Nekromanti [Marvel] Xavier: Days of Future Past pt 1

Krille

Super Moderator
En vacker vårdag i april 2014. Michael "White Owl", Abigail "Framerate" och John "Phase" mår gott i Central Park. Solen skiner, fåglarna kvittrar och primaries pågår inför mellanårsvalen som kommer ske i höst. I samband med den notoriske mutant-motståndaren senator Robert Kellys primärvalskampanj så finns det en klase folk från Amnesty som samlar pengar för att hjälpa mutanterna mot förtrycket på ön Genosha, och förstås några av de mer radikala mutantmotståndarna som viftar med plakat och kastar flaskor och tegelsten.

Mitt bland anti-mutantdemonstranterna finns sheriff James Dewitt som känner igen Michael. De har stött ihop tidigare då familjen Dewitt är en del rednecks, en del rasister och en del antimutanter, och Michael är navajo och mutant, och Michael har med navajo-magi råkat försätta Dewitt Jr i vegetativt tillstånd med sin navajo-magi. Så när Dewitt Sr känner igen Michael så blir det en vild jakt genom Central Park när en ilsken mobb gör sitt bästa för att förvandla Michael till fläskfärs. John och Abigail kommer till undsättning och gör mobben illa, men inte förrän Michael har fått rejält med stryk.

Då öppnas en port i himlen och en långhårig svart bredaxlad man med cyberarm och ett stort "M" tatuerat över höger öga och kind greppar tag i den mörbultade Michael och flyr in i hålet med honom. John och Abigail följer efter, och ramlar ut på exakt samma plats...

...fast inte riktigt. Förmodligen någon gång i framtiden. Det är svårt att säga exakt när, men Manhattan står i ruiner, frihetsstatyn är ersatt av en Sentinel, marken är bar och himlen är brun.

Abigail och John utforskar ruinerna efter ledtrådar och materiel. De hittar en relativt fungerande Tesla Roadster som John kan skrämma igång med sina el-krafter och de kryssar fram längs med Manhattans gator bort till Stark Tower.

Stark Tower är det mest oförstörda stället på Manhattan, men övergivet liksom resten. På plattformen utanför ingången ligger ett skelett i Captain Americas dräkt, och John tar med sig hans sköld.

Inne i Stark Tower kan Abigail hitta konserver och torrfoder som har överlevt, men man kan nog inte lita på dem. John kan med sina el-krafter få igång övervakningsrummet, och lyckas plocka fram loggarna som visar att USAs regering tog över stället 22 januari 2017. Dessutom finns en massa webb-loggar i proxyn, som kan fås fram och filtreras och pusslas ihop till en historia av det förflutna.

Den 19 april 2014, samma vårdag som ungdomarna gottade sig i solen i Central Park, så mördades senator Robert Kelly av en mutant. Mellanårsvalen blev en jordskredsseger för mutanthatarna som lyckades till och med rösta bort presidentens veto och införa segregationslagar mot mutanter. 2016 är lägren i full gång, och mängder med mutanter spärras in i koncentrationsläger som körs av Office of National Emergency, O*N*E. De som gör motstånd jagas av Sentinels. 2017, med en ny mutanthatande president, införs undantagstillstånd och Manhattan, centrum för motståndet, utryms. Sen slutar loggen.

I källaren hittar de en holografisk varning från Tony Stark, som säger att om du kan se det här så är du en av de överlevande goda typerna, och att han har gömt sig i lantgodset och anger koordinaterna till nånstans i Appalacherna. Och han kan inte lova att han är kvar.

De får igång en av Tonys gamla Hummers, men behöver bränsle och tänker sig att improvisera ihop nåt av matolja. När Abigail letar matolja så överfalls hon av Wolfsbane aka Rahne Sinclair - en gammal klasskompis, men nu tydligen helt varulvig i kropp såväl som själ. Abigail lyckas sparka solar plexus mört på Rahne, som kollapsar och återfår sin mänskliga form, fast ca 35-40 istället för 16.

