Äh, det här är ju nästan direkt relaterat till min förra tråd, så det känns lite dumt att starta en ny tråd, men jag tar det beslutet i alla fall. Hoppas jag inte tränger bort nåt intressant eller så...
I vilket fall, jag kanske börja med att förklara lite hur stridssystemet går till, på ett ungefär. De exakta siffrorna är bara bogussiffror, att anpassa, balansera och strömlinjeforma stridsreglerna till resten av systemet är en senare fråga. Det här är alltså en slags TRPG (bordsrollspel)-tolkning av stridssystemet i Playstation-spelet Chrono Cross.
Vi börjar med att titta på den här lilla bilden jag gjorde:
Först har vi uthålligheten. Man börjar på 10. När man anfaller med en vanlig attack går man ner x poäng i uthållighet. Särskilda anfallstekniker kräver generellt mer uthållighet. Man återfår också uthållighet i en viss takt. Man får bara utföra en handling när man har positiv uthållighet, men man kan använda mer uthållighet än man har kvar så att man hamnar på negativ uthållighet.
När handlingarna utförs beror på vilket initiativ man har. Där påminner det en del om DEX-ranks i ELRIC!/Stormbringer. Alltså att man har ett visst initiativvärde som sjunker under rundans gång beroende på vad man gör (kopplat till uthålligheten, som en parantes). Finns det någon med initiativvärdet 10 har just den rundan 10 initiativvärden som det utförs handlingar på. Blev det lite oklart kanske?
Man har tre sorters attacker att välja mellan. En svag attack är lättare att utföra, men gör i gengäld mindre i skada.
Om man träffar sin motståndare händer två saker i den här rutan. Dels får man Teknikpoäng (en svag attack ger färre än en stark attack, dessutom), dels får man bonus inför nästa anfall. Har man träffat tre gånger är det alltså lättare att träffa, hur mycket lättare kan man se på tabellen som heter Träffar.
Alla rollpersoner har ett antal särskilda anfallstekniker, och det är de som är verkligt farliga. Där kan man också sortera in magi. Dessa kräver olika många Teknikpoäng (och uthållighetspoäng) att använda. Man kan förstås bara använda de poäng man samlat på sig.
Vad man vill åstadkomma med det är att man måste planera sin fight en del. Vill man satsa hårt men vanskligt, eller ta det säkra före det osäkra? Nöta ut sin motståndare med halvfarliga men säkra hugg, eller måste man chansa och sänka honom direkt?
Nåja, det här fungerar ju fantastiskt bra i ett TV-spel som håller reda på alla krångliga siffror åt dig, men fungerar det i ett bordsrollspel? Tanken är att man ska använda markörer för att hålla reda på sina siffror, men är det inte litet väl många? De här siffrorna går väl inte att hålla i huvudet antar jag?
Och hur fungerar det för SLP? Finns det en chans i världen att SL kan hålla reda på det här om SLP beskrivs med samma typ av siffror som RP? Hur går det då om en SLP slåss på RP's sida, om de inte beskrivs på samma sätt som RP?
Vad tror ni? För spelmässigt är det precis vad jag är ute efter, men frågan är om det inte är alldeles, alldeles för krångligt egentligen...
Finns det nåt sätt att få samma effekt med ett mycket mer slimmat stridssystem? Jag är ingen särskilt god regelkonstruktör, så hjälp mig med det här, är ni hyggliga...
I vilket fall, jag kanske börja med att förklara lite hur stridssystemet går till, på ett ungefär. De exakta siffrorna är bara bogussiffror, att anpassa, balansera och strömlinjeforma stridsreglerna till resten av systemet är en senare fråga. Det här är alltså en slags TRPG (bordsrollspel)-tolkning av stridssystemet i Playstation-spelet Chrono Cross.
Vi börjar med att titta på den här lilla bilden jag gjorde:
Först har vi uthålligheten. Man börjar på 10. När man anfaller med en vanlig attack går man ner x poäng i uthållighet. Särskilda anfallstekniker kräver generellt mer uthållighet. Man återfår också uthållighet i en viss takt. Man får bara utföra en handling när man har positiv uthållighet, men man kan använda mer uthållighet än man har kvar så att man hamnar på negativ uthållighet.
När handlingarna utförs beror på vilket initiativ man har. Där påminner det en del om DEX-ranks i ELRIC!/Stormbringer. Alltså att man har ett visst initiativvärde som sjunker under rundans gång beroende på vad man gör (kopplat till uthålligheten, som en parantes). Finns det någon med initiativvärdet 10 har just den rundan 10 initiativvärden som det utförs handlingar på. Blev det lite oklart kanske?
Man har tre sorters attacker att välja mellan. En svag attack är lättare att utföra, men gör i gengäld mindre i skada.
Om man träffar sin motståndare händer två saker i den här rutan. Dels får man Teknikpoäng (en svag attack ger färre än en stark attack, dessutom), dels får man bonus inför nästa anfall. Har man träffat tre gånger är det alltså lättare att träffa, hur mycket lättare kan man se på tabellen som heter Träffar.
Alla rollpersoner har ett antal särskilda anfallstekniker, och det är de som är verkligt farliga. Där kan man också sortera in magi. Dessa kräver olika många Teknikpoäng (och uthållighetspoäng) att använda. Man kan förstås bara använda de poäng man samlat på sig.
Vad man vill åstadkomma med det är att man måste planera sin fight en del. Vill man satsa hårt men vanskligt, eller ta det säkra före det osäkra? Nöta ut sin motståndare med halvfarliga men säkra hugg, eller måste man chansa och sänka honom direkt?
Nåja, det här fungerar ju fantastiskt bra i ett TV-spel som håller reda på alla krångliga siffror åt dig, men fungerar det i ett bordsrollspel? Tanken är att man ska använda markörer för att hålla reda på sina siffror, men är det inte litet väl många? De här siffrorna går väl inte att hålla i huvudet antar jag?
Och hur fungerar det för SLP? Finns det en chans i världen att SL kan hålla reda på det här om SLP beskrivs med samma typ av siffror som RP? Hur går det då om en SLP slåss på RP's sida, om de inte beskrivs på samma sätt som RP?
Vad tror ni? För spelmässigt är det precis vad jag är ute efter, men frågan är om det inte är alldeles, alldeles för krångligt egentligen...
Finns det nåt sätt att få samma effekt med ett mycket mer slimmat stridssystem? Jag är ingen särskilt god regelkonstruktör, så hjälp mig med det här, är ni hyggliga...