Recca said:
Borde gå att göra med nån mall i word?
Det går finfint att lägga till sådana saker i de flesta ordbehandlare. Problemet är dock att de just är ordbehandlare och inte program avsedda för layout och design, vilket gör att folk sällan väljer sådana program för att göra slutdesignen i - eftersom de allt annat än lämpar sig för den typen av arbete. Ordbehandlare är till för att skriva text i men tyvärr väldigt otillräckliga för typografiskt arbete och design. Jag har faktiskt försökt att skapa trevliga PDF:er med hjälp av Word, men det blir bara skit av alltsammans. Med andra ord talar det för sig själv; även om nu professionella röster understryker de här poängerna än mer.
Och tja, gratisprogram för dylika är inte heller att rekommendera, eftersom jag till exempel valt Scribus i brist på det kapital som krävs för Adobes grejer. Det är inte heller något att ha. Jag har suttit rätt länge i Scribus (det så kallade "layout"-programmet) och lekt med en testversion av ett rollformulär, utan att nå någon tillfredställande nivå. Det blir pannkaka av alltsammans - rådavståndet buggar och lever sitt eget liv och en massa skit.
Men det går att göra amatörprylar för eget bruk, det gör det - i ordbehandlare liksom Scribus. I Open Office är det till exempel väldigt enkelt att lägga till ramar av olika slag. Däremot så blir resultatet inte särskilt vackert och det går direkt inte att styra detaljerna på tillfredställande sätt om man vill göra professionell layout.
/
solvebring som upptäcker att han låter raljerande fastän han bara önskade att förklara lite, utifrån sin knappa kunskaper.
P. S. I typografiska sammanhang är ju "kägel" det korrekta ordet för "radavstånd". Det slog mig dock att jag plötsligt blev konfunderad över hur ordet böjs i olika sammanhang. Käglan/kägeln? Käglor, käglorna? D. S.