John rusar upp för att se vad som händer, och kommer upp lagom till att Boom-Boom (Tabitha Smith) och Siryn (Theresa Cassidy) anfaller för att "rädda" sin utslagna kompis. Slagsmålet avbryts av att en Sentinel river upp Stark Tower, och allihopa flyr ner i källaren, hoppar in i Hummern och vrålar iväg samtidigt som Stark Tower kollapsar över Sentineln.

---

Nu har jag rätt fin känsla för systemet i Marvel. Johns och Abigails spelare började också komma in i det. Michaels spelare kunde inte närvara, vilket var synd. Jag hade tänkt att komma lite längre i ståryn om den spelaren var med, men jag fick låta utforskandet av Manhattan och det förflutna få mer tid istället. Jag hade ruschat den biten och fört ihop gänget igen snabbare om han hade varit med, men nu fick de leta på egen hand, vilket också var kul.

Men nästa gång ska vi nog få ihop gänget igen. Och då jävlar...

... då blir det Days of Future Past part 2: The Crime I Never Committed!

krank

Går ondskans ärenden
Så jävla coolt!

Klassiska Days of Future Past-grejen är ju häftig utan helsike redan den, liksom dess återknytning genom X-kontinuat. Och att se det som äventyr såhär tycker jag är riktigt najs.

Är det en färdig modul av något slag, eller är det du själv som gjort en adaption?

Krille

Super Moderator
krank said:
Så jävla coolt!

Klassiska Days of Future Past-grejen är ju häftig utan helsike redan den, liksom dess återknytning genom X-kontinuat. Och att se det som äventyr såhär tycker jag är riktigt najs.
Jo, den är ju såpass viktig att den förutom serie-numren så blev det säsongsavslut i den tecknade TV-serien, och nu håller på att bli den nya långfilmen. Så det är klart att jag måste ha med den här också!

krank said:
Är det en färdig modul av något slag, eller är det du själv som gjort en adaption?
Det är en hybrid, med mest egen adaption.

Jag hittade ett färdigt fan-äventyr på nätet som var rätt OK men väldigt tunt med bakgrundsinformation. Jag hade ingen bra hook på den förrän jag tittade på relationsschemat som vi skapade första spelmötet (därav Dewitt Senior). Jag kunde behålla några scener från äventyret (en scen var Bishops inhopp från framtiden, och den andra var Boom-Booms, Siryns och Wolfsbanes inhopp med sentinel-överfallet, dock utan Bishop), och jag fick bygga ut "välkommen till framtiden"-scenen rejält och fläska ut backstoryn, för den verkade vara tagen för given. Backstoryn som jag fick bygga är en sabla smet av vaga minnen av serie-numren, hyfsat nya minnen från tv-serien, och viss extrapolation av trailers för den nya filmen.

Jag hade tänkt att ha en expositionsscen när gänget återförenades, men eftersom en av spelarna inte var där och resterande spelare aktivt letade efter ledtrådar om vad som hänt så fick jag pussla in expositionen då istället.

Jag har byggt om saker i resten av äventyret också, för att passa ihop med det som byggdes om i första halvan. Så det är inte så mycket kvar av äventyret utom spelvärden för Boom-Boom, Siryn, Wolfsbane, Bishop, en hög Sentinels och ett par andra personer.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Låter ju fullkomligt åsum!

Sorry att jag inte kunde vara med, börjar känna mig som en svikare...

Men snart ska White Owl få visa vad han går för!

Ssargon

Veteran
Jag kan säga att det var riktigt kul!

Mycket att att motivera din närvaro nästa gång (jag spelade troligtvis din karaktär uselt i den första striden) men även för att flera spelare ger mer dynamik vilket i sig gör allting roligare ;-)

Zorbeltuss

Hero
Känn dig inte som en svikare, lät ju som du hade en force majeure.
Ska bli kul att ha dig med i framtiden dock.

/Zorbeltuss