Är ditt inlägg en fråga eller ett påstående?
Jag antar att du vill ha svar på tal iaf...
Vad gäller skadan står det ju i reglerna att
...riddjuret, dragdjuret eller den marscherande skadar sig. Ingen har påstått att man plötsligt ramlar ihop av utmattning och dör.
Jag håller med om att det inte är en osannolik förklaring till att man erhåller Trauma - man har pressat kroppen till bristningsgränsen, helt enkelt - men varken regeltexten eller exemplet stödjer den tolkningen.
Om Chockslaget eller Dödsslaget resulterar i medvetslöshet/döden får man ju tolka skeendet därefter. Man ådrog sig t ex någon form av skada
i början av marschen som sedan förvärrades till den punkt att den blev livshotande.
Är det rimligt att man skulle ha upptäckt detta innan man slår för chock/död? Kanske, men å andra sidan läser man om mystiska dödsfall pga av struntsaker hela tiden, och där verkar ingen ha märkt av något innan. Ett exempel är ju basket- och fotbollsspelarna som på senare tid avlidit mitt under en match.
Men, gillar du inte dessa tankar kan man ju (som alltid) strunta i att dela ut Trauma för fumlade Marschslag, eller kräv t ex flera fumlade slag innan det blir aktuellt.
Man kan ju också beakta att det helt enkelt är regeltekniskt praktiskt att slå slagen vid slutet av dagens marsch, då slipper man räkna ut hur långt man kommit innan katastrofen uppstår. Gillar man inte det kan man ju också slå slagen slumpmässigt under resans gång.
/Rax, cyklar hellre än går