Nekromanti Masque - Ballistik

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Korpen tyckte igår att jag skulle diskutera ballistik i högre grad, så lets do it.

Jag har funderat en del kring hur CSI:ig som Masque ska vara, och jag tänker mig rätt så mycket (allt som är rimligt, om väldigt nytänkande, kan en rollperson fundera ut liksom). Några åsikter kring det?

Med den premissen så borde ballistisk testning inte vara en issue, det borde vara tämligen simpelt att göra enkla tankeexperiment i stil med: Om det är ett hål i fönstret och ett hål i offret så kom nog kulan genom fönstret, ergo skytten var utanför och vi vet att kulan kan flyga 150 meter, så mördaren var ungefär i skogspartiet där pga. x, y och z.

Det som gör det lite klurigt då är tre frågor, hur långt når skjutvapen under 1740-talet? Hur precisa är det? Och framför allt, skulle det här vara kul att fundera ut i spel?

Cybot

Mest spelbar
Tony.M.Meijer said:
Det som gör det lite klurigt då är tre frågor, hur långt når skjutvapen under 1740-talet? Hur precisa är det? Och framför allt, skulle det här vara kul att fundera ut i spel?
1. Beror på kalibern. Vid 1750-talet så hade fältartilleri en effektiv räckvidd på ungefär en kilometer. Fortifikationsartilleri kunde ha bra mycket mer än så. När det gäller gevär så hamnar man på en maximal räckvidd av ungefär 700 meter.
2. Om man använde ett räfflat gevär gjort av en duktig vapensmed så var precision sådan att det snarare beror på optiken. Optiken var inget vidare (det fanns tubsikten och liknande men inga bra teleskopsikten) fram tills mitten på 1800-talet vilket begränsar effektiv räckvidd till cirka 200 meter.
Om någontyp av riktmedel fanns som funkade på längre avstånd (genom typ weird science eller magi) så skulle ett räfflat gevär tillverkat av en mästergevärssmed troligtvis funka ut till 500 eller kanske till och med 800 meters räckvidd. Längre än så funkar det inte utan maskinella verktyg som inte uppfanns förrän på sent 1800-tal.
3. Tror inte det.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Anarchclown said:
Det skulle förmodligen kunna vara kul. Hur som helst, om du inte redan läst om den här figuren så kan hans liv och bedrifter säkert vara inspiration. http://en.wikipedia.org/wiki/Eug%C3%A8ne_Fran%C3%A7ois_Vidocq
Tackar Anarch,
jo jag har sätt Vidocq och det är tufft, lite sent men man kan ju stjäla trots det :gremwink:

Vad tror du skulle vara kul och i vilket sammanhang?

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. Det är mest att den där historiska personen är kriminologin och undersökningarnas uppfinnare och inspirationskällan till Sherlock Holmes med mera. Det är förvisso fel tid men han kan ändå vara en inspirationskälla till någon slags upplysningsman/kvinna som ligger före sin tid. Alltså, inte den filmiska personen utan den historiska personen.

Cybot

Mest spelbar
Tony.M.Meijer said:
Cybot said:
3. Tror inte det.
Vad i det pussel-lösandet gör det tråkigt?
Framför allt eftersom det inte känns som om det passar in i en 1700-tals miljö. Scienciga Kriminaltekniska undersökningar är liksom 1800-tal och senare. Typ, om det är för tidigt för att ha med en deerstalker hatt så är det för tidigt för ballistiska undersökningar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Tony.M.Meijer said:
Cybot said:
3. Tror inte det.
Framför allt eftersom det inte känns som om det passar in i en 1700-tals miljö. Scienciga Kriminaltekniska undersökningar är liksom 1800-tal och senare. Typ, om det är för tidigt för att ha med en deerstalker hatt så är det för tidigt för ballistiska undersökningar.

Det är aldrig för tidigt för CSI-undersökningar.

Om man inte spelar ett 100% strikt hard history-spel, då. Men köper man t.ex. att det finns monster/magi så bör man kunna köpa att det finns de som ligger i framkant vad gäller ballistik tänker jag...

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Cybot said:
Tony.M.Meijer said:
Cybot said:
3. Tror inte det.

Det är aldrig för tidigt för CSI-undersökningar.

Om man inte spelar ett 100% strikt hard history-spel, då. Men köper man t.ex. att det finns monster/magi så bör man kunna köpa att det finns de som ligger i framkant vad gäller ballistik tänker jag...
Fast då känner jag att det bör matchas med annat weird science. Camera obscuras som visar bilder ifrån förfluten tid, slagrutor som ger utslag på traumatiska upplevelser etc.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot said:
Fast då känner jag att det bör matchas med annat weird science. Camera obscuras som visar bilder ifrån förfluten tid, slagrutor som ger utslag på traumatiska upplevelser etc.
Jag vet inte, att tänka sig att man börjar titta på hur kulor rör sig känns inte så otroligt långt borta i ett århundrade då man var besatt av att beräkna allt (metern antogs exempelvis under den här tiden) och då man nästan tillbad rationalitet. Speciellt inte som man är relativt säker på att man börjar titta på balistik under tidigt 1800-tal.

Korpen

Hero
Tony.M.Meijer said:
Cybot said:
Jag vet inte, att tänka sig att man börjar titta på hur kulor rör sig känns inte så otroligt långt borta i ett århundrade då man var besatt av att beräkna allt (metern antogs exempelvis under den här tiden) och då man nästan tillbad rationalitet. Speciellt inte som man är relativt säker på att man börjar titta på balistik under tidigt 1800-tal.
Ballistik har funnits som praktiskt kunskap åtminstone sen man först började använda riktiga kanoner på 1300-talet. Det var en central kunskap för fästningsarkitekter, både vid anfall och vid försvar. Men då rör det sig alltså om dess tillämpningar för artilleri vs. befästa positioner.

Framför allt har jag faktiskt lite svårt att se hur sån här information skulle kunna användas till speciellt mkt, med tanke på hur mkt skott hörs så borde prio alltid vara att leta vittnen.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Korpen said:
Framför allt har jag faktiskt lite svårt att se hur sån här information skulle kunna användas till speciellt mkt, med tanke på hur mkt skott hörs så borde prio alltid vara att leta vittnen.
Samma sak som idag, hitta varifrån skytten sköt (i en stad kan detta vara nog så svårt om någon skjuter från ett rum eller ett tak ner på en gata eller in i en annan byggnad) och var kulan hamnade (med lite tur så är den bevarad, och med tanke på hur custom-gjorda kulorna var under den tiden en ok ledtråd gissar jag).