanske använda tråden som referens för att bedöma vad som passar dem.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tar tillbaka det jag skrivit [OT]

Testade idag Firefoxs expansioner.. De är ju skitroliga.. Det mesta som jag saknade fanns där (och lite till - Fick 5600 poäng när jag testade Tetris-tillägget).. Synd bara att vissa (några enstaka) expensioner kan fucka upp läsaren medan den ger den mer balla funktioner.. Fast det är ju alltid risken med sådana här grejer..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kände för att korrigera sig, även om nu ingen bryr sig