krank said:
Jag tänkte mig att man skulle kunna jobba med sfärer på något sätt. Astrala eller astrologiska eller elementbaserade eller sepirotiska. Varje sfär anses "influera" ett visst antal saker, vara knutet till vissa egenskaper (färger, koncept).
Sedan sätter man ihopp sfärerna i ett mönster av något slag. Kanske ett sephirotiskt träd, kanske i en astrologisk karta, kanske i ett enkelt pentagram. Lite beroende på vilka det rör sig om.
Jag fick just en tanke här. Låt oss anta att man har användt Sepirothen, och därigenom skapat en effekt genom att använda en sfär. Detta skapar då också ett monster (om det är tanken eller bara en miss spelar mindre roll).
Monstrets kvalitéer bestäms av ritualen (då får man till det här med att det blir unika monster av allt), där större delen av dem kommer från den eller de primära sfärer ritualen använt.
Här kommer då twisten, för att skada monstret (eller förinta det) så krävs den sfär som ligger så långt från de sfärer som har använts som möjligt. För att förhindra att kluriga spelare använder alla möjliga sfärer så stärker kanske "fel" sfär monstret.
Ergo, spelarna måste uppsöka monstret och försöka klura ut var det ligger på sepirothen för att kunna besegra det.
Något åt det håller? Då kan man fortfarande behålla monstrens unikhet (via generatorn) men fortfarande få ut information från den... typ...