God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,540
Jag har slängt ihop ängel NPC:erna från Better Angels, stuff från Powered by the Apocalypse och Demon: The Fallen till ett urban fantasy spel där man spelar Touched by an angel eller Mary Poppins. Varför? Vem vet?! Jag är sjuk och febrig!
Eldsjälar
Years later, of all the Gospels I learnt in seminary school, a verse from St. Paul stays with me. It is perhaps the strangest passage in the Bible, in which he writes: "Even now in Heaven there are Angles carrying savage weapons.
Du kommer spela en karaktär besatt av en ängel. Du kommer vara en person som vill göra det rätta och spelets moraliska frågor handlar inte om rätt och fel utan om vad du är villig att ge upp för att göra det rätta. Du kommer också spela en annan spelares ängel, en himmelsk ande som fäst sig vid deras själ tills deras död och ger dem mirakulösa krafter att göra det rätta. Tillsammans kan en ängel och en mänsklig värd läka de sjuka, hjälpa de hopplösa, bringa rättvisa till de skyldiga och besegra demoner. Men det förhållandet tär på värden. Mänskligt kött är inte menat att hålla en ande av ljus och helig eld och för varje gång ängels mäktigaste mirakel används förlorar människan lite till av sin hälsa och sitt liv tills inget finns kvar.
Relationen mellan ängeln och värden fungerar på så sätt att du kan "aktivera" ängeln genom att använda en av dina Krafter eller genom att prata med din ängel. Ängeln är sedan aktiverad för resten av den pågående scenen. Änglar uppfattar allting som pågår runt deras värdar medan de är aktiverade men uppfattar inte vad som pågår om de inte är aktiverade. När en ängel är aktiverad kan värden använda sina Krafter så mycket hen vill så länge hen följer den himmelska koden (vi kommer till den, men i kort kan den sammanfattas som att man måste göra det rätta och inte kan göra något ondskefullt). Änglar kan bara prata när de är tilltalade för att förhindra himmelskt tjatter runt spelbordet. Ängeln håller dock i tyglarna till en sak, Den apokalyptiska formen. Endast ängeln kan aktivera denna, ängeln kan aktivera den när som helst när värden har aktiverat ängeln och mot värdens vilja. En människa klarar att den apokalyptiska formen aktiveras 6 gånger. Vid den sjunde aktiveringen dör människan martyr döden vid slutet av scenen.
Grund mekanik
Du rullar 2d6 och lägger sedan till en stat och eventuella andra bonusar. Rullar du 2 till 6 misslyckas du. Rullar du 7,8 eller 9 lyckas du med en konsekvens eller misslyckad, värdens val. Rullar du 10+ lyckas du utan en konsekvens.
I strid klarar karaktärer med en aktiverad ängel av att ta 7 skada och karaktärer utan 3 skada. Båda sidorna rullar mot varandra samtidigt och tar konsekvenser. Händer gör 1 skada på en rullning av 7-9 och 2 skada vid 10+. Närstridsvapen gör 2 skada på en rullning av 7-9 och 3 skada på 10+. Skjutvapen gör 3 skada på en rullning över 7.
För att skapa en karaktär
Välj ett namn: ingen mekanisk effekt.
Välj ett yrke: Om ditt yrke är aktuellt kan du rulla det istället för en stat. Yrket har alltid värdet 2.
Du har följande stats: Sätt ut + 1 i tre av dem och -1 i en av dem och - 2 i en av dem.
Mod: Används för att slåss eller göra saker fast de är fysiskt svåra. Rädda någon från en eld eller slå en demon i ansiktet.
Förstånd: Du förstår världen, saker i den och andra människor. Vet när någon ljuger för dig eller förstå astrofysik.
Generositet: Du använder den här för att hjälpa andra människor. Hjärtkirurgi eller en klapp på axeln.
Högmod: Böj andra till din vilja. Få någon att släppa kniven eller gör dem för rädda för att skvallra på dig.
