Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Tjo,
följande är stridsreglerna för Masque, jag söker i första hand kritik på texten i sig, dvs. är den förståelig?
Har den konstiga meningar (eller ja, vilka meningar är konstiga)?
Innan vi börjar dock:
Jag nämner att slå slag lite här och där. I Masque så slås 2t10 + färdighetsvärdet (0-10) + grundegenskapen (1-10) kopplad till färdighetsvärdet mot en svårighet (normalt är 14).
Så, följande typ:
Klättra upp på en vägg: jag slog 11 på 2T10, jag har 4 i akrobatik (färdighetsvärde) och 3 i smidighet (grundegenskap). Det ger värdet 11+4+3=18. Svårigheten är 14 så jag lyckas. Då alla färdigheter har en och endast en grundegenskap kopplad till sig så är det i praktiken 11 + 7 i det här fallet.
Stridsregler
En strid börjar med att avgöra vem som har initiativet. Utöver uppenbara fall (såsom att ena sidan ligger i bakhåll för den andra) så väljer båda sidor en ledare, dessa slår därefter ett ledarskapsslag. Den som får högst vinner initiativet.
Följande modifikationer på det slaget kan göras:
Fana (Eller annan symbol för gruppen att slutas upp bakom, kanske en musiker) +3
Uppenbart nummerärt överlägga (Din sida är fler än 50% större än den lede fi) +3
Bättre position (Din sida är i befästa postioner eller på högre mark eller dylikt) +3
Den ledare som vunnit initiativet väljer vilken rollperson på den egna sidan som skall agera inklusive sig själv (hur rollpersonen agerar bestämmer spelaren över), dessa kan göra en av tre saker, nämligen: Förflytta sig, Anfalla, Återhämta eller Övrigt. En rollperson som agerat kan inte agera igen förens alla andra personer på den egna sidan har agerat.
Att Förflytta sig:
Rollpersonen förflyttar sig till en plats (inom rimliga gränser). Denna handling kan avbrytas av att någon annan rollperson anfaller denna (Rollpersoner i grupper som inte har initiativet får göra detta om de har möjlighet och vill). Att avbryta en annan rollperson räknas som att rollpersonen som avbryter agerar, ergo denna får inte agera igen förens alla andra personer på den egna sidan har agerat och den får bara avbryta om den inte agerat tidigare. Lyckas förflyttningen bli avbruten byter initiativet sida.
Att Anfalla:
Rollpersonen anfaller en eller fler andra rollpersoner. Detta kan i praktiken göras på två sätt, nämligen genom närstrid och avståndsstrid.
I närstrid så slår anfallaren ett anfallsslag med grundsvårighet (14) där den som försvarar slår ett motståndsslag. Både anfallare och försvarare räknas som att de är i Occupé (se nedan). Om anfallaren anfaller någon som redan är i Occupé redan så får denna +5 på sitt anfall. Om anfallaren anfaller någon som är i Réprimer (se nedan) så får denna +10. Om anfallaren under motståndsslaget kommer 5 över försvararen så försätts försvararen i Réprimer, om anfallern kommer 10 över försvararen så sätts försvararen i Éliminé (se nedan).
I avståndsstrid så slår anfallaren ett anfallsslag med grundsvårighet 14. Om försvararen är i lätt skydd (en låg mur, omkulvält bokhylla, död ko) så är svårigheten +5 för anfallaren, tungt skydd (förbered ställning, står i ett fönster) så är svårigheten +10 för anfallaren.
Om anfallsslaget lyckas så försätts försvararen i Occupé. Om anfallsslaget lyckas med +5 på svårigheten så försätts försvararen i Réprimer. Om anfallsslaget lyckas med +10 på svårigheten så är försvararen Éliminé.
Misslyckas anfallaren i sitt anfallsslag byter initiativet omedelbart sida.
Tillstånd:
Occupé (Stridande): Du befinner dig under beskjutning eller är i närstrid. Detta gör att du inte kan förflytta dig men i övrigt kan du agera normalt. Occupé bryts så snart de som anfaller dig antingen är i Éliminé eller slutar anfalla dig (de/denna använder sina/sitt nästa agerande till att göra något annat än att anfalla dig).
