Nekromanti Masque - Spioner och spionage

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
ett första brev på ämnet, denna gång berörs det ökända svarta kabinetet:

Ers Majestät,
det svarta kabinetet har sedan början på året lyckats halvera handhavande tiden för diplomatisk post. All diplomatisk post som officiellt vandrar genom Paris postverk öppnas, kopieras och återförseglas nummera på under tre timmar.
Tyvärr är defrichering fortfarande svår, mycket för att Chevalier Quaireaus expertis fortfarande saknas efter hans bortgång.
Utöver detta så har den polska diplomatkåren börjat använda osynligt bläck i sina försändelser vilket har gjort vårt arbete betydligt mer problematiskt, men vi hoppas på att kunna lösa det problemet under månaden.
De befläckade breven är för mig fortfarande högst oroande
och även om Ers Majestät inte kan röra vid dem personligen
så ber jag om ymnesten att få tillåtelse att anställa någon
sub rosa för att titta in i ärendet.

Eder ödmjuke tjänare,
Pair de France Mathieu Aiguier

Åsikter? Något jag har glömt?

solvebring

Superhero
Jag tror att ditt brevformat kan bli bra. Först och främst gillar jag att du valt det formatet; jag tycker om den form och klang det ger.

Det diskuterades ju ganska friskt i den där tråden du skapade om hur autentiskt man borde skriva för att skaffa en bra känsla till de här historiska breven, och jag tror på det du gör nu; lite gammaldags formulering med äldre ord, but not "too much". Det fungerar bra och känns lagom "historiskt" för att vi som nu sitter här, i 2010-talet, ska kunna anamma texterna utan att krysta och få huvudvärk.

Det finns en del stavfel här och var och vissa saker behöver filas till, men det tar korrprocessen hand om. Åtminstone tror jag det, och jag ogillar tanken på att stycka utkast här direkt på forumet, eftersom korrekturläsning ger så mycket mer och bör ske i en egen fas. Med andra ord duger det här bra som utkast du kan använda. Lycka till! =)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
solvebring said:
Det finns en del stavfel här och var och vissa saker behöver filas till, men det tar korrprocessen hand om. Åtminstone tror jag det, och jag ogillar tanken på att stycka utkast här direkt på forumet, eftersom korrekturläsning ger så mycket mer och bör ske i en egen fas. Med andra ord duger det här bra som utkast du kan använda. Lycka till! =)
Jag ser faktiskt att du styckar det, varje stavfel och satsfel jag ser nu är något jag inte kommer att göra om senare...

solvebring

Superhero
Okej, ska se vad jag kan hitta ("rättar" med fetstil).
Ers Majestät (Ers majestät?),
det svarta kabinetet (Det Svarta kabinettet / Svarta kabinettet) har sedan början på året lyckats halvera handhavande tiden (handhavandetiden) för diplomatisk post. All diplomatisk (störande upprepning, "all sådan post" kanske?) post som officiellt vandrar genom Paris postverk öppnas, kopieras och återförseglas nummera på under tre timmar (vet inte varför, men jag ogillar "på under tre timmar" i den här historiska kontexten).
Tyvärr är defrichering (dechiffrering) fortfarande svår, mycket för att Chevalier Quaireaus expertis fortfarande saknas efter hans bortgång.
Utöver detta så har den polska diplomatkåren börjat använda osynligt bläck i sina försändelser(,) vilket har gjort vårt arbete betydligt mer problematiskt (skulle ha skrivit typ "... vilket försvårat vårt arbete ytterligare."), men vi hoppas på att kunna lösa det problemet under månaden (... och därefter ... "Dock arbetar vi självfallet dag och natt för att lösa problemet inom snar framtid").
De befläckade (hm?) breven är för mig fortfarande högst oroande och även om Ers Majestät inte kan röra vid dem personligen så ber jag om ymnesten att få tillåtelse att anställa någon sub rosa för att titta in i ärendet (snygga gärna till den här meningen, den smakar enligt mig inte alls bra. Kanske: "Min oro inför breven i fråga är, som Ni säkert kan förstå, oerhörd. Därav måste jag å ämbetet och trohetens vägnar, anhålla om Ers majestäts ynnest att tillkalla assistans i egenskap av någon sub rosa").

Eder ödmjuke tjänare,
Pair de France Mathieu Aiguier

Åsikter? Något jag har glömt?
Eller något?
Kort sagt handlar det om småfel och sådant som helt enkelt inte faller mig personligen i smaken.

/solvebring som tycker att Tony ska ta till vara på alla de möjligheter som ligger i just korrektur och omskrivningar. Att behandla sin text är en viktig del av processen för ett bättre resultat. Att texter får "vila" undangömda ett tag är också bra.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Nästa del:

Sekreterare Mathieu Aiguier,
efter lång observation av engelska och polska spanande officerer så har jag upptäckt många sätt även Vi kan förbättra vår informationshantering. Jag har tagit mig friheten att beskriva deras tillvägagångsätt nedan.
Dels så bygger de upp kommunikationsvägar genom att använda lokalbefolkningen, ofta genom att skicka brev via handelsmän som innehåller krypton skrivet i osynligt bläck.
Dessa dokument skall man dock inte lita helt på, jag har observerat Dessa officerer tappa och på andra sätt förlora planer och dokument till fienden som innehåller felaktig information.
Dokument är något som används väldigt flitigt, framför allt av engelsmännen, pamfleter cirkuleras ofta bland fiendens soldater, då framför allt bland legosoldater, som lovar pengar och mark för de som byter sida.
Framför allt polackerna använder också agenter som de placerar långt innan de används, både för att samla information och för att genomföra sabotage. Polska officerer är experter på att bli välkända som informationsinsamlare och samtidigt klara av att utföra sina uppgifter. Jag har exempelvis observerat en polsk officer som, medveten om att Denna hölls under uppsikt, smugglade information genom att lägga detta i en förseglad flaska i en tunna.
Jag hoppas detta brev når Er snabbt och att ni har hälsan, jag bör återvända till Paris den 17 augusti.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Radioaktiv said:
Gilla! Mer :gremsmile:

Skall se till att slänga upp lite vettig information också. Vill du helst ha det i trådarna eller i PM?
I tråden är bra, då blir det ju som ingen duplikation om ni är flera som säger saker :gremwink:

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
Nästa del:

efter lång observation av engelska och polska spanande officerer så har jag upptäckt många sätt även Vi kan förbättra vår informationshantering. Jag har tagit mig friheten att beskriva deras tillvägagångsätt nedan.
Dels så bygger de upp kommunikationsvägar genom att använda lokalbefolkningen, ofta genom att skicka brev via handelsmän som innehåller krypton skrivet i osynligt bläck.
Dessa dokument skall man dock inte lita helt på, jag har observerat Dessa officerer tappa och på andra sätt förlora planer och dokument till fienden som innehåller felaktig information.
Dokument är något som används väldigt flitigt, framför allt av engelsmännen, pamfleter cirkuleras ofta bland fiendens soldater, då framför allt bland legosoldater, som lovar pengar och mark för de som byter sida.
Framför allt polackerna använder också agenter som de placerar långt innan de används, både för att samla information och för att genomföra sabotage. Polska officerer är experter på att bli välkända som informationsinsamlare och samtidigt klara av att utföra sina uppgifter. Jag har exempelvis observerat en polsk officer som, medveten om att Denna hölls under uppsikt, smugglade information genom att lägga detta i en förseglad flaska i en tunna.
Jag hoppas detta brev når Er snabbt och att ni har hälsan, jag bör återvända till Paris den 17 augusti.
Skriver min version av texten, inklusive rättningar och de ändringar jag skulle gilla.

genom noggrann observation av engelska och polska spanande officerer, har jag noterat flertalet metoder vilka skulle kunna förbättra även Vår informationshantering. Följande har jag tagit mig friheten att beskriva några av dessa metoder.
Dels har man byggt upp kommunikationsvägar via lokalbefolkningen, ofta genom att med handelsmännen skicka brev innehållande krypton (krypton – heter det så?) skrivet i osynligt bläck.

Vill du få fram att vissa av dokumenten är falska, för att lura fienden? Hur som helst är det här stycket ganska knackigt överlag och borde skrivas om helt.

Engelsmännen använder pamfletter som sprids bland deras fiendesoldater, framför allt till legosoldaterna. Dessa pamfletter utlovar penningsold och mark till dem som byter sida.
Polackerna använder agenter som de placerar långt innan de används, både för att samla information och för att genomföra sabotage. Polska officerer är som Ni säkert känner till kända informationsinsamlare. Jag har exempelvis observerat en polsk officer som, medveten om att hans person höll under uppsikt, smugglade information genom att lägga denna i en förseglad flaska, vilken i sin tur gömdes i en tunna.
Jag hoppas detta brev når Eder hand snarast och att Ni har hälsan med Er. Jag bör återvända till Paris den 17 augusti.

... Ett första utkast i alla fall. Måste nämligen skynda från datorn nu. Kan ta en till titt lite senare.