Lättja: Motstå att andra försöker påverka dig. Används för att ignorera andras smärta eller för att stå emot övertalningar.
Girighet: Ta saker från andra. Få dem att ge en donation till ditt sjukhus eller få dem att älska dig.
Vad får jag för att aktivera min ängel?
-Du får privilegiet att följa den himmelska koden eller förlora alla följande fördelarna för resten av scenen! Yay!
-Du får +1 på alla rullningar. Änglar är bara så bra.
-Du får 1 poäng rustning och tar 1 mindre skada varje gång du tar skada.
-Du tål 7 skada i en strid innan du dör.
-Du kan använda dina krafter hur mycket du vill.
-Du kan prata fritt med din ängel.
-Din ängel kan aktivera en apokalyptisk aspekt när hen vill. Den varar resten av scenen.
-Du känner av alla andra med en aktiverad ängel och de känner av dig. Inte bara änglar heller...
Bygga bättre änglar
“Every angel is terrifying.”
Så, hur skapar du din ängel? Rent mekaniskt väljer du en kraft och en apokalyptisk aspekt och så är du klar. Men det är inte den intressanta delen. Du kommer spela någon annans ängel och kommunicera med dem, svara på frågor om det oändliga, leda dem moraliskt och aktivera apokalyptiska aspekter hos dem för att använd dem som ett vapen mot ondska och lidande. Så vad kan du svara på?
Standardsvaret är att du kan spotta ut en popkultur version av kristen teologi inspirerad av Paradise Lost och den Gudomliga komedin. Undvik att beskriva Gud eller himmeln och försök fokusera på att ge coola detaljer. Men spelgruppen kan också hitta på sin egen metafysik. Vill ni ha änglar som goda aliens? Kör hårt! Mekaniskt spelar det ingen roll.
Relationen till den dödliga och hur du påverkar dem är upp till dig. Är du en krigarängel som ger taktiska råd och är ganska arrogant eller är du av änglarna som sjunger i en himmelsk kör och mer har en dialog som jämlikar med din värd? Upp till dig.
Se till att hitta på ett coolt namn, röst och koncept till din ängel bara. Det mesta kan fungera.
Mirakulösa förmågor
Spelarkaraktärer i det här spelet har tillgång till två sorters magiska förmågor. Krafter som värden kan använda fritt och Apokalyptiska aspekter som ängeln kan aktivera. Men den 7e aktiveringen av en apokalyptisk aspekt innebär döden för värden.
Värre än det, för varje gång en aspekt aktiveras förlorat värden tillgång till att känna en av de sju dödssynderna. Det är en del av att själen renas och att den gör det nu istället för i himmelen. Det är delvis en bra sak, är inte att aldrig känna vrede att ha oändligt tålamod? Men det gör dig mindre mänsklig, mindre av en person och mer av ett verktyg.
Du börjar med att skapa en mänsklig karaktär. Sedan väljer du en en Kraft och en Apokalyptisk aspekt till din karaktär. Sedan väljer spelaren som spelar din ängel en kraft och en apokalyptisk aspekt.
Krafter
-Omöjlig skönhet: När du aktiverar den här kraften är du omöjligt vacker och strålar med himmelsk skönhet. Andra vill göra vad du säger åt dem och dödliga gör vad du säger åt dem att göra, ofta fanatiskt. Du har +3 till högmods rullningar.
-Teleportering: Du kan teleportera till platser du kan se eller platser du varit på tidigare.
-Formbytare: Du antar formen av en annan person. Exakt till detaljer så som rösten och rörelsemönster.
-Telikinesis: Du kan flytta föremål med tankekraft. I strid räknas detta som ett skjutvapen.
-Rustning: Du blir svårare att skada än ens någon med en aktiv ängel. Den här kraften syns i formen av ljus eller angelisk rustning. Du får +1 rustning.
