Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hej,
jag tänkte gå in på hur jag tänker mig att magi fungerar i Masque.
Grundiden är att den platonska idevärlden existerar och att det existerar andra verkligheter mellan oss och den, verkligheter som är mer och mindre materiella. Det enda som kan slå hål i verklighetens väv mellan oss och andra av dessa världar är skapandet eller förstörande av kunskap, så för att vandra uppåt mot världar med mer "ide" så måste kunskap skapas (nya sinnliga intryck via exempelvis droger eller annan stimuli, smärta, avlande av barn, konstnärligt skapande, olika alkemiska procedurer, matematiska bevis) och för att komma neråt mot världar som är mer materiella så måste kunskap förstöras (bränna böcker, levande offer, avsaknaden av stimuli, olika alkemiska procedurer). Det är också så att nonsens-information inte räknas, att bränna en bok med slumpmässiga bokstäver inskrivna i sig fungerar exempelvis inte.
För att genomföra en ritual så behövs med andra ord en kontakt med en högre eller lägre ordningens ide-värld. Dessa ide-världar kan därefter ge olika resultat, lägre ordningens ide-världar (världar närmare det platoniska idealet) behandlar tankar och kan implantera dessa i andra, ge omen om framtiden, ge dold kunskap, skapa galenskap, prata med döda och dylika effekter. Högre ordningens ide-världar är lite mer spännande i fråga om effekter då dessa kan påverka materia, såsom föryngra eller föråldra levande varelser, skapa guld och annan materia, transformera saker (exempelvis tända eld på dem eller dylikt), bota/skapa sjukdomar, klassisk nekromanti.
Eftersom den senare kategorin, dvs högre ordningens ide-världs ritualer, som regel är enklare att genomföra (att döda av en höna är i regel enklare än att droga ner sig själv) och har mer praktiska effekter (bota sjukdomar) så är det den vanligaste. Det behövs också en kontaktyta, vad de flesta skulle kalla en formell, vilket agerar som en address till "rätt ide-värld". Dessa kan vara symboler, beräkningar, ord, lukter och smaker, bilder, tidpunkter osv.
Det finns såklart nackdelar och den är att saker kan glida över, det finns varelser både i andra ide-världar och i utrymmet mellan dem och dessa är oftast ofattbara och spelar enligt andra naturlagar. Alla effekter är inte heller säkra, chansen att du gör rätt grej vid rätt tid är långt ifrån 100 procent (oftast är inte ens oddsen till din fördel).
Hur låter det? Tufft? Tråkigt? Skumt?
Om du läste något liknande i en rollspelsbok, vad är det för frågor som poppar upp i ditt huvud? Vad vill du ha svar på om något?
jag tänkte gå in på hur jag tänker mig att magi fungerar i Masque.
Grundiden är att den platonska idevärlden existerar och att det existerar andra verkligheter mellan oss och den, verkligheter som är mer och mindre materiella. Det enda som kan slå hål i verklighetens väv mellan oss och andra av dessa världar är skapandet eller förstörande av kunskap, så för att vandra uppåt mot världar med mer "ide" så måste kunskap skapas (nya sinnliga intryck via exempelvis droger eller annan stimuli, smärta, avlande av barn, konstnärligt skapande, olika alkemiska procedurer, matematiska bevis) och för att komma neråt mot världar som är mer materiella så måste kunskap förstöras (bränna böcker, levande offer, avsaknaden av stimuli, olika alkemiska procedurer). Det är också så att nonsens-information inte räknas, att bränna en bok med slumpmässiga bokstäver inskrivna i sig fungerar exempelvis inte.
För att genomföra en ritual så behövs med andra ord en kontakt med en högre eller lägre ordningens ide-värld. Dessa ide-världar kan därefter ge olika resultat, lägre ordningens ide-världar (världar närmare det platoniska idealet) behandlar tankar och kan implantera dessa i andra, ge omen om framtiden, ge dold kunskap, skapa galenskap, prata med döda och dylika effekter. Högre ordningens ide-världar är lite mer spännande i fråga om effekter då dessa kan påverka materia, såsom föryngra eller föråldra levande varelser, skapa guld och annan materia, transformera saker (exempelvis tända eld på dem eller dylikt), bota/skapa sjukdomar, klassisk nekromanti.
Eftersom den senare kategorin, dvs högre ordningens ide-världs ritualer, som regel är enklare att genomföra (att döda av en höna är i regel enklare än att droga ner sig själv) och har mer praktiska effekter (bota sjukdomar) så är det den vanligaste. Det behövs också en kontaktyta, vad de flesta skulle kalla en formell, vilket agerar som en address till "rätt ide-värld". Dessa kan vara symboler, beräkningar, ord, lukter och smaker, bilder, tidpunkter osv.
Det finns såklart nackdelar och den är att saker kan glida över, det finns varelser både i andra ide-världar och i utrymmet mellan dem och dessa är oftast ofattbara och spelar enligt andra naturlagar. Alla effekter är inte heller säkra, chansen att du gör rätt grej vid rätt tid är långt ifrån 100 procent (oftast är inte ens oddsen till din fördel).
Hur låter det? Tufft? Tråkigt? Skumt?
Om du läste något liknande i en rollspelsbok, vad är det för frågor som poppar upp i ditt huvud? Vad vill du ha svar på om något?