Nekromanti Masque - Hur Magi funkar

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag tänkte gå in på hur jag tänker mig att magi fungerar i Masque.

Grundiden är att den platonska idevärlden existerar och att det existerar andra verkligheter mellan oss och den, verkligheter som är mer och mindre materiella. Det enda som kan slå hål i verklighetens väv mellan oss och andra av dessa världar är skapandet eller förstörande av kunskap, så för att vandra uppåt mot världar med mer "ide" så måste kunskap skapas (nya sinnliga intryck via exempelvis droger eller annan stimuli, smärta, avlande av barn, konstnärligt skapande, olika alkemiska procedurer, matematiska bevis) och för att komma neråt mot världar som är mer materiella så måste kunskap förstöras (bränna böcker, levande offer, avsaknaden av stimuli, olika alkemiska procedurer). Det är också så att nonsens-information inte räknas, att bränna en bok med slumpmässiga bokstäver inskrivna i sig fungerar exempelvis inte.

För att genomföra en ritual så behövs med andra ord en kontakt med en högre eller lägre ordningens ide-värld. Dessa ide-världar kan därefter ge olika resultat, lägre ordningens ide-världar (världar närmare det platoniska idealet) behandlar tankar och kan implantera dessa i andra, ge omen om framtiden, ge dold kunskap, skapa galenskap, prata med döda och dylika effekter. Högre ordningens ide-världar är lite mer spännande i fråga om effekter då dessa kan påverka materia, såsom föryngra eller föråldra levande varelser, skapa guld och annan materia, transformera saker (exempelvis tända eld på dem eller dylikt), bota/skapa sjukdomar, klassisk nekromanti.

Eftersom den senare kategorin, dvs högre ordningens ide-världs ritualer, som regel är enklare att genomföra (att döda av en höna är i regel enklare än att droga ner sig själv) och har mer praktiska effekter (bota sjukdomar) så är det den vanligaste. Det behövs också en kontaktyta, vad de flesta skulle kalla en formell, vilket agerar som en address till "rätt ide-värld". Dessa kan vara symboler, beräkningar, ord, lukter och smaker, bilder, tidpunkter osv.

Det finns såklart nackdelar och den är att saker kan glida över, det finns varelser både i andra ide-världar och i utrymmet mellan dem och dessa är oftast ofattbara och spelar enligt andra naturlagar. Alla effekter är inte heller säkra, chansen att du gör rätt grej vid rätt tid är långt ifrån 100 procent (oftast är inte ens oddsen till din fördel).

Hur låter det? Tufft? Tråkigt? Skumt?
Om du läste något liknande i en rollspelsbok, vad är det för frågor som poppar upp i ditt huvud? Vad vill du ha svar på om något?

Cybot

Mest spelbar
Idén är skitcool, men du måste göra beskrivningen mer pedagogisk. Du kan liksom inte säga att man först "vandrar uppåt mot världar med mer "ide"" och senare kalla dem "lägre ordningens ide-världar". Det metaforiska språket måste vara konsekvent och tydligt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tackar Cybot.
Jo, du har helt rätt när det kommer till textens inkonsekvens, nu när jag läser den låter det lite skumt, min enda ursäkt är att jag är galet jetlaggad och inte har sovit ordentligt på ett par dagar.

Vad gillar du med grejen om jag får fråga? Vad skrek "skitcool" till dig?

Mogger

Hipsteranka
Jag har lite svårt att greppa. Kan man likna det vid någon slags kaos-ordning-axel? Jag har ganska vag uppfattning om hur Platons idevärld är beskaffad och det är jag knappast ensam om, men det jag minns är att vi enligt Platon ser en ofullständig variant av verkligheten, en förvriden spegelbild, eller nått sånt, men jag kan liksom inte greppa riktigt vad det innebär. Jag tror att du får börja med en grundkurs i filosofi, gärna itifrån ett historiskt perspektiv. Alltså hur skiljer sig Masque från vår verklighet/historia?

Cybot

Mest spelbar
Dels för att det är magi baserad på den platoniska begreppsvärlden, dels för att den passar så bra in redan existerande traditioner av magi, dels för att magins fundamentala delar fungerar som plothooks för konflikter!