-Förvisa: Du får något att försvinna till en annan plats. Bara fysiska föremål som du kan lyfta. Kan användas med mod +1 för att avväpna fiender i strid och därmed hindra skada.
-Djurform: Du kan anta formen av ett djur. Detta ger dig +1 till lämpliga rullningar (gömma sig som ett litet djur tex) och låter dig använda djurets förmågor (som att flyga som en fågel). Du kan bara
Anta formen av djur som uppfattas som goda, heliga eller heroiska.
-Sia: Du kan se saker eller föremål långt bort om du fokuserar på dem. Inga andra sinnen, bara syn.
-Alcemy: Du kan förvandla saker till andra saker! Rör något och du kan ändra det till ett annat ämne. Inte formen eller något annat, och inga komplicerade ämnen. Men du kan förvandla bly till guld eller sand till salt... Eller vatten till plutonium. Det förvandlas tillbaks efter 24 timmar. Du kan förvandla små delar av andra i strid vilket ger +1 till mod och skadar som ett närstridsvapen.
-Babel: Du kan förstå andra människor perfekt. Du talat alla språk, du förstår all slang, du läser allt kroppsspråk. Alla sociala interaktioner där du rullar förståelse har +3.
-Hjärtslaget: Du stannar tiden i 60 sekunder. Du kan inte röra något eller påverka något du inte har på dig. Men du kan flytta dig långt. Ger +1 pga överraskningsmomentet i strid. Den här kraften kan dock inte aktiveras två rundor i rad. Den kan inte spammas för att frysa tiden för alltid.
-Terror: Du sår absolut fruktan i någons hjärta. Du skrämmer dem till att ge dig något, vad som helst. Dödliga faller till marken och klöser sina ansikten under den här kraften. Gör en Girighetsrullning med +3. Lyckas rullningar ger de dig något, vad som helst, för att få terror att sluta.
-Samsons styrka: Du är omöjligt stark, du böjer stål och kan bänkpressa en lastbil. Du gör +1 skada i strid och får +3 på mod rullningar.
-Falska minnen: Du rullar generositet och ändrar en normal människas minnen. Med 10+ är det omöjligt att skilja de nya minnena från de gamla. 7+ krävs det lång tid eller terapi för att se att de är falska. Lägre än det så är de lätta att se igenom.
Apokalyptiska Aspekter
Legion: Du kan vara där för alla. Samtidigt. Du får kopior av dig själv, upp till 7 stycken, och en på varje ställe du behöver vara. De kan inte vara på samma plats samtidigt bara.
Vingar: Du rör dig snabbare än något annat på planeten. Du kan omedelbart röra dig vart som helst. Du kan också flyga normalt vilket kan ha sina användningsområden.
Lazarus: Du rör någon och de läker från allt. Cancer, förlorade lemmar, en bruken rygg eller hjärnskador. Rör du en död kropp kommer de tillbaks till liv. 1 användning per aktivering av aspekten.
Brinnande svärd: Du har ett brinnande svärd, spjut av ljus eller en åskvigg. Du gör 5 skada vid en träff i strid.
Hjul av ögon: Du förvandlas till en omöjlig geometrisk form av ren gudomlig vilja. Alla dödliga som ser dig faller till marken i terror och övernaturliga måste lyckas med ett lättja slag för att inte göra det samma.
Andeform: Du blir omöjlig att vidröra och kan gå igenom väggar eller annat utan problem.
Osynlighet: Du blir osynlig och kan röra dig osedd. Det är inte bara syn heller. Ingen kan märka dig om du inte direkt anfaller just dem av någon anledning.
Kören: Samarbete mellan människor är inget mot samarbete mellan änglar. Du och alla allierade värdar får +1 på alla rullningar.
Metatrons röst: Du ger ett kommando till en dödlig och de måste lyda det. För alltid. Mot övernaturliga varelser gör du ett Högmods slag mot dem.
Strålande: Du får +5 på alla lättja rullningar och får en rustning på + 1. Inget påverkar dig som du inte vill ska påverka dig.
Den himmelska koden
Om du bryter mot koden slutar dina Krafter fungera för scenen, dina Apokalyptiska aspekter stängs av eller vägrar starta och din ängel antingen gråter eller skriker på dig. Koden är:
1. Du får inte mörda:
Du får döda i självförsvar eller försvar av andra om det inte finns något annat alternativ. Du får inte döda under några andra omständigheter.
Utom demoner. Demoner och folk med demoner i sig får du skjuta i huvudet när de sover. Gäller också bara människor och personer.
2. Du får inte ljuga:
Inte ens genom att utelämna saker eller vrida ord. Inga manipulationer heller. Du kan säga att du inte kan svara men det är det värsta du kan göra.
3: Du måste acceptera att någon ger sig:
Du måste. Om de ger sig måste du sluta slå dem, sluta prata på den och sluta mekaniskt ge dig på den på något sätt. Utom demoner, sparka dem när de ligger ner bara.
Fiender
Så, vem slåss jag mot? Jag gav dig möjligheten att ha ett brinnande svärd som förintar byggnader, spränger pansafordon och gör mer än dubbelt så mycket skada som det krävs för att avsluta ett dödligt liv så det är en naturlig fråga. Det är inte som om du kommer hamna i ett slagsmål med en annan eldsjäl om vem som kan hjälp någon bäst särskilt ofta. Svaret är att det finns fler övernaturliga saker där ute än änglar och resten av dem är inte lika trevliga som himmelens budbärare och soldater. Medan det kan finnas märkligare saker där ute som du kan träffa på i en kampanj så presenteras här grupper av varelser som ofta hamnar i konflikt med änglar och eldsjälar.
Feerna
Feer är värst. Bara värst. De är lurendrejare som lurar mänskligheten och spelar dem spratt. Varför? För att lära ut läxor. Det är kosmologiskt lite oklart var feer kommer från, det var under änglarnas pay grade att bry sig när verkligheten skapades så de har inga fantastiska svar. Vad som är klart är att feer inte klarar av att vara i den verkliga världen särskilt länge så de sluter pakter med människor för att skapa ett symbiotiskt förhållande mellan själen och feens ande. Eller så hittar de odöpta barn och bara skapar det där förhållandet utan att behöva fråga om lov. Sedan rider de runt i sin människa och ställer till otyg. Feer har ibland krafter, aldrig fysiska sådana dock, och de har ofta onaturligt höga färdigheter i Lätja, Girighet och Högmod. Men deras huvudsakliga förmåga är att de kan sluta magiska avtal med dödliga som inte går att bryta. Varken av feen eller människan kan bryta det de lovat. Det som gör dem värst är att de rider runt i en människa så alla begränsningarna från den himmelska koden gäller när du försöker handskas med dem.
Falska gudar
Du vet hur Zeus är ett mordiskt svin vars huvudsakliga aktiviteter är att våldta eller mörda folk och vara krafter utgörs av att förvandlas till ett djur av erotiska anledningar och blixtar? Ja. Falska gudar är spirituella parasiter som slår sig fast vid missriktad tro och äter den tills de kan ta fysisk form och löpa amok. Falska gudar brukar ha en Kraft och en Aspekt men kan också ha märkligare övernaturliga förmågor. De varar sällan länge, tron de lever på tar slut om de inte lyckas fylla på den. Problemet är när de får för sig att leva ut filmen Crank och fylla på tro medan de spenderar den. Som tur är så är de inte personer så du kan sparka skiten ur Oden hur mycket du vill.
Demoner
Do you know what Hell really is, Thomas? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight, having His Word taken from you. It's hard to believe. so hard. I know that better than anyone.
De riktigt dåliga nyheterna. Fallna änglar i allians med dödliga. Alla krafterna du har, ingen kod. Ofta vill den dödliga värden uppnå själviska mål, inte främja kosmisk ondska medan demonen struntar i värden utom som ett verktyg. Den konflikten går ofta att utnyttja. Men ibland är en värd och en demon i perfekt allians. Och då är det ofarbart dåligt. För alla.
Years later, of all the Gospels I learnt in seminary school, a verse from St. Paul stays with me. It is perhaps the strangest passage in the Bible, in which he writes: "Even now in Heaven there are Angles carrying savage weapons.
Du kommer spela en karaktär besatt av en ängel. Du kommer vara en person som vill göra det rätta och spelets moraliska frågor handlar inte om rätt och fel utan om vad du är villig att ge upp för att göra det rätta. Du kommer också spela en annan spelares ängel, en himmelsk ande som fäst sig vid deras själ tills deras död och ger dem mirakulösa krafter att göra det rätta. Tillsammans kan en ängel och en mänsklig värd läka de sjuka, hjälpa de hopplösa, bringa rättvisa till de skyldiga och besegra demoner. Men det förhållandet tär på värden. Mänskligt kött är inte menat att hålla en ande av ljus och helig eld och för varje gång ängels mäktigaste mirakel används förlorar människan lite till av sin hälsa och sitt liv tills inget finns kvar.
Relationen mellan ängeln och värden fungerar på så sätt att du kan "aktivera" ängeln genom att använda en av dina Krafter eller genom att prata med din ängel. Ängeln är sedan aktiverad för resten av den pågående scenen. Änglar uppfattar allting som pågår runt deras värdar medan de är aktiverade men uppfattar inte vad som pågår om de inte är aktiverade. När en ängel är aktiverad kan värden använda sina Krafter så mycket hen vill så länge hen följer den himmelska koden (vi kommer till den, men i kort kan den sammanfattas som att man måste göra det rätta och inte kan göra något ondskefullt). Änglar kan bara prata när de är tilltalade för att förhindra himmelskt tjatter runt spelbordet. Ängeln håller dock i tyglarna till en sak, Den apokalyptiska formen. Endast ängeln kan aktivera denna, ängeln kan aktivera den när som helst när värden har aktiverat ängeln och mot värdens vilja. En människa klarar att den apokalyptiska formen aktiveras 6 gånger. Vid den sjunde aktiveringen dör människan martyr döden vid slutet av scenen.
Grund mekanik
Du rullar 2d6 och lägger sedan till en stat och eventuella andra bonusar. Rullar du 2 till 6 misslyckas du. Rullar du 7,8 eller 9 lyckas du med en konsekvens eller misslyckad, värdens val. Rullar du 10+ lyckas du utan en konsekvens.
I strid klarar karaktärer med en aktiverad ängel av att ta 7 skada och karaktärer utan 3 skada. Båda sidorna rullar mot varandra samtidigt och tar konsekvenser. Händer gör 1 skada på en rullning av 7-9 och 2 skada vid 10+. Närstridsvapen gör 2 skada på en rullning av 7-9 och 3 skada på 10+. Skjutvapen gör 3 skada på en rullning över 7.
För att skapa en karaktär
Välj ett namn: ingen mekanisk effekt.
Välj ett yrke: Om ditt yrke är aktuellt kan du rulla det istället för en stat. Yrket har alltid värdet 2.
Du har följande stats: Sätt ut + 1 i tre av dem och -1 i en av dem och - 2 i en av dem.
Mod: Används för att slåss eller göra saker fast de är fysiskt svåra. Rädda någon från en eld eller slå en demon i ansiktet.
Förstånd: Du förstår världen, saker i den och andra människor. Vet när någon ljuger för dig eller förstå astrofysik.
Generositet: Du använder den här för att hjälpa andra människor. Hjärtkirurgi eller en klapp på axeln.
Högmod: Böj andra till din vilja. Få någon att släppa kniven eller gör dem för rädda för att skvallra på dig.
Lättja: Motstå att andra försöker påverka dig. Används för att ignorera andras smärta eller för att stå emot övertalningar.
Girighet: Ta saker från andra. Få dem att ge en donation till ditt sjukhus eller få dem att älska dig.
Vad får jag för att aktivera min ängel?
-Du får privilegiet att följa den himmelska koden eller förlora alla följande fördelarna för resten av scenen! Yay!
-Du får +1 på alla rullningar. Änglar är bara så bra.
-Du får 1 poäng rustning och tar 1 mindre skada varje gång du tar skada.
-Du tål 7 skada i en strid innan du dör.
-Du kan använda dina krafter hur mycket du vill.
-Du kan prata fritt med din ängel.
-Din ängel kan aktivera en apokalyptisk aspekt när hen vill. Den varar resten av scenen.
-Du känner av alla andra med en aktiverad ängel och de känner av dig. Inte bara änglar heller...
Bygga bättre änglar
“Every angel is terrifying.”
Så, hur skapar du din ängel? Rent mekaniskt väljer du en kraft och en apokalyptisk aspekt och så är du klar. Men det är inte den intressanta delen. Du kommer spela någon annans ängel och kommunicera med dem, svara på frågor om det oändliga, leda dem moraliskt och aktivera apokalyptiska aspekter hos dem för att använd dem som ett vapen mot ondska och lidande. Så vad kan du svara på?
Standardsvaret är att du kan spotta ut en popkultur version av kristen teologi inspirerad av Paradise Lost och den Gudomliga komedin. Undvik att beskriva Gud eller himmeln och försök fokusera på att ge coola detaljer. Men spelgruppen kan också hitta på sin egen metafysik. Vill ni ha änglar som goda aliens? Kör hårt! Mekaniskt spelar det ingen roll.
Relationen till den dödliga och hur du påverkar dem är upp till dig. Är du en krigarängel som ger taktiska råd och är ganska arrogant eller är du av änglarna som sjunger i en himmelsk kör och mer har en dialog som jämlikar med din värd? Upp till dig.
Se till att hitta på ett coolt namn, röst och koncept till din ängel bara. Det mesta kan fungera.
Mirakulösa förmågor
Spelarkaraktärer i det här spelet har tillgång till två sorters magiska förmågor. Krafter som värden kan använda fritt och Apokalyptiska aspekter som ängeln kan aktivera. Men den 7e aktiveringen av en apokalyptisk aspekt innebär döden för värden.
Värre än det, för varje gång en aspekt aktiveras förlorat värden tillgång till att känna en av de sju dödssynderna. Det är en del av att själen renas och att den gör det nu istället för i himmelen. Det är delvis en bra sak, är inte att aldrig känna vrede att ha oändligt tålamod? Men det gör dig mindre mänsklig, mindre av en person och mer av ett verktyg.
Du börjar med att skapa en mänsklig karaktär. Sedan väljer du en en Kraft och en Apokalyptisk aspekt till din karaktär. Sedan väljer spelaren som spelar din ängel en kraft och en apokalyptisk aspekt.
Krafter
-Omöjlig skönhet: När du aktiverar den här kraften är du omöjligt vacker och strålar med himmelsk skönhet. Andra vill göra vad du säger åt dem och dödliga gör vad du säger åt dem att göra, ofta fanatiskt. Du har +3 till högmods rullningar.
-Teleportering: Du kan teleportera till platser du kan se eller platser du varit på tidigare.
-Formbytare: Du antar formen av en annan person. Exakt till detaljer så som rösten och rörelsemönster.
-Telikinesis: Du kan flytta föremål med tankekraft. I strid räknas detta som ett skjutvapen.
-Rustning: Du blir svårare att skada än ens någon med en aktiv ängel. Den här kraften syns i formen av ljus eller angelisk rustning. Du får +1 rustning.
-Förvisa: Du får något att försvinna till en annan plats. Bara fysiska föremål som du kan lyfta. Kan användas med mod +1 för att avväpna fiender i strid och därmed hindra skada.
-Djurform: Du kan anta formen av ett djur. Detta ger dig +1 till lämpliga rullningar (gömma sig som ett litet djur tex) och låter dig använda djurets förmågor (som att flyga som en fågel). Du kan bara
Anta formen av djur som uppfattas som goda, heliga eller heroiska.
-Sia: Du kan se saker eller föremål långt bort om du fokuserar på dem. Inga andra sinnen, bara syn.
-Alcemy: Du kan förvandla saker till andra saker! Rör något och du kan ändra det till ett annat ämne. Inte formen eller något annat, och inga komplicerade ämnen. Men du kan förvandla bly till guld eller sand till salt... Eller vatten till plutonium. Det förvandlas tillbaks efter 24 timmar. Du kan förvandla små delar av andra i strid vilket ger +1 till mod och skadar som ett närstridsvapen.
-Babel: Du kan förstå andra människor perfekt. Du talat alla språk, du förstår all slang, du läser allt kroppsspråk. Alla sociala interaktioner där du rullar förståelse har +3.
-Hjärtslaget: Du stannar tiden i 60 sekunder. Du kan inte röra något eller påverka något du inte har på dig. Men du kan flytta dig långt. Ger +1 pga överraskningsmomentet i strid. Den här kraften kan dock inte aktiveras två rundor i rad. Den kan inte spammas för att frysa tiden för alltid.
-Terror: Du sår absolut fruktan i någons hjärta. Du skrämmer dem till att ge dig något, vad som helst. Dödliga faller till marken och klöser sina ansikten under den här kraften. Gör en Girighetsrullning med +3. Lyckas rullningar ger de dig något, vad som helst, för att få terror att sluta.
-Samsons styrka: Du är omöjligt stark, du böjer stål och kan bänkpressa en lastbil. Du gör +1 skada i strid och får +3 på mod rullningar.
-Falska minnen: Du rullar generositet och ändrar en normal människas minnen. Med 10+ är det omöjligt att skilja de nya minnena från de gamla. 7+ krävs det lång tid eller terapi för att se att de är falska. Lägre än det så är de lätta att se igenom.
Apokalyptiska Aspekter
Legion: Du kan vara där för alla. Samtidigt. Du får kopior av dig själv, upp till 7 stycken, och en på varje ställe du behöver vara. De kan inte vara på samma plats samtidigt bara.
Vingar: Du rör dig snabbare än något annat på planeten. Du kan omedelbart röra dig vart som helst. Du kan också flyga normalt vilket kan ha sina användningsområden.
Lazarus: Du rör någon och de läker från allt. Cancer, förlorade lemmar, en bruken rygg eller hjärnskador. Rör du en död kropp kommer de tillbaks till liv. 1 användning per aktivering av aspekten.
Brinnande svärd: Du har ett brinnande svärd, spjut av ljus eller en åskvigg. Du gör 5 skada vid en träff i strid.
Hjul av ögon: Du förvandlas till en omöjlig geometrisk form av ren gudomlig vilja. Alla dödliga som ser dig faller till marken i terror och övernaturliga måste lyckas med ett lättja slag för att inte göra det samma.
Andeform: Du blir omöjlig att vidröra och kan gå igenom väggar eller annat utan problem.
Osynlighet: Du blir osynlig och kan röra dig osedd. Det är inte bara syn heller. Ingen kan märka dig om du inte direkt anfaller just dem av någon anledning.
Kören: Samarbete mellan människor är inget mot samarbete mellan änglar. Du och alla allierade värdar får +1 på alla rullningar.
Metatrons röst: Du ger ett kommando till en dödlig och de måste lyda det. För alltid. Mot övernaturliga varelser gör du ett Högmods slag mot dem.
Strålande: Du får +5 på alla lättja rullningar och får en rustning på + 1. Inget påverkar dig som du inte vill ska påverka dig.
Den himmelska koden
Om du bryter mot koden slutar dina Krafter fungera för scenen, dina Apokalyptiska aspekter stängs av eller vägrar starta och din ängel antingen gråter eller skriker på dig. Koden är:
1. Du får inte mörda:
Du får döda i självförsvar eller försvar av andra om det inte finns något annat alternativ. Du får inte döda under några andra omständigheter.
Utom demoner. Demoner och folk med demoner i sig får du skjuta i huvudet när de sover. Gäller också bara människor och personer.
2. Du får inte ljuga:
Inte ens genom att utelämna saker eller vrida ord. Inga manipulationer heller. Du kan säga att du inte kan svara men det är det värsta du kan göra.
3: Du måste acceptera att någon ger sig:
Du måste. Om de ger sig måste du sluta slå dem, sluta prata på den och sluta mekaniskt ge dig på den på något sätt. Utom demoner, sparka dem när de ligger ner bara.
Fiender
Så, vem slåss jag mot? Jag gav dig möjligheten att ha ett brinnande svärd som förintar byggnader, spränger pansafordon och gör mer än dubbelt så mycket skada som det krävs för att avsluta ett dödligt liv så det är en naturlig fråga. Det är inte som om du kommer hamna i ett slagsmål med en annan eldsjäl om vem som kan hjälp någon bäst särskilt ofta. Svaret är att det finns fler övernaturliga saker där ute än änglar och resten av dem är inte lika trevliga som himmelens budbärare och soldater. Medan det kan finnas märkligare saker där ute som du kan träffa på i en kampanj så presenteras här grupper av varelser som ofta hamnar i konflikt med änglar och eldsjälar.
Feerna
Feer är värst. Bara värst. De är lurendrejare som lurar mänskligheten och spelar dem spratt. Varför? För att lära ut läxor. Det är kosmologiskt lite oklart var feer kommer från, det var under änglarnas pay grade att bry sig när verkligheten skapades så de har inga fantastiska svar. Vad som är klart är att feer inte klarar av att vara i den verkliga världen särskilt länge så de sluter pakter med människor för att skapa ett symbiotiskt förhållande mellan själen och feens ande. Eller så hittar de odöpta barn och bara skapar det där förhållandet utan att behöva fråga om lov. Sedan rider de runt i sin människa och ställer till otyg. Feer har ibland krafter, aldrig fysiska sådana dock, och de har ofta onaturligt höga färdigheter i Lätja, Girighet och Högmod. Men deras huvudsakliga förmåga är att de kan sluta magiska avtal med dödliga som inte går att bryta. Varken av feen eller människan kan bryta det de lovat. Det som gör dem värst är att de rider runt i en människa så alla begränsningarna från den himmelska koden gäller när du försöker handskas med dem.
Falska gudar
Du vet hur Zeus är ett mordiskt svin vars huvudsakliga aktiviteter är att våldta eller mörda folk och vara krafter utgörs av att förvandlas till ett djur av erotiska anledningar och blixtar? Ja. Falska gudar är spirituella parasiter som slår sig fast vid missriktad tro och äter den tills de kan ta fysisk form och löpa amok. Falska gudar brukar ha en Kraft och en Aspekt men kan också ha märkligare övernaturliga förmågor. De varar sällan länge, tron de lever på tar slut om de inte lyckas fylla på den. Problemet är när de får för sig att leva ut filmen Crank och fylla på tro medan de spenderar den. Som tur är så är de inte personer så du kan sparka skiten ur Oden hur mycket du vill.
Demoner
Do you know what Hell really is, Thomas? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight, having His Word taken from you. It's hard to believe. so hard. I know that better than anyone.
De riktigt dåliga nyheterna. Fallna änglar i allians med dödliga. Alla krafterna du har, ingen kod. Ofta vill den dödliga värden uppnå själviska mål, inte främja kosmisk ondska medan demonen struntar i värden utom som ett verktyg. Den konflikten går ofta att utnyttja. Men ibland är en värd och en demon i perfekt allians. Och då är det ofarbart dåligt. För alla.