Réprimer (Pressad): Du utsätts för effektiv eldgivning eller trycks ner av våldsam närstrid. I praktiken kan man bara försvara dig. Rollpersonen räknas som om denna agerat. Slåss de/dem som anfaller dig ut så kan du återigen agera normalt. Om någon (eller du om du är Stridsvan) framgångsrikt Återhämtar dig så kan du försättas i Occupé.
Éliminé (Utslagen): Du är ur striden, antingen på grund av panik eller skador. Rollpersonen slutar agera.
Återhämta:
Rollpersoner kan återhämta andra från Réprimer (till Occupé) genom att göra en Återhämtning på dessa, detta är ett slag mot ledarskap för att via stridsrop eller dylika återge dem initiativet. Misslyckas denna handling byter initiativet sida, lyckas det så försätts de i Occupé.
Övrigt:
Alla övriga handlingar, man slår ett normalt slag för handlingen och lyckas man så görs handlingen, misslyckas man byter initiativet sida.
När alla har agerat:
Om alla på en sida agerat så byter initiativet sida och alla på sidan som agerat kan agera igen.
Som sagt, jag söker i första hand kritik på texten i sig, dvs. är den förståelig?
Har den konstiga meningar (eller ja, vilka meningar är konstiga)?
följande är stridsreglerna för Masque, jag söker i första hand kritik på texten i sig, dvs. är den förståelig?
Har den konstiga meningar (eller ja, vilka meningar är konstiga)?
Innan vi börjar dock:
Jag nämner att slå slag lite här och där. I Masque så slås 2t10 + färdighetsvärdet (0-10) + grundegenskapen (1-10) kopplad till färdighetsvärdet mot en svårighet (normalt är 14).
Så, följande typ:
Klättra upp på en vägg: jag slog 11 på 2T10, jag har 4 i akrobatik (färdighetsvärde) och 3 i smidighet (grundegenskap). Det ger värdet 11+4+3=18. Svårigheten är 14 så jag lyckas. Då alla färdigheter har en och endast en grundegenskap kopplad till sig så är det i praktiken 11 + 7 i det här fallet.
Stridsregler
En strid börjar med att avgöra vem som har initiativet. Utöver uppenbara fall (såsom att ena sidan ligger i bakhåll för den andra) så väljer båda sidor en ledare, dessa slår därefter ett ledarskapsslag. Den som får högst vinner initiativet.
Följande modifikationer på det slaget kan göras:
Fana (Eller annan symbol för gruppen att slutas upp bakom, kanske en musiker) +3
Uppenbart nummerärt överlägga (Din sida är fler än 50% större än den lede fi) +3
Bättre position (Din sida är i befästa postioner eller på högre mark eller dylikt) +3
Den ledare som vunnit initiativet väljer vilken rollperson på den egna sidan som skall agera inklusive sig själv (hur rollpersonen agerar bestämmer spelaren över), dessa kan göra en av tre saker, nämligen: Förflytta sig, Anfalla, Återhämta eller Övrigt. En rollperson som agerat kan inte agera igen förens alla andra personer på den egna sidan har agerat.
Att Förflytta sig:
Rollpersonen förflyttar sig till en plats (inom rimliga gränser). Denna handling kan avbrytas av att någon annan rollperson anfaller denna (Rollpersoner i grupper som inte har initiativet får göra detta om de har möjlighet och vill). Att avbryta en annan rollperson räknas som att rollpersonen som avbryter agerar, ergo denna får inte agera igen förens alla andra personer på den egna sidan har agerat och den får bara avbryta om den inte agerat tidigare. Lyckas förflyttningen bli avbruten byter initiativet sida.
Att Anfalla:
Rollpersonen anfaller en eller fler andra rollpersoner. Detta kan i praktiken göras på två sätt, nämligen genom närstrid och avståndsstrid.
I närstrid så slår anfallaren ett anfallsslag med grundsvårighet (14) där den som försