Nekromanti Masque - Magi - meta tankar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Haha. Så en del i att besegra en varelse är att ställa dess horoskop? I like.
Om man nu kör med astrologi, ja =) Och just planeter tillsammans med typ det sehirotiska trädet eller något liknande tycker jag skulle kännas lagom old-timey och hermetiskt för spelet =)

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Cybot said:
Haha. Så en del i att besegra en varelse är att ställa dess horoskop? I like.
Om man nu kör med astrologi, ja =) Och just planeter tillsammans med typ det sehirotiska trädet eller något liknande tycker jag skulle kännas lagom old-timey och hermetiskt för spelet =)
Om man kör så så skulle ju en alternativ variant för att generera monster vara att slumpa dem med tarot kort. Jag har tidigare gjort försök med att slumpa fram ett äventyr genom att varje scen gick i ett tarotkorts tecken (ett ganska psykedeliskt äventyr dock), skulle kunna gå att kombinera på något sätt...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Genesis said:
Fräckt! Smådetaljer: Jag och alla som spelat FF7 associerar "Sepirothen" direkt dit. Också: Är inte "foci" plural av "focus"?
Sepirothen är en del av kabbalah, så det är där jag har snott de ifrån, jag har faktiskt inte spelat FF7 :gremsmile:

Eh, jo, men det lät coolare :gremwink:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Jag tänkte mig att man skulle kunna jobba med sfärer på något sätt. Astrala eller astrologiska eller elementbaserade eller sepirotiska. Varje sfär anses "influera" ett visst antal saker, vara knutet till vissa egenskaper (färger, koncept).

.....

Eller så kan man använda en Marsritual byggd för att fjättra ett existerande väsen. Kanske kan man locka till sig väsen genom korrekt symbolik? Ändra dess egenskaper; rådslår man med Saturnus kanske hen kan bidra med en ny egenskap man kan klistra fast på varelsen man jagar, som en förbannelse. Typ att be Saturnus göra Mars' dansare fysisk, eller otursförföljd, eller blind.
Jämrans Krank att komma på coolheter.

Jag kan avslöja att jag hade tänkt att använda Sepirothen som en central del i spelet, bland annat så är det så som rollformuläret är utformat och som jag tänkte att man skulle genomföra ritualer i Masque, nämligen att man var tvungen att återskapa mönstret och ha substitut istället för sfärer. Så, det här stämmer hyfsat väl in på min ide där.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:
Jämrans Krank att komma på coolheter.
Om inte du använder't så gör jag. Eller jag kanske gör det ändå; finns väl inget som hindrar att samma idé används på flera ställen. Se idén som släppt via nån fri och öppen licens =)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Om inte du använder't så gör jag. Eller jag kanske gör det ändå; finns väl inget som hindrar att samma idé används på flera ställen. Se idén som släppt via nån fri och öppen licens =)
Jag kan avslöja att jag kommer att använda den.

Jag tolkar det liksom att du har lagt upp det på forumet som att det får "stjälas" av andra, det är så som jag ser på allt jag har lagt upp hittills om Masque exempelvis, om folk nu vill ta det så gör det.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Jag tänkte mig att man skulle kunna jobba med sfärer på något sätt. Astrala eller astrologiska eller elementbaserade eller sepirotiska. Varje sfär anses "influera" ett visst antal saker, vara knutet till vissa egenskaper (färger, koncept).

Sedan sätter man ihopp sfärerna i ett mönster av något slag. Kanske ett sephirotiskt träd, kanske i en astrologisk karta, kanske i ett enkelt pentagram. Lite beroende på vilka det rör sig om.
Jag fick just en tanke här. Låt oss anta att man har användt Sepirothen, och därigenom skapat en effekt genom att använda en sfär. Detta skapar då också ett monster (om det är tanken eller bara en miss spelar mindre roll).

Monstrets kvalitéer bestäms av ritualen (då får man till det här med att det blir unika monster av allt), där större delen av dem kommer från den eller de primära sfärer ritualen använt.

Här kommer då twisten, för att skada monstret (eller förinta det) så krävs den sfär som ligger så långt från de sfärer som har använts som möjligt. För att förhindra att kluriga spelare använder alla möjliga sfärer så stärker kanske "fel" sfär monstret.

Ergo, spelarna måste uppsöka monstret och försöka klura ut var det ligger på sepirothen för att kunna besegra det.

Något åt det håller? Då kan man fortfarande behålla monstrens unikhet (via generatorn) men fortfarande få ut information från den... typ...