Nekromanti Masque: Klasser eller inte klasser?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tjo,
Masque är att det är rollspelet jag skriver på, i korthet ett historiskt skräckrollspel som utspelar sig i frankrike under 1740-talet.

Med det ur vägen, bör det ha klasser/yrken eller bör det ha ett öppet rollpersons-skapande?

Fördelar med klasser som jag ser det är:
Enklare för nybörjare.
Kan vara enklare att balansera.
Kan vara enklare att föra in stämningshöjare i form av klassförmågor (i och med att kostnaden blir lägre än i ett öppet system där allt balanseras mot något annat).

Fördelar med öppna system:
Större flexibilitet när man skapar sin rollperson.
Aningens mer realistiskt.

Vad tror du om det här?
Har jag glömt något?

Inkognito

Swordsman
Jag gillar medelvägen: "Utbildningspaket", där man även kan bygga upp RPs bakgrund (eller ja, iaf att de här två åren tillbringade RP på universitet för konststudier, nästa tre år som soldat, nästkommande år som fånge, osv..)
Jag gillar hur det "tvingar in" lite färdigheter, precis som man i verkligheten samlar på sig en del "onödig kunskap".

Vill du ha lite slump så är ju framgångsslag för varje "karriärsperiod" kul. Så länge man inte hamnar i fängelse hela tiden som i gamla Mutant Chronicles!
(Pluspoäng av mig om man kan dö under karaktärsskapandet som i Traveller dock!)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Inkognito;n141524 said:
Jag gillar medelvägen: "Utbildningspaket", där man även kan bygga upp RPs bakgrund (eller ja, iaf att de här två åren tillbringade RP på universitet för konststudier, nästa tre år som soldat, nästkommande år som fånge, osv..)
Jag gillar hur det "tvingar in" lite färdigheter, precis som man i verkligheten samlar på sig en del "onödig kunskap".

Vill du ha lite slump så är ju framgångsslag för varje "karriärsperiod" kul. Så länge man inte hamnar i fängelse hela tiden som i gamla Mutant Chronicles!
(Pluspoäng av mig om man kan dö under karaktärsskapandet som i Traveller dock!)
Jag har funderat lite på det där och tänker att en väg kanske kan vara att "slumpa"/klassa fram familjesituation eller dylikt.

Typ:
Frånvarande föräldrar
Enda barnet
Tvilling
Försvunnet syskon
Tjock släkt

Var och en har fördelar och nackdelar, så kan man stacka dem i den mån man önskar. Fördelen är att man har kontroll samtidigt som att spelar-gruppen inte består av 5 stycken föräldrarlösa singlar som var enda barnet i en utdöd släkt.

En tanke kanske?