Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Jag har funderat på det här med att få xp i Masque och min tanke är att det bör vara kopplat till mysterie-delen av rollspelet. Frågan som rimligtvis då kommer är varför?
Jo, det jag har tänkt mig är att det är enkelt mättbart, vilket gör att spelledaren märker om mysterierna är för lätta eller för svåra och kan ändra detta. Det bör också som en effekt uppmuntra till att man utforskar och försätter sig i skräckiga situationer.
Så, min tanke är följande, man bygger upp en clue-map (en sån här http://www.gnomestew.com/gming-advice/the-clue-map-building-a-web-of-clues) och desto mer noder i trädet man har av helheten desto mer xp (ett komplett träd kan endast ge säg 10 xp).
Giriga spelare kommer då förhoppningsvis att vilja utforska varenda plats ordentligt, vilket självklart leder till att de utsätts för skräck-faktor a, b, c, d...
Jag funderar också på om ett annat sätt att få xp är att återskapa en brottsplats (a la csi, typ genom att få en timeline och beskriva vad som har hänt vid ett brott under den) och att skräcken där ska komma från implikationerna, typ, jaha Madame Jeanette samlade på gamla statyer, en av dom är borta och damen i fråga ser ut som om hon har blivit shize-kebabad av en björn (för att vara vulgär i mitt skräckskapande).
Vad tror vi om den här tanken?
Jo, det jag har tänkt mig är att det är enkelt mättbart, vilket gör att spelledaren märker om mysterierna är för lätta eller för svåra och kan ändra detta. Det bör också som en effekt uppmuntra till att man utforskar och försätter sig i skräckiga situationer.
Så, min tanke är följande, man bygger upp en clue-map (en sån här http://www.gnomestew.com/gming-advice/the-clue-map-building-a-web-of-clues) och desto mer noder i trädet man har av helheten desto mer xp (ett komplett träd kan endast ge säg 10 xp).
Giriga spelare kommer då förhoppningsvis att vilja utforska varenda plats ordentligt, vilket självklart leder till att de utsätts för skräck-faktor a, b, c, d...
Jag funderar också på om ett annat sätt att få xp är att återskapa en brottsplats (a la csi, typ genom att få en timeline och beskriva vad som har hänt vid ett brott under den) och att skräcken där ska komma från implikationerna, typ, jaha Madame Jeanette samlade på gamla statyer, en av dom är borta och damen i fråga ser ut som om hon har blivit shize-kebabad av en björn (för att vara vulgär i mitt skräckskapande).
Vad tror vi om den här tanken?