Nekromanti "Marc Millers Traveller" som gratis pdf!

Saxifrage

Hero
Traveller-utgåvan "Marc Millers Traveller" (eller T4?), den kanske skummaste Traveller-inkarnationen, finns under en kort tid tillgänglig som pdf via Drivethru RPG (kolla under GDW). Weee!

Om någon vet något mer om den här lite udda utgåvan får ni gärna ge era kommentarer.

Storuggla

Champion
T4 indeed

Tja, det är ju... eh. Alltså, grundsettingen är inget vidare, men reglerna är gravt okorrade så du behöver en hord errata. Men tanken var god och under alla korrfel och missade tabeller så döljer sig det smidigaste chargen i traveller någonsin. Kul att läsa, men inget att spela. Tyvärr. :gremfrown:

Storuggla, sågar

Honken

Hero
Re: T4 indeed

Tja, det är ju... eh. Alltså, grundsettingen är inget vidare, men reglerna är gravt okorrade så du behöver en hord errata. Men tanken var god och under alla korrfel och missade tabeller så döljer sig det smidigaste chargen i traveller någonsin. Kul att läsa, men inget att spela. Tyvärr.

Tja, det är väl även den mest sågade av versionerna. Iofs så har väl kanske Traveller spelare hamnat i fällan "det var bättre förr". Och att många av "old school traveller fans" sitter och läser i sina små svarta booklets och vägrar släppa in nya influenser. Själv är gillar jag nog Megatraveller bäst. Fast, jag har aldrig spelat någon inkarnation av traveller, bara plöjt igenom.

Jag hörde förresten att med kommande Gurps Traveller (4e) så släpper man en ny setting (kan väl förståss diskuteras om den är ny). Man kommer att kunna spela under en krigsperiod. The interstellars wars.

/Honken - Icke spelande Traveller fan...

Storuggla

Champion
Re: T4 indeed

"Iofs så har väl kanske Traveller spelare hamnat i fällan "det var bättre förr". Och att många av "old school traveller fans" sitter och läser i sina små svarta booklets och vägrar släppa in nya influenser. Själv är gillar jag nog Megatraveller bäst. Fast, jag har aldrig spelat någon inkarnation av traveller, bara plöjt igenom."

Förvisso. Men eftersom jag tycker att T20 är något av det bästa (och kanske tillochmed något som spöar CT) som finns så tror inte jag att jag hamnar i det facket :gremwink:

"Jag hörde förresten att med kommande Gurps Traveller (4e) så släpper man en ny setting (kan väl förståss diskuteras om den är ny). Man kommer att kunna spela under en krigsperiod. The interstellars wars."

Jo, man hoppas ju men... tyvärr verkar de trycka fram släppdatumet varteftersom och 2320AD sker precis samma sak med. Det är inte lätt att spela Traveller, men kul.

Storuggla, poke the zhodani

PAX

Jordisk Äventyrare
Lite synd att det är en inscannad version då de färgglada bilderna av Chris Foss inte kommer till sin rätt.

När jag såg serien Firefly första gången så gick mina tankar direkt till Traveller och Serenity RPG ligger högt upp på inköpslistan just nu.

Saxifrage

Hero
Setting mm

Är inte settingen classic traveller? Isf funkar väl boken som bra systemlös traveller-grundbok, till annat system?

Jag har laddat hem boken men inte orkat läsa den. Mitt samvete har hittills förbjudit mig att printa den på jobbets skrivare...

Saxifrage

Hero
Kort intryck

Idag tog jag mig tid att skumma igenom pdf:en ifråga. Intrycket blev lite blandat. Fina färgbilder och en del coola helsidesillustrationer, men spelet...? Av det kända Traveller-universat märktes inte mycket förutom en introtext. Reglerna detaljgranskade jag inte, men de såg mer ut att emulera ur-Traveller än att tillföra något nytt.

Överlag kändes den här utgåvan väldigt ofullständig, mer som ett sätt att återskapa de svarta ur-böckerna än att skapa ett komplett spel. Har jag missat något?

Storuggla

Champion
Re: Kort intryck

"Av det kända Traveller-universat märktes inte mycket förutom en introtext. Reglerna detaljgranskade jag inte, men de såg mer ut att emulera ur-Traveller än att tillföra något nytt."

Det är för att T4's setting inte är den kända settingen. T4 är Milieu 0, med andra ord år noll i Traveller-universat, som Marc Miller av någon anledning älskar men resten av världen hatar :gremwink:
Jag skulle mer skaffa mig reprintsen av bok 0-8 och supplementen. Eller bara supplementen om man vill åt settingen.

Storuggla, sätter ingen

Saxifrage

Hero

Ok, vad innebär år 0 i Traveller-kronologin? Och vilket år är det i de andra utgåvornas spelvärld?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

År noll är det år som Tredje Imperiet grundlägges.

"Standardkronologin" -- som utvecklades av GDW till det ursprungliga Trevller -- ligger ett millennium senare, när Strephon är kejsare över ett väletablerat Tredje Imperium.

Saxifrage

Hero

Jaha, så T4 utspelar sig alltså 1000 år före "vanliga" Traveller? Det förklarar väl varför det kändes lite underligt. Jag antar att det ger spelet visst existensberättigande, men det verkar som ett underligt val av miljö för en Traveller-klon.