Nekromanti Marknadsföring?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag tänkte vi skulle prata en smula om marknadsföring.

Ni vet, de flesta av er, att jag hatar nästan all form av reklam. Jag hatar annonser i tidningar, reklampelare, TV-reklam, radioreklam, Spotifyreklam. All form av ofrivillig reklam, reklam jag inte bett om, som kommer som ett slags kulturell cancer och förstör alla möjliga positiva upplevelser.

Än värre är det, egentligen, med den nya tidens experimentella reklamer. Folk som får betalt för att prata bra om en produkt till sina kompisar. Fejkbloggar (som om bloggar inte vore nog med tidsslöseri ändå)... Och så vidare.

Nå; nu har jag ju en egen produkt ute på marknaden, och har börjat fundera: Hur får jag den att synas, utan att inspirera liknande känslor hos folk? Hur gör jag icke-påträngande reklam? När Noir först släpptes så tog jag beslutet att inte köpa det nästan enbart baserat på att Marco hade ens skitstor, skitirriterande signatur. har för mig att det var han, kan ha varit nån annan. Nån hade det iaf, och gjorde reklam precis överallt där jag var. Mitt kulturella utrymme förorenades.

Så hur gör man? Alltså, jag älskar produktinformation. Jag älskar Prisjakt, till exempel. jag gillar produkthemsidor, även om de har tips av typen "letar du efter X? Då kanske du gillar Y också". Jag gillar att kunna hitta information om grejer. Jag hatar bara att bli påprackad löjlig, glättig skit. Kolla tvättmedelsreklam på TV, ingen jävel kan väl påstå att det är "produktinformation"?

Nåja. Hur gör man? Hur gör ni? Gör det? Eller kör man word-of-mouth? Kränger på konvent?

tull

Hero
Kräng på konvent, skicka ut pressmeddelande till diverse tidningar, bloggar, hemsidor, andra intressanta mötesplatser och om du har kapitalet så skulle jag ge dem ett gratis exemplar inför recensionen.

Att förlita sig på att kunder eller "läsare" ska berätta om din produkt kan vara en ganska dålig gerillamarknadsföring om du nu inte har ett brett kontaktnät? En releasefest kan också vara en god idé. Kanske passar du på att bjuda in diverse utvalda efter deras förmåga att kunna kommunicera ut din produkt efter åt till ett så kallat "home party". I samband med gotchon XX??? på ett hotellrum där du har en mäklarbricka och frukt som bjuds.

Det finns 3 viktiga premisser som jag i alla fall behöver veta för att ge en utförligare strategianalys.

1. Har du en planerad budget för spelet?
2. Är du emot all typ av ofrivillig kommunikation? (vilket djungelmetoden "word to mouth" är)
3. Vad är syftet med marknadsföring? Är målet att sälja 100 ex till eller att göra spelet känt?

Men annars va fan det är väll bättre att du förorenar rollspel.nu och speltidningen fenix än att andra gör det? :gremwink:

krank

Persson said:
1. Har du en planerad budget för spelet?
Näpp. I pay as I go, typ.

Persson said:
2. Är du emot all typ av ofrivillig kommunikation? (vilket djungelmetoden "word to mouth" är)
Jag är emot all kommunikation man inte frågat efter. Alltså, om jag frågar mina polare om de känner till några schyssta rollspel, eller om jag letar efter rollspel att köpa, eller om jag letar efter animegrejer (det är ett animespel) så har jag liksom dragit på mig det själv, men i stort sett allt som innebär att man prackar på någon reklam den inte bett om är enligt mig förkastligt. Sedan finns det grader i helvetet - jag har en rätt liten länk i min signatur; jämför med att ha en stor bildlänk. Till exempel.

Persson said:
3. Vad är syftet med marknadsföring? Är målet att sälja 100 ex till eller att göra spelet känt?
Syftet är att de som är ute efter den sortens spel som spelet är, ska veta att spelet är ett av de spel som står till förfogande. Typ =)

Arfert

Facit
Syftet är att de som är ute efter den sortens spel som spelet är, ska veta att spelet är ett av de spel som står till förfogande. Typ =)
Om det är allt, se till att det skrivs om spelet då och då i Fenix. (De gillar ju bra artiklar, till exempel) Det, och närvaro på de få spelforum som finns, torde täcka upp dina behov.

Ekorren

Warrior
Jag tror att just rollspel.nu är var du kan göra bäst reklam av ditt spel. Här gillar vi ju rollspel trots allt. Annars kan du ju höra med någon recensent om de är intresserad av att åtminstone göra någon "bloggreklam" för spelet om du skickar dem en kopia gratis. Men men: du vill ha en grej såld så gör reklam. Om du försöker att undvika att göra "ofrivillig" reklam så kommer din produkt inte att synas.

MrG

Swashbuckler
Den enkla lösningen är att fundera på din ståndpunkt mot reklam och kanske överväga att göra ett lappkast i den frågan. Om man vill sälja saker är reklam något rätt naturligt. Sedan kan man självklart göra det rätt eller göra det vidrigt osnyggt, plus att det mesta kostar pengar. Så börja med frågan hur mycket vill du sälja och varför.

Sedan kan jag rekommendera att köra arrangemang på konvent, det är så jag har hittat spel, Fenix och Signaler borde väll också vara bra forum (och åtminstone Fenix tror jag gärna tar in material).

-Gunnar (som vanligtvis är positiv till reklam)

Simon

Swashbuckler
Arfert said:
Det, och närvaro på de få spelforum som finns, torde täcka upp dina behov.
Apropå forumsnärvaro: En sak som jag tycker är viktig för att jag ska lägga märke till och eventuellt bli intresserad av spel är spelrapporter. Så, en möjlighet, utifrån forumen, är att uttalat be folk som spelar spelet att lägga upp spelrapporter. Jag tycker det finns ett helt okej mellanläge som innebär att man faktiskt ber folk lägga ner tiden på att skriva och posta, utan att man för den delen säger åt dem att de måste hylla det.

kefka

Hero
Om det är allt, se till att det skrivs om spelet då och då i Fenix.
Det här tycker jag är det bästa förslaget, ett coolt och välskrivet scenario som gör folk sugna pà att spela är nog sà bra reklam man kan göra.

krank

kefka said:
Det här tycker jag är det bästa förslaget, ett coolt och välskrivet scenario som gör folk sugna pà att spela är nog sà bra reklam man kan göra.
Problemet med scenarier till just Evolutionens Barn är ju att varje scenario liksom av sig självt ballar ur och drar åt ett helt annat håll ganska snabbt. Det är helt omöjligt att på ett normalt, vettigt sätt förbereda äventyr i EB. Det var en av poängerna (det stora spelarinflytandet) och dessutom en av anledningarna till att jag själv sällan känner nån lust att vara spelledare (eftersom jag gillar att förbereda)...

Nå; det man istället skulle kunna fixa är ju artiklar med inspirerande grejer i spelvärlden. Till exempel en artikel där man utvecklar SigmaTec i lite mer detalj, eller dissekerar en ALF, eller diskuterar CyberNet och dess möjligheter i äventyr...

...eller spelvarianter som att man spelar ungdomar eller rebeller istället för fascistsnutar...

MrG

Swashbuckler
krank said:
Problemet med scenarier till just Evolutionens Barn är ju att varje scenario liksom av sig självt ballar ur och drar åt ett helt annat håll ganska snabbt. Det är helt omöjligt att på ett normalt, vettigt sätt förbereda äventyr i EB. Det var en av poängerna (det stora spelarinflytandet) och dessutom en av anledningarna till att jag själv sällan känner nån lust att vara spelledare (eftersom jag gillar att förbereda)...
Okej, råd ett är att skapa ett spel som man själv gillar att spela, eller åtminstone fejka att man gillar att köra det själv. Motsatsen är väldigt avtändande.

-Gunnar (med barn på armen)

krank

MrG said:
Okej, råd ett är att skapa ett spel som man själv gillar att spela, eller åtminstone fejka att man gillar att köra det själv. Motsatsen är väldigt avtändande.
Jodå, det vet jag =)

Jag är dock alldeles för ärlig för att fejka. Jag tror dock att jag skulle ha riktigt roligt som spelare, det är bara spelledande jag inte riktigt passar till =)

Ekorren

Warrior
krank said:
Det intressanta med scenarier till just Evolutionens Barn är ju att varje scenario liksom av sig självt ballar ur och drar åt ett helt annat håll ganska snabbt. Man behöver inte slita sig i håret för att förbereda ett äventyr. EB kommer att ta hand om saken åt en. Det var en av poängerna (det stora spelarinflytandet) och dessutom en anledning att låta spelledare som jag själv (som vanligtvis gillar att förbereda) att få prova på något nytt och originellt.
Fixat.

Samma innehåll fast mer positiv för din marknadsföring.

Simon

Swashbuckler
Ekorren said:
krank said:
Det intressanta med scenarier till just Evolutionens Barn är ju att varje scenario liksom av sig självt ballar ur och drar åt ett helt annat håll ganska snabbt. Man behöver inte slita sig i håret för att förbereda ett äventyr. EB kommer att ta hand om saken åt en. Det var en av poängerna (det stora spelarinflytandet) och dessutom en anledning att låta spelledare som jag själv (som vanligtvis gillar att förbereda) att få prova på något nytt och originellt.
Fixat.

Samma innehåll fast mer positiv för din marknadsföring.
Haha, snyggt jobbat!

Stormhierta

Veteran
Tja, det grundläggande i alla former av marknadsföring är att göra människor uppmärksamma. Jag skulle föreslå att du hittar forum (som detta) och bloggar, tidningar och andra sajter som recenserar rollspel och fråga om de vill recensera just ditt spel

Intervjun på Publit är bra, kolla gärna om du kan få in fler intervjuer.