Nekromanti Masque - Få XP

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag har funderat på det här med att få xp i Masque och min tanke är att det bör vara kopplat till mysterie-delen av rollspelet. Frågan som rimligtvis då kommer är varför?

Jo, det jag har tänkt mig är att det är enkelt mättbart, vilket gör att spelledaren märker om mysterierna är för lätta eller för svåra och kan ändra detta. Det bör också som en effekt uppmuntra till att man utforskar och försätter sig i skräckiga situationer.

Så, min tanke är följande, man bygger upp en clue-map (en sån här http://www.gnomestew.com/gming-advice/the-clue-map-building-a-web-of-clues) och desto mer noder i trädet man har av helheten desto mer xp (ett komplett träd kan endast ge säg 10 xp).

Giriga spelare kommer då förhoppningsvis att vilja utforska varenda plats ordentligt, vilket självklart leder till att de utsätts för skräck-faktor a, b, c, d...

Jag funderar också på om ett annat sätt att få xp är att återskapa en brottsplats (a la csi, typ genom att få en timeline och beskriva vad som har hänt vid ett brott under den) och att skräcken där ska komma från implikationerna, typ, jaha Madame Jeanette samlade på gamla statyer, en av dom är borta och damen i fråga ser ut som om hon har blivit shize-kebabad av en björn (för att vara vulgär i mitt skräckskapande).

Vad tror vi om den här tanken?

Genesis

Ni dés ni maître
Själv är jag väldigt skeptisk till XP. Jag tycker att det riskerar att spelare gör saker för att få XP, istället för att de vill och tycker att det är roligt. Så hade det varit jag hade jag undvikit att ge XP för att utforska mysteriet. Man vill att spelarna skall utforska för att de är nyfikna, för att de vill veta sanningen, inte för att de vill hitta en ny nod och få XP. Det riskerar att mekanisera och avtrubba upplevelsen. "Ding! Jag upptäckte en nod!" "Gratz!"

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Genesis said:
Själv är jag väldigt skeptisk till XP. Jag tycker att det riskerar att spelare gör saker för att få XP, istället för att de vill och tycker att det är roligt. Så hade det varit jag hade jag undvikit att ge XP för att utforska mysteriet. Man vill att spelarna skall utforska för att de är nyfikna, för att de vill veta sanningen, inte för att de vill hitta en ny nod och få XP. Det riskerar att mekanisera och avtrubba upplevelsen. "Ding! Jag upptäckte en nod!" "Gratz!"
Självklart har du rätt och nummera så är xp-summan per möte fast... men jag vill gärna ha med både de två övre momenten om jag kan...

solvebring

Superhero
Som jag skrev i Småpraten: Jag ogillar XP som belönar speciella handlingar och speciella moment. Jag personligen tycker att XP ska belöna alla som varit delaktiga, oberoende av vad de gjort, så att alla som var med och spelade kort och gott från XP när scenariot är slut.

Kort sagt, man får erfarenhet för att man erfarit ett scenario. Det gör inte skillnad på någon, det gör att rollpersonen utvecklas efter att ha varit med på något och det uppmuntrar inte poängkåthetsbeteende eller sätter krav på specifika handlingar.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Som jag skrev i Småpraten: Jag ogillar XP som belönar speciella handlingar och speciella moment.
Jag är inte lika kategorisk. Jag ogillar att belöna ett beteende som inte behöver belönas. Att få XP för saker man inte skulle ha gjort om man inte fick XP för det är vettig design. Fan, jag har typ byggt alla mina spel på den principen (även om mina "XP" snarare liknar hjältepoäng i det att de är tillfälliga konfliktboostpoäng).

Mukwa

Swashbuckler
Ja, istället för XP kan du ge spelarna en pool (hjälte-pool) som de sedan kan använda för att bli bättre på en specifik roll. Karaktärerna kommer förvisso inte utvecklas utan vara lika bra hela tiden då, men frågan är om de behöver bli bättre med tiden då.

Jag har experimenterat med att spelarna får XP av vissa specifika grejer i scenariot, men det har aldrig gjort vad jag velat, så jag har återgått till att ge spelarna XP efter ett avslutat spelpass. Mina spelare vill att karaktärerna ska utvecklas och bli bättre för att de tycker att det är kul. Det blir ett strävansmål, och därför har jag kvar det. De får dock lika mycket XP för varje avslutat spelpass.

XP via noder - Där håller jag med Genesis. Jag vill även lyfta ett varningens finger att dela ut XP till den karaktär som utforskar noderna, för då kommer de mindre företagsamma spelarna få mindre XP, och det är aldrig roligt. Du kanske hade tänkt att belöna gruppen varje gång de utforskar en nod, och då kan du bortse från det jag skrev.

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar idén till viss del, än mer om Masque är mer av ett konspirationsrollspel där alla ledtrådar inte behövs för att lösa mysteriet och en del kanske leder till andra uppdaganden.

Jag tar för givet att dessa ledtrådsfinnanden och mysterielösande inte belönas till individen utan till alla rollpersoner - då får man en morot för någon att leta, utan att behöva lägga extra tid på äventyrsbyggande och i äventyret för att ge alla lika möjlighet att finna eller lösa ledtrådar. Dessutom kan det vara så att en dels insatser inte är mätbara på detta sätt. Alltså - kommunistisk fördelning, inte meritokratisk. :gremwink:

Man skulle också kunna arrangera ledtrådar efter "hur djupt man grävt" - Så om man finner ledtrådarna och det finns tre "nivåer" på mysteriet så har man först den ytliga historien (grevens betjänt mördade greven) där man får man en viss mängd erfarenhet, om man sedan gräver djupare (betjänten mördade frun på grevinnans order) får man ytterliggare XP, och på tredje nivån (grevinnan är medlem i ett ockult sällskap och mordet var rituellt, de planerar fler offerriter) får man maxmängden. Säg, 3, 6, 10 vid äventyrets slut.

Här skulle man då belöna RP för att de lägger näsan i blöt, vilket i världen är synnerligen enfaldigt.

Med ursäkter för om jag missuppfattat något. :gremsmile: