Nekromanti Marinad...

Johan K

Gammal & dryg
Kom på i elfte timmen att jag måste hitta på någon marinad till köttet som jag ska gilla nu ikväll..
Någon här på foruet som har något bra recept på hemmagjord marinad & har lust at dela med sig av det ?

/ Johan K, som har tillfälligt hjärnsläåå på detta... :gremtongue:

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja en marinád som kan funka är ju att blanda olja och soja i lika delar alternativt två dlear olja per del soja. Sedan i med diverse krydor, typ chilipulver, svartpeppar, grillkrydda...

/Ulfgeir

magoo

Hero
För sent men lite tips

Kyckling marinerar jag i lika delar taichili-sås och soja. Lårfiléer är smaskens och går blixtsnabbt att grilla!

På fläskkött, t ex revbensspjäll är det gott att pensla på en blandning av salt, soja, svartpeppar, ingefära och sirap. Jag brukar ta 0,5 dl olja, några matskedar soja, en tesked salt, en nypa svartpeppar och ingefära och en matsked sirap till en rejäl bit revbensspjäll. Detta är dock ingen marinad utan mer en glaze, dvs den åker på när köttet åker in i grillen/ugnen.

Annars är det en hit att marinera i öl istället för i olja eftersom ölen inte brinner på grillen. Häll en halv öl i en påse, i med grillkryddor och lägg ner köttbiten i några timmar. På med mer grillkrydda, grilla och drick upp den andra halvan av ölen.