Nekromanti Masque - Magifluff och system

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tjo,
jag blev lite inspirerad av Jimmy:s tråd om coola magi-system och tänkte att jag kör en presentation av Masques system för densamma när vi ändå håller på. Förhoppningen är förstås hård feedback :)

Fluff:
I Masque så existerar det som Platon kallade ideal-världen (se skuggliknelsen eller grott-liknelsen), det vill säga ett perfekt tillstånd som vi vanliga dödliga aldrig kan se eller förstå men som fortfarande existerar och som vi är bleka skuggor av. Det finns helt enkelt en ideal-människa som alla andra människor är skuggor av och det går längre än så. Detta är endast en av många världar som är skuggor av en ideal-värld.

Vad har detta då med magi att göra? Jo, genom att öppna dörrar till andra sådana skugg-världar så kan man få till övernaturliga effekter. Hur öppnar man då en sådan dörr? Jo, man använder en nyckel vilket är skapandet och förstörandet av information. Alla nya upplevelser och allt skapande är nämligen något som flödar från ideal-världen (i och med att inget egentligen är "nytt", det är bara inspiration och skuggor från ideal-världen) och när du då gör detta så öppnas en dörr till en värld närmare ideal-världen och då har du en möjlighet att hålla dörren öppen lite längre för att få till någon form av övernaturlig effekt.
Att förstöra något gör att man öppnar en dörr till en värld längre ifrån ideal-världen, varvid en annan "magisk" effekt kan skapas.

Desto mer unikt det man skapar eller förstör är desto längre kan man komma och desto kraftigare effekter kan man få till. Men, allt är riskabelt såklart för när du öppnar och stänger en sån här dörr så har du ett ögonblick då du stirrar ner i avgrunden, platsen mellan världar och ibland stirrar avgrunden tillbaka. Och ibland stirrar den inte bara tillbaka, utan den går över tröskeln i form av en manifestation. Dessa kan ta vilken form som helst och är som regel både främmande och farliga.

Dörrar hålls öppna med vad som i folkmun kallas ritualer, men som i praktiken är ett sätt att blanda vår värld med den värld dörren är öppnad till för att den inte ska stängas så fort och därav tillåta en magisk effekt.

System:
Det man gör är till att börja med bestämma vilken effekt man är ute efter, låt oss säga att man dels vill se in i framtiden och att man vill göra om guld till koppar. Att se in i framtiden låter som om man vill ha information så då handlar det om att öppna en dörr som är närmare den ideala världen, dvs man skapar något.
Man kan tänka sig att man tar droger för att få nya intryck (även känd som grekiska orakel varianten) eller kanske har en orgie (planen är då att avla en unge vilket räknas som att skapa något nytt). Det behöver inte vara relativt positivt heller, drogerna kan snedtända och det kan fortfarande funka liksom.
När det kommer till att göra om guld till koppar så handlar det om att ta sig till en värld längre från ideal-världen, då kan ett offer av en höna eller människa eller så vara på sin plats, eller kanske att man förstör det sista verket av en känd författare. Bokbränning for the win liksom ;)
Ritualen i de här fallen handlar om att kanske göra saker på rätt tid på året (då vissa världar är närmare varandra), med rätt tecken (något man skrivit eller intonerar) eller i rätt miljö (i en skog under månljus eller på en kyrkogård i spöregn).

Rent mekaniskt så gör man offret och slår mot värdet på ockultism samt kanske någon form av uthållighet beroende lite på hur länge man ska hålla på. Man får terrorpoäng beroende på hur mycket magi man gör och dessa vill man inte vill samla på sig för många av (de ger negativa stats i sig själv men man kan blöda bort dem och då finns en chans att något otrevligt händer i korthet, samlar man på sig för många så blöds de av automatiskt).

Typ så. Jag är lite mosig i huvudet efter en arbetsdag så det finns nog en fantastisk mängd saker som gör lite sense, men fråga på om så är fallet.

Zappelina

Swordsman
Alltså, jag gillar verkligen att systemet bygger på en tydlig filosofi. Dels är det ju kul, men framförallt blir det lättare att följa, härleda och själv förstå. Det finns också en uppenbar elegans i att utgå från så klassiska idéer. Jag kan däremot ana en fara med vad som verkar vara rent fysiska andra existensplan om inte meningen är att rollpersonerna ska utforska dessa i spelet, precis som att ifall "avgrunden stirrar tillbaka på dig " resulterar i några terrorpoäng så tar det liksom udden av avgrunden på något sätt. Förstår du vad jag menar?

Jag tycker magisystemet låter spännande, men inte som en del i ett spel som handlar om något annat. Det blir liksom lite bortkastat, ja nästan klonkigt. Men så gillar jag ju få regler och mycket fokuserade spel.

