Tony.M.Meijer said:
Nästan, jag tänkte mig en generator som skapar en by och bygger upp ett nät av relationer mellan invånarna.
Just så. Dogs handlar om tonåringar med en helig bok, en pistol och ett mandat från templet att avgöra konflikter och lösa de problem som uppstår i de små byarna ute på landet (tänk Western). Bygeneratorn är en metod för att skapa, inte bara ett nätverk av relationer, utan en historia av misstag som skapat konflikten. Man börjar med roten till problemet och sedan växer det och breder ut sig och förändras och när man är klar (det tar inte särskilt lång tid) har man ett nätverk av personer som är tilltrasslat med problem där det inte alltid är helt enkelt att säga vem som har rätt och vem som har fel. Och det är precis detta man behöver för att spela spelet. Sedan är det bara att släppa lös rollpersonerna i byn och låta alla personer berätta precis vad det är som försiggår.
I Masque skulle det förstås vara annorlunda. Där skulle inte spelledarpersonerna bara spinga fram och berätta allt om vad som försiggår, eftersom det är rollpersonernas uppgift att ta reda på det. Och byn bör inte baseras på en synd, utan på någon övernaturlig händelse som sedan ger konsekvenser, som i sin tur ger konsekvenser och så vidare, tills man hittar rätt nivå. Sedan släpper man lös rollpersonerna där och låter dem nysta i mysteriet.
Typ såhär:
1: Bestäm en händelse. Till exempel har en demon tagit sig igenom barriärerna mellan världarna och gömt sig i kloakerna.
2: Bestäm tre konsekvenser av händelsen. Till exempel har demonen dödat en kloakarbetare, drivit en kvinna galen och lämnat en instabil region på platsen där den tog sig in.
3: Bestäm en till två personer som relaterar till varje konsekvens. Till exempel har kloakarbetaren en fru som är orolig och en chef som försöker att sopa händelsen under mattan.
4: …
Typ nå't sån't. Man behöver ett gäng steg. Något av stegen bör involvera att hitta på grejer som kommer att dra in rollpersonerna i det hela. Om det görs rätt så kommer bakgrunden att vara olika varje gång, och du kommer att sluta med ett gäng personer med relationer till varandra och en grund att bygga ut resten av omgivningen från. Sedan släpper man bara lös rollpersonerna.
Men nu har jag nog drivit långt bort från vad tråden handlade om från början.