chrull;n78013 said:
Såhär skulle jag göra det typ:
Om vår verklighet består av skuggor från den sanna verkligheten så finns det såklart andra grottor med andra skuggor från samma sanna verklighet. Målet med vanliga typer av ritualer är därför att få intryck från andra skuggvärldar, kommunicera med andra skuggvärldar eller flytta saker och personer från andra skuggvärldar till vår.
Vanligtvis innehåller ritualen följande steg:
* Mental och fysisk förberedelse.
* Etablera kontakt/ööpna vägen mellan skuggvärldarna.
* Själva utbytet.
* Stänga vägarna.
Man kan på dessa sätt kommunicera med mer eller mindre paralella universum. Vill man veta vad som kan tänkas hända i framtiden finns det skuggvärldar som ligger närmare idealvärlden men ändå liknar vår, då kan man rent av kommunicera med sig själv i den världen.
Problemet är såklart att olika skuggvärldar har olika linser mellan sig och idealvärlden och några grottor ser annorlunda ut, vilket också påverkar hur skuggorna på dem formas. Alltså finns det skuggvärldar som bara består av monster, eller tom rymd eller vadsomhelst annars.
Dessutom är ritualmagi inte en exakt vetenskap. Det är riskfyllt att öppna vägar mellan världarna, för ibland öppnas även vägar till oförutsedda världar och ibland går dörren mellan dem inte helt igen...
Endast riktigt dumdristiga, farliga och galna magiker får för sig att försöka beskåda, kommunicera eller gudförbjude föra in saker från idealvärlden/den sanna verkligheten i vår skuggvärld.
Jolly good work Chrull! Jag visste att jag kunde lita på dig
Eller med andra ord, det här låter fantastiskt välfungerande med hur jag har tänkt mig att platonsk magi och skuggvärldarna skall fungera.
Reglerna kring ritualer tänker jag mig fungerar på följande sätt:
Vanligtvis innehåller ritualen följande steg:
* Mental och fysisk förberedelse.
Research, hitta rätt tidpunkt på året (olika världar är mer lika oss (i.e. närmare) vid olika tidpunkter än annars varvid magi blir enklare att utföra för att kontakta dessa på då). Att vila upp sig är rekommenderat då det är psykiskt och fysiskt påfrestande att magia.
* Etablera kontakt/öppna vägen mellan skuggvärldarna.
Kontraktet, vad vi kallar själva ritualen. Skall man röra sig neråt (mer materiell värld) så offrar man någon form av information, antingen genom att bränna saker (böcker/manuscript, där informationens komplexitet och exklusivitet är den avgörande faktorn, att bränna bibeln ger knappt något, däremot att bränna den enda nu existerande lösningen på fermats sats av ett franskt matematisk underbarn som dött ger ofantligt mycket mer) eller genom att skada/döda något (återigen, desto mer information desto bättre, att offra en riktigt duktig smed ger mer än att offra en kyckling).
Att röra sig uppåt (mer idealistisk värld) handlar om att skapa nya saker och upplevelser där skapandet av ett nytt musikstycke, att ta droger, att förlora oskulden, att bli med barn, att känna smärta för första gången, olika former av starka känslor och så vidare i en ritualistisk form gör att man kan komma i kontakt med den idealistiska världen.
* Själva utbytet.
Det här är resultatet av ritualen. Detta kan variera ofantligt, men i korthet som du tänker så kan man grovt dela in detta i tre saker:
1. Information - Genom att titta in i rätt universum kan man få en blick av en möjlig framtid eller dåtid. Man kan även få ren kunskap bara genom att kommunicera med varelser i andra änden.
2. Föremål - Vissa grottor har radikalt andra regler som bestämmer hur världen fungerar, vilket gör att föremål därifrån får vad man i praktiken skulle kunna kalla magiska egenskaper.
3. Tjänare och manifestationer - Många grottor har varelser som bor i dem, vissa har till och med regler som gör att man kan kommendera dessa om man fyller visa kriterier.
* Stänga vägarna.
Något som är möjligt, men som få gör, mestadels av okunskap. Vägarna stänger sig själv efter ett tag (kan vara minuter, timmar eller dagar eller till och med månader). Problemet med att bara lämna den öppen är att saker kan slippa igenom, mestadels manifestationer (varelser som bor i och mellan grottor). För att stänga den så måste man genomför ritualen i omvänd ordning, vilket är både omständigt och problematiskt, för om du gör för mycket fel så misslyckas stängningen.
* Risker
Chansen att du får någonting alls att fungera är rätt låga, men funkar det så kan mycket väl upplevelsen av väldigt annorlunda världar göra dig galen, suicidal, fysiskt skadad eller till och med döda dig. Att sedan föra in saker från dessa världar är minst sagt dumdristigt, då knappt någon har förståelse för vad dessa saker gör och hur de fungerar. Att föra in tjänare eller varelser får ses som mer än dumdristigt, på randen till sinnessjukt.
Hur låter det?