Jag hade gjort ett spel om sökandet efter sanningen av de magireglerna, vari spelarna genom ritualer som du beskriver kunde resa in i andra världar och ta med sig effekter tillbaka, potentiellt förändrade vår värld i sin grundläggande beskaffenhet, och jag hade tagit tillfället i akt att fördjupa mig i avgrunden och dess monster. Men det är jag.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Zappelina;n148381 said:
Alltså, jag gillar verkligen att systemet bygger på en tydlig filosofi. Dels är det ju kul, men framförallt blir det lättare att följa, härleda och själv förstå. Det finns också en uppenbar elegans i att utgå från så klassiska idéer. Jag kan däremot ana en fara med vad som verkar vara rent fysiska andra existensplan om inte meningen är att rollpersonerna ska utforska dessa i spelet, precis som att ifall "avgrunden stirrar tillbaka på dig " resulterar i några terrorpoäng så tar det liksom udden av avgrunden på något sätt. Förstår du vad jag menar?
Det är en god poäng, det ska nog bara finnas någon form av metafysiska plan eller skuggor.
Jag var lite otydligt där med terrorpoängen, det är nämligen som så att man kan råka ut för både den ena och andra skumma effekten av sådana saker och man kan släppa in manifestationer, dvs monster.

Zappelina;n148381 said:
Jag tycker magisystemet låter spännande, men inte som en del i ett spel som handlar om något annat. Det blir liksom lite bortkastat, ja nästan klonkigt. Men så gillar jag ju få regler och mycket fokuserade spel.
Jag förstår var du kommer ifrån och tänker säga såhär. Temat för Masque är kampen mellan sanning och mysticism där utgångspunkten är att spelarna står upp för sanning och ondingarna står för mysticismen. Magisystemet är inget spelarna skall beröra egentligen inte, eller i varje fall inte än som annat än en last resort, det är snarare ett verktyg för spelledaren att skapa lite bakgrund...

Jag kanske inte ens borde ha något system egentligen för det? I och med att spelarna aldrig ska röra det? Eller ja, jag kanske ska ha ett magi-system för spelledaren? Vad tror du om det greppet?

Zappelina

Swordsman
Jag tror mer på ett system bara för spelledaren, helt klart. Och jag tror då på en smak av magin, en logik eller följd, och då kanske någonting liknande det du beskrivit. Bort med poängen såklart och beskriv istället baksidan av magin, alltså exemplen på vad terrorpoäng gör. Jag tror flavour är viktigare än system för de flesta spelledare, så man vet om det är magic missiles eller oheligt mumlande, onda gudar eller spetsfyndiga ordvitsar som skapar magin. Är det bara spelledaren som ska använda det ändå så ge denne några värdeord och bilder så räcker det långt.

Med det sagt gillar jag som sagt Platons idévärld som utgångspunkt.

Zadrith

Hero
Kul idé men den känns för komplex för att fungera i ett spel där rollpersonerna kan vara magiker om de inte alla är det och allt kretsar kring magin. Skulle däremot gärna läsa en bok om en värld där magin fungerade som du beskriver.

Bortsett från det känner jag att beskrivningen är lite för linjär med ideal-välden i ena änden, en motsats i den andra och den värld där det utspelar sig någon stans mellan dem. Jag skulle snarare tänka mig en mer tredimensionell lösning där ideal-världen finns i mitten och sedan avvikelse av olika slag kring den.

Sedan känns det som givet att det ska finnas en annan form av magi där man skiter i världarna och är helt fokuserade på helt på avgrunden mellan dem och det som finns där.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Zappelina;n148540 said:
Jag tror mer på ett system bara för spelledaren, helt klart. Och jag tror då på en smak av magin, en logik eller följd, och då kanske någonting liknande det du beskrivit. Bort med poängen såklart och beskriv istället baksidan av magin, alltså exemplen på vad terrorpoäng gör. Jag tror flavour är viktigare än system för de flesta spelledare, så man vet om det är magic missiles eller oheligt mumlande, onda gudar eller spetsfyndiga ordvitsar som skapar magin. Är det bara spelledaren som ska använda det ändå så ge denne några värdeord och bilder så räcker det långt.

Med det sagt gillar jag som sagt Platons idévärld som utgångspunkt.
Det låter bra :)
Jag har ju en monster-generator som är lite åt det hållet, jag vet inte om du har sätt den? Man kanske skulle köra någon form av liknande grej med magi, eller ja, dess bieffekter då....

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Zadrith;n148626 said:
Kul idé men den känns för komplex för att fungera i ett spel där rollpersonerna kan vara magiker om de inte alla är det och allt kretsar kring magin. Skulle däremot gärna läsa en bok om en värld där magin fungerade som du beskriver.
Vad känns för komplext?

Zadrith;n148626 said:
Bortsett från det känner jag att beskrivningen är lite för linjär med ideal-välden i ena änden, en motsats i den andra och den värld där det utspelar sig någon stans mellan dem. Jag skulle snarare tänka mig en mer tredimensionell lösning där ideal-världen finns i mitten och sedan avvikelse av olika slag kring den.
Haha, ideen är för komplex och då gör vi den mer komplex? :p

Zadrith;n148626 said:
Sedan känns det som givet att det ska finnas en annan form av magi där man skiter i världarna och är helt fokuserade på helt på avgrunden mellan dem och det som finns där.
På något sätt så pysslar ju all magi med avgrunden då den berörs och det finns ju inte direkt magi-skolor. Egentligen så kan du bara via magi göra en grej, och det är att öppna en metafysisk glipa till en annan värld och sen så händer stuff. Chansen att det som händer är en grej som du vill ska hända tänker jag mig är... 10% kanske.

Zadrith

Hero
Tony.Meijer;n148634 said:
Haha, ideen är för komplex och då gör vi den mer komplex? :p
Kanske inte helt förståndigt men jag gillade den fortfarande som idé och något att filosofera kring, fast kanske inte till rollspel

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Zadrith;n148642 said:
Kanske inte helt förståndigt men jag gillade den fortfarande som idé och något att filosofera kring, fast kanske inte till rollspel
Skämtade bara lite ;)
Vad känns komplext som sagt? :)

Zadrith

Hero
Tony.Meijer;n148645 said:
Vad känns komplext som sagt? :)
Jag ber om ursäkt för att jag tagit så lång tid på mig för att svara på en rimlig fråga, men anledningen är att jag inte riktigt hade något bra svar. Var mer en magkänsla. Jag har fortfarande inte ett riktigt bra svar men det känns som om spelarna behöver vara väldigt pålästa om hur en massa saker påverkar viken värld man öppnar en port till om de ska ha någon chans att komma i närheten av det önskade resultatet.

Efter att ha läst lite i dina andra trådar och tittat på monstergeneratorn så tycker jag dock att det verkar vara en riktigt häftig spelvärld och att magisystemet går helt i linje med resten, så glöm det jag skrev och kör på. :)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Zadrith;n148737 said:
Jag ber om ursäkt för att jag tagit så lång tid på mig för att svara på en rimlig fråga, men anledningen är att jag inte riktigt hade något bra svar. Var mer en magkänsla. Jag har fortfarande inte ett riktigt bra svar men det känns som om spelarna behöver vara väldigt pålästa om hur en massa saker påverkar viken värld man öppnar en port till om de ska ha någon chans att komma i närheten av det önskade resultatet.
Ingen fara, livet kommer imellan då och då ;)
Givet att målet var att man skulle utforska dem så stämmer det helt klart ;)

Zadrith;n148737 said:
Efter att ha läst lite i dina andra trådar och tittat på monstergeneratorn så tycker jag dock att det verkar vara en riktigt häftig spelvärld och att magisystemet går helt i linje med resten, så glöm det jag skrev och kör på. :)
Tack så mycket :)

Zappelina

Swordsman
ok, detta blir ju OT nu, men jag gillar verkligen din monstergenerator! den ger väldigt mycket genom rätt lite, där finns ett enormt antal monster genom bara de fåtalet ord. jag jobbar med liknande tekniker själv när jag skriver mina spel. det jag tycker är svårt är att verkligen överskåda om kategorierna blir rimliga och om man får med allt man tänker genom just orden man väljer. klassiska författarsvårigheter alltså. liksom, behövs verkligen alla kategorierna och är de verkligen vad jag tänker att de är? har du analyserat monstret och dess aspekter innan du satte samman din generator eller går du främst på känsla?

frågan huruvida men verkligen skapar monster [eller ngt annat] genom att använda generatorn tror jag att speltest (främst utan spelförfattaren) avgör sakenbäst .

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Zappelina;n149179 said:
ok, detta blir ju OT nu, men jag gillar verkligen din monstergenerator! den ger väldigt mycket genom rätt lite, där finns ett enormt antal monster genom bara de fåtalet ord.
Tack så mycket.

Zappelina;n149179 said:
jag jobbar med liknande tekniker själv när jag skriver mina spel. det jag tycker är svårt är att verkligen överskåda om kategorierna blir rimliga och om man får med allt man tänker genom just orden man väljer. klassiska författarsvårigheter alltså. liksom, behövs verkligen alla kategorierna och är de verkligen vad jag tänker att de är? har du analyserat monstret och dess aspekter innan du satte samman din generator eller går du främst på känsla?
Det var rätt mycket analys och mycket tittande på gothisk literatur, men i slutändan så måste man välja lite. Den är ju dock inte riktigt klar tyvärr, jag menar båd Menace, Défense, Faiblesse, Motif och Devoir kategorier saknas.

Jag har dock utgått från klassiska monster när det kommer till kategorierna, exempelvis kommer Bestialité från varulvar i grunden medans Sexualité kommer från skogsrån osv.

Zappelina;n149179 said:
frågan huruvida men verkligen skapar monster [eller ngt annat] genom att använda generatorn tror jag att speltest (främst utan spelförfattaren) avgör sakenbäst .
Kanske något att prova på nästa konvent jag går på.