"det är en aldeles för obalanserad religion"
Det tycker jag verkligen inte. Bara för att dess anhängare ofta är bättre på att slåss och dessutom får prylar som är mycket bra lämpade för strid så gör det väl inte religionen mäktigare än de andra, rent generellt sett? Eller är det verkligen de heliga föremålens förmåga i strid som är måttstocken för hur mäktig en religion är?
" den är aldeles för mkt "hack and slash" "
Varför då? Bara för att man blir farlig så behöver det ju inte betyda att man dödar alla man ser. Eller?
Dessutom så måste man som en anhängare som stiger i graderna först och främst klara toksvåra initieringsslag, som säkert kräver att även några utförda uppdrag och tjänster samt att man ger en massa allmosor innan man ens kan få tänka på att slå slagen. Om man väl klarar slaget så får man förutom belöningen (det heliga föremålet) även en förpliktelse, som kan vara tämligen förödande, samt mer ansvar och lojalitet till religionen. Jag har för mej att man måste skänka stora delar av sina inkomster direkt till religionen samt att man måste stå i dess tjänst större delen av sin vakna tid. Ganska förödande för en äventyrare skulle jag vilja säga. Och om man sviker religionen och drar iväg och latjar och äventyrar istället, vad säger att Falinas medaljong funkar när det kommer till kritan eller att Zortstrak inte helt plötsligt blir trubbigt?