Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Tjo,
jag tittar på reglerna till Masque och funderar på om man ska likrikta dem med varandra.
Vad betyder det? kanske ni frågar er. Jo, det är att sub-regelsystemen skall skilja sig åt så lite som möjligt för att göra det så lätt som möjligt att sätta sig in i spelet.
Bra exempel:
Du använder samma sorts slag men olika egenskaper för att skjuta, dyrka lås och förföra vakter.
Dåligt exempel:
Du använder sjukt precisa regler för att förföra vakter som avgörs med kort, medans dyrka lås är väldigt abstrakt och avgörs med ett T6 slag, oavsett förmåga.
Dessa exempel antar såklart att skjuta, dyrka lås och förföra vakter är lika viktigt i spelet, är det oviktigt att kunna dyrka lås så är det ju fullt rimligt att det är ett väldigt enkelt system.
Men, i Masque så finns det tre regelsystem som jag upplever som viktiga, nämligen undersökningar, förhör och strid.
I korthet fungerar de på följande sätt:
Undersökningar: Har du ett färdighetsvärde som är tillräckligt högt får du ledtråden i fråga.
Förhör: Har du ett färdighetsvärde som är tillräckligt högt får du reda på om personen framför dig ljuger, verkar dölja något eller talar sanning.
Dessa båda fungerar hyfsat likriktat. Men så kommer vi till strid...
Strid: Initiativ-styrt där rollpersoner försätter varandra i olika tillstånd.
Behövs det en likriktning här?
Systemen i sig är väldigt väldigt olika liksom...
jag tittar på reglerna till Masque och funderar på om man ska likrikta dem med varandra.
Vad betyder det? kanske ni frågar er. Jo, det är att sub-regelsystemen skall skilja sig åt så lite som möjligt för att göra det så lätt som möjligt att sätta sig in i spelet.
Bra exempel:
Du använder samma sorts slag men olika egenskaper för att skjuta, dyrka lås och förföra vakter.
Dåligt exempel:
Du använder sjukt precisa regler för att förföra vakter som avgörs med kort, medans dyrka lås är väldigt abstrakt och avgörs med ett T6 slag, oavsett förmåga.
Dessa exempel antar såklart att skjuta, dyrka lås och förföra vakter är lika viktigt i spelet, är det oviktigt att kunna dyrka lås så är det ju fullt rimligt att det är ett väldigt enkelt system.
Men, i Masque så finns det tre regelsystem som jag upplever som viktiga, nämligen undersökningar, förhör och strid.
I korthet fungerar de på följande sätt:
Undersökningar: Har du ett färdighetsvärde som är tillräckligt högt får du ledtråden i fråga.
Förhör: Har du ett färdighetsvärde som är tillräckligt högt får du reda på om personen framför dig ljuger, verkar dölja något eller talar sanning.
Dessa båda fungerar hyfsat likriktat. Men så kommer vi till strid...
Strid: Initiativ-styrt där rollpersoner försätter varandra i olika tillstånd.
Behövs det en likriktning här?
Systemen i sig är väldigt väldigt olika liksom...