Bland de kunskapssökande magikerna så hittar vi shamanism, världsfrånvända filosofer, peyote, absinthe drickare, matemagisk mysticism, kabbala, theurgi och annat hermeticistiskt gojs.
På den andra sidan så hittar vi down-and-dirty som göetia, asketiska kulter, vodun, djävulsdyrkande, offerkulter, avfälliga inkvisitorer (som istället för att bevaka kyrkans renlärlighet bränner böcker för världslig makt) osv.

Man skulle lätt kunna ha ett fransk hermetiskt sällskap som sponsar humanismen (då grundandet av ett universitet eller en skola är en magisk/religös handling som kan fungera som katalyst, bygg skolan som ett altare så kanaliseras all kunskap som lärs och skapas inom insitutionen till magisk makt åt sällskaper som i sin tur får magiska insikter om världens fundamentala natur) som är i konflikt med en spansk kyrklig sekt (som inkluderade bland annat Tomas de Torquemada), en sekt som får magisk makt över världsliga ting (politik, folk, skördar, sjukdom) av att dölja konspirationer, bränna böcker och "kättare" och hålla världen allmänt ignorant.
Ingen av sekterna behöver vara onda. Våran spanska sekt har ju helt rätt i att kunskap för folk längre bort ifrån det jordiska paradiset då det ger sekten mindre makt att göra goda ting i världen (kanske är till och med den lilla istiden och digerdöden ett resultat av att sekten förlorar makten att förbättra väder och hindra sjukdomar?).
Det hermetiska sällskapet i sin tur tycker att lidandet för kunskap är värt det i längden, för utan kunskap är vi fast i misär.
Måns said:
Ok, nu fattar jag. Coolt som skit, sa Bull! :)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns;n4773 said:
Jag har lite svårt att greppa. Kan man likna det vid någon slags kaos-ordning-axel? Jag har ganska vag uppfattning om hur Platons idevärld är beskaffad och det är jag knappast ensam om, men det jag minns är att vi enligt Platon ser en ofullständig variant av verkligheten, en förvriden spegelbild, eller nått sånt, men jag kan liksom inte greppa riktigt vad det innebär. Jag tror att du får börja med en grundkurs i filosofi, gärna itifrån ett historiskt perspektiv. Alltså hur skiljer sig Masque från vår verklighet/historia?
Förenklat så ansåg Platon att det finns en ideal verklighet, där det existerar ideala versioner av allt (en perfekt häst, ett perfekt bord, osv, osv), men vi kan bara se en aspekt av det här, vi är lite som en multitud av skuggor.

Masques historia är densamma som vår, men med skillnaden att Platon hade rätt OCH det finns fler, många många många fler skuggor (vi refererar till dessa som världar). Vissa är närmare idealet än andra, men vi kan via proceduren jag beskrev ovan kommunicera och få ut effekter av interaktion med dessa världar.

Och ja, jag vet att jag slaktar Platon, men det är förenklingar och omskrivningar, så jag hoppas ingen tar illa upp.

Förklarade det saker Måns? :)
Måns said:
Absolut. Coolt

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot;n4776 said:
Dels för att det är magi baserad på den platoniska begreppsvärlden, dels för att den passar så bra in redan existerande traditioner av magi, dels för att magins fundamentala delar fungerar som plothooks för konflikter!
Ahh, tackar tackar. Jo, det passade ovanligt bra in i både Hermetiska ideer om hur världen fungerar och med Kabbalah (och andra traditioner också), så jag är tämligen nöjd. Det är också uppenbart hur dessa traditioner skapades (jag råkade göra den här grejen här och helt plötsligt...).

Plothooks mässigt så kan man leka mycket med det här ur mitt perspektiv och det glädjer mig att du ser samma möjlighet. Hur känner du inför varelserna mellan världarna?
Voldstagg13 said:
"Detta rollspel baseras på ideér av filosofen Platon"...det är inte varje dag man ser något sådant!
Tony.Meijer said:
Haha, tja de var ju rätt populära under 1700-talet (eller grekerna var det i alla fall) ;)