Nekromanti Marknadsanalys & Marknadsundersökning

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: marknadsanalys och en marknadsundersökning

En del av mig tänker att EB/GameStop kanske fortfarande kan vara en öppning. De säljer ju vissa samlarkortspel fortfarande - och i takt med att fler och fler spel blir helt digitala så försörjer de sig mer och mer på begagnat-marknaden. En ny inkomst-ström via rollspel vore nog inte helt dåligt.
Jag tror inte att det fungerar så. Orsaken till att de slutade sälja rollspel var att rollspelen gav väldigt dålig inkomst med tanke på hur stor plats de tog i butiken, och det faktumet har inte ändrats. De kan fortfarande fylla hyllorna med produkter som omsätter mer än rollspel.

/tobias

Big Marco

Läskig

Arfert said:
det började väl med att EB och Tradition hängde ihop, därför sålde man rollspel, den försvann "Tradition-biten" och allt som inte var TV/datorspel försvann ur sortimentet. Har jag för mig. Man renodlade sin affärsmodell. Dator- och TV-spel tar mindre plats och har snabbare omsättningshastighet.
"Hängde ihop" vet jag inte - EB köpte Tradition och fick nio (11? 15?) etablerade butiker på prime location (vilket var mycket attraktivt - Trad hade alltid försökt finnas på bra platser). Namnet Tradition bibehölls under en övergångstid för att inte skrämma bort stamkunder. Dock var planen från start att göra om butikerna till dataspelsförsäljningsställen. Men det hela fick gå mjukt och långsamt.

Big Marco

Läskig

Gurgeh said:
Jag tror inte att det fungerar så. Orsaken till att de slutade sälja rollspel var att rollspelen gav väldigt dålig inkomst med tanke på hur stor plats de tog i butiken, och det faktumet har inte ändrats. De kan fortfarande fylla hyllorna med produkter som omsätter mer än rollspel.
Samt att EBs affärsmodell var att sälja dataspel och inget annat.

Arfert

Facit

Den Upplyste Despoten said:
Gurgeh said:
Samt att EBs affärsmodell var att sälja dataspel och inget annat.
Exakt.

CapnZapp

Myrmidon
Re: Marknadsanalys & Marknadsundersökning

Äsch jag losade mitt inlägg så kortfattat:

* satsa på en elektronisk försäljningskanal. Amazon säljer redan idag fler eböcker än böcker.
Alternativet WFRP och D&D dvs att smyga in sig bland brädspel tror jag inte på.
* satsa inte på off-line pc/mac a lá PDF; du vill inte ta Sisyfosstriden mot piraterna.
Det som gäller är antingen onlineservermodellen a la MMO (vilket ju dagens teknik inte räcker för för "riktigt" rollspel) eller stöd för IPhone/Android (vars stängda miljöer hindrar pirater).
Jag kan definitivt se ett gäng ungdomar uppkrupna i soffan med varsin smartfone.

Återigen; korthugget eftersom jag stolpar mitt losade inlägg. Poängen var: satsa inga pengar på rollspelen i den form de haft sedan sjuttiotalet. Och heller inga pengar på försäljningskanalerna i den form de haft sedan (artonhundra)sjuttiotalet.

Tack för mig.

Eagle

Swordsman
du tänker utanför lådan, bra gjort!

Bra att du tänker lite grann outside the box. Kan tänka mig att det är den typen av input som behövs. Vet inte om jag gillar idén med att sitta och spela rollspel med en iphone i handen, men en netbook skulle vara helt okay.

Spelknepe

Veteran
Re: Marknadsanalys & Marknadsundersökning

CapnZapp said:
Äsch jag losade mitt inlägg så kortfattat:

* satsa på en elektronisk försäljningskanal. Amazon säljer redan idag fler eböcker än böcker.
Alternativet WFRP och D&D dvs att smyga in sig bland brädspel tror jag inte på.
* satsa inte på off-line pc/mac a lá PDF; du vill inte ta Sisyfosstriden mot piraterna.
Det som gäller är antingen onlineservermodellen a la MMO (vilket ju dagens teknik inte räcker för för "riktigt" rollspel) eller stöd för IPhone/Android (vars stängda miljöer hindrar pirater).
Jag kan definitivt se ett gäng ungdomar uppkrupna i soffan med varsin smartfone.

Återigen; korthugget eftersom jag stolpar mitt losade inlägg. Poängen var: satsa inga pengar på rollspelen i den form de haft sedan sjuttiotalet. Och heller inga pengar på försäljningskanalerna i den form de haft sedan (artonhundra)sjuttiotalet.

Tack för mig.
Tycker det låter som en del bra punkter! Rollspel behöver definitivt göras mer elektroniskt. Dock tror jag på något mellan bok och Iphone, för alla är inte Iphone riktigt än, men mer laptop eller en billig stationär dator.

Som Arfert nämde, en riktigt bra attraktiv produkt i stil med Dragon Age eller Warhammer som blir sveriges nya flaggskepp, kombinerat med elektronik, off-line/on-line applikationer och någon sorts "prenumeration" på nya prylar.

Jag personligen köper (tyvärr) alla mina böcker genom internet, SF-bok som exempel.

Kanske låta rollspel göra sig reklam i tidningar som bilagor?
Köper du nya Twilight Boken/Filmen så får du rollspelet "Gula Tänder" på köpet med en försäljande text i stil med "Ta rollen som Edward eller Isabella och..."

Sen snygga upp www.rollspel.nu (eller rollspel.se) med en mer attraktiv och enkel förstasida. *duckar* :gremshocked: