Nekromanti Maskeraden kontra Requiem

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo said:
God45 said:
Sedan tycker jag att de två bästa WOD spelen är Hunter: The reckoning eftersom man har hela metaploten och en massa etablerade saker att jaga och Mage: the awakening eftersom det är en enorm lekplats där man kan fucka runt med verkligheten hur man vill och ändra allt hur man vill.
Ähum. Du menar Mage: The Ascension va? I så fall instämmer jag...
Nej jag menar Awakening. Ascension har en massa saker som håller tillbaks det från att vara helt öppet medan Awakening har gjort det lättare att gå så där crazy som man gjorde i Ascension när det var som bäst. För i Ascension är världen saken man slåss om, den är fantastisk och värd att försvara men i Awakening är den ett vapen och ett slagfält. Det spelar ingen roll om världen blir en technokratisk polisstat eller en mytologisk sagovärld i Awakening. Det är inte vad kriget handlar om och det kommer fortsätta i annan miljö.

cogitare

Swashbuckler
Jag har inte spelat Mage i någon utsträckning och blandar alltid ihop dem. Vilket av dem är det nya (resp. gamla) igen?

Cog.

Bassejr

Hero
Cogitare said:
Jag har inte spelat Mage i någon utsträckning och blandar alltid ihop dem. Vilket av dem är det nya (resp. gamla) igen?

Cog.
The Ascension är Old world of Darkness, efter The Ascension War, kriget med teknokratin. Awakening är New world of darkness. för att du som karaktär "vaknar" som mage, om jag förstått det hela korrekt.

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
Cogitare said:

Cog.
The Ascension är Old world of Darkness, efter The Ascension War, kriget med teknokratin. Awakening är New world of darkness. för att du som karaktär "vaknar" som mage, om jag förstått det hela korrekt.
Ja. Awakening handlar om att världen är falsk och att Gud och hans polare har fångat dig i den för att stoppa dig från att nå din fulla potential. Eller så jobbar du för gudarna och skyddar världen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Ja. Awakening handlar om att världen är falsk och att Gud och hans polare har fångat dig i den för att stoppa dig från att nå din fulla potential. Eller så jobbar du för gudarna och skyddar världen.
Även känt som... Kult? =)

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
Även känt som... Kult? =)
Fast bra :gremwink: Och båda kör Gnosticism rakt av så...

cogitare

Swashbuckler
Jag har kört Ascension någon enstaka gång men jag får erkänna att Mage aldrig fångat mitt intresse som Vampire gjort (och gör).

För mig är Vampire nummer 1 (ganska ohotat) bland WoD-spelen. Men jag har haft mycket ball med Hunter (the Reckoning) och Werewolf (både the Apocalypse och the Forsaken) samt testat på Changeling (the Dreaming).

Cog.