Jag satt fast vid Season Ranking 55 ett tag, så jag tog mig i kragen och spelade litet mer seriöst och offensivt ett tag med den bästa leken, upp till Season Ranking 75.
0. Wasp
1. Misty Knight
2. Mister Sinister, Shocker, Mysterio
3. Patriot, Mystique, Brood, Cyclops
5. Blue Marvel
6. Onslaught, Doctor Doom
Taktiken är att snappa runda 1-2 om Patriot är på handen och inget specifikt talar emot det, men också vara generös med retirerandet om Patriot inte dykt upp till sista rundan eller till motståndarens snap. Folk verkar extremt obenägna att retirera runda 1 (händer kanske en gång på tio), så tanken är att spela med högre insatser när man fått en bra start. När man väl har Patriot brukar man få ihop Mystique eller Onslaught där också (och får man hela trippeln ser allt väldigt bra ut). Så bra att jag hyggligt ofta spelar genom och vinner mot motståndarens Snap, genom att bara finesslöst overpowra. Överlag är den här leken extremt lättspelad.
Problemlekar är alla med Enchantress (vilket brukar betyda Zabu- eller Sera-lekar), Shuri/Red Skull/Arnim Zola, och Galactus. Den absolut förintar Sandman-lekar, eftersom du utan problem kan spela t.ex. Blue Marvel och Onslaught runda fem och sex. (En del Patriot-lekar försöker överraska med Patriot + Mystique runda sex, men det händer sällan med den här eftersom du har två fantastiska kostnad-6-kort.) Det går att bli mosad av brädet eftersom den kräver en massa utrymme att spela i - Death's Domain går att komma runt med Mister Sinister och Brood, men för Sanctum Sanctorum fungerar bara Doctor Doom.
Leken känns tajt optimerad vid det här laget, och det enda jag skulle kunna tänka mig att ändra är att stoppa in Debrii, som är en rätt hård counter mot både Shuri/Arnim Zola (genom att stoppa in ett annat kort Arnim Zola kan träffa) och (särskilt!) Galactus. Problemet är att det inte är många kort som funkar att byta ut:
* Mysterio: Energy-kurvan är redan väldigt tight (det suger verkligen om man inte kan spela ut något de två första rundorna), och jag tror inte att den håller för att byta ut ett två-kort mot ett tre-kort
* Cyclops: Vore ett bra byte i sig, men det är ofta väldigt trångt på brädet redan som det är
* Blue Marvel: Skulle förbättra Energy-kurvan, men Blue Marvel är viktig som nödlösning för Mystique eller Onslaught om man inte drar Patriot.
Så det är Brood som är kvar, och Brood är så jäkla bra i sig! Eventuellt går det ändå, och man accepterar lägre styrka på egna brädet mot mer sabotage mot motståndaren.
För den som undrar åkte Squirrel Girl ut för ett bra tag sedan. Problemet var att man fyllde brädet, och sedan dödes de ofta av en sista rundans Killmonger (särskilt i Sera-lekar) och platserna gick inte att ersätta. Det känns som mindre Killmonger i metat nu, så eventuellt fungerar det igen.