Nekromanti Marathon - Athen

MovinGalt

Warrior
Om man fumlar på sitt Marsch-slag får man Ob1T6 Trauma. Både döds- och chockslag skall slås som vanligt.
Det betyder att man kan gå ihjäl sig. Och man märker inte att man börjar må dåligt, utan efter exakt x kilometer (man har gått och visslat innan) stänger hjärnan av.

Precis som hos de gamla grekerna. Ungefär.

/MovinGalt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hjärtfel

Det betyder att man kan gå ihjäl sig. Och man märker inte att man börjar må dåligt, utan efter exakt x kilometer (man har gått och visslat innan) stänger hjärnan av.
Tja, unga friska människor kan plötsligt få en hjärtattack under sin morgonjoggingrunda, trots att de ett par sekunder innan kände sig på topp. (De har naturligtvis haft något medfött hjärtfel, men inte vetat om det.) Det gäller bara att tolka de konstiga resultaten på ett rimligt sätt.

/tobias

rax

Swordsman
Är ditt inlägg en fråga eller ett påstående? :gremconfused:

Jag antar att du vill ha svar på tal iaf...

Vad gäller skadan står det ju i reglerna att ...riddjuret, dragdjuret eller den marscherande skadar sig. Ingen har påstått att man plötsligt ramlar ihop av utmattning och dör.

Jag håller med om att det inte är en osannolik förklaring till att man erhåller Trauma - man har pressat kroppen till bristningsgränsen, helt enkelt - men varken regeltexten eller exemplet stödjer den tolkningen.

Om Chockslaget eller Dödsslaget resulterar i medvetslöshet/döden får man ju tolka skeendet därefter. Man ådrog sig t ex någon form av skada i början av marschen som sedan förvärrades till den punkt att den blev livshotande.

Är det rimligt att man skulle ha upptäckt detta innan man slår för chock/död? Kanske, men å andra sidan läser man om mystiska dödsfall pga av struntsaker hela tiden, och där verkar ingen ha märkt av något innan. Ett exempel är ju basket- och fotbollsspelarna som på senare tid avlidit mitt under en match.

Men, gillar du inte dessa tankar kan man ju (som alltid) strunta i att dela ut Trauma för fumlade Marschslag, eller kräv t ex flera fumlade slag innan det blir aktuellt.

Man kan ju också beakta att det helt enkelt är regeltekniskt praktiskt att slå slagen vid slutet av dagens marsch, då slipper man räkna ut hur långt man kommit innan katastrofen uppstår. Gillar man inte det kan man ju också slå slagen slumpmässigt under resans gång.

/Rax, cyklar hellre än går

Tesfforp

Warrior
Om man fumlar märker man inte att man har ont, utan fortsätter ändå.
Trauma känns inte. Om man får 999 i trauma och skulle på något sätt överleva så märker man det inte, för man får ingen smärta!

HerrBjörn

Warrior
Intressant..
Vaisst kan det uppstå konstiga situioner som när man tex.
blivit skadad under en strid 2 dagar tidigare och fortfarande har trauma kvar..
beslutar man sig fr att marschera, fumlar får trauma pånytt och avlider....
sånt har ju hänt :gremtongue:

Marcus J

Hero
Om du får 999 i trauma så märker du nog det eftersom din kropp faller ihop i en förmultnad hög! Annars så kan man se det som lepra (spetälska) i början märker du inget eftersom du inte känner någon smärta(du tappar den känslan) men du ser såren. Ett annat set man kan göra på är att använda denna regel som jag precis hittade på: Du får smärta upp till anntalet traumakryss om du har gått och skadat dig men det kommer efter ett tag när du använder kroppsdelen som du skadat!

Jake Steele

Warrior
Dödsmarscher

Dödsmarscher och skavsår utom denna värld.

Det var vad mina spelare fruktade, att vara tvungna att marschera under svåra förhållanden (i snö utan mat, på flykt i Takalorrs djungler). En skämtade om att hans rollperson nu var en dvärg då han nött ner benen på grund av skavsår.

Det hemskaste var att för varje poäng negativ differans så kortas resan med en timme. Vilket ledde till att folk dog av skavsår och utmattning utan att ha tagit ett steg!

-A

Jake Steele

Warrior
Dödsmarscher

Dödsmarscher och skavsår utom denna värld.

Det var vad mina spelare fruktade mest, att vara tvungna att marschera under svåra förhållanden (i snö utan mat, på flykt i Takalorrs djungler). En skämtade om att hans rollperson nu var en dvärg då han nött ner benen på grund av skavsår.

Det hemskaste var att för varje poäng negativ differans så kortas resan med en timme. Vilket ledde till att folk dog av skavsår och utmattning utan att ha tagit ett steg!

-A

Sankt Creigh

Warrior
Re: Hjärtfel

Men nu tycker jag väl inte att man ska ta det här till extrema höjder, hur kul är det att varannan gubbs ´trill av pinn p.g.a en promenad. Det ska vara sköjj o lira, tycker jag iaf.

// Creigh - R.i.p Björn, Bonde och vän :gremfrown:

Malkavvaklam

Veteran
Re: Hjärtfel

Håller med...
Det är ju faktiskt därför som man spelar rollspel, för att det är himmlans rolischt :gremtongue:
Och jag skulle vilja se den författare som låter någon av sina hjältar dö p.g.a skoskav... det är liksom litet väl snöpligt... ska dom dö ska det ju vara litet mer rimligt.
Nu är det ju tyvärr så man kan dö utav skoskav, tack vare regelsystemet... men man kan ju hålla det inom rimliga gränser :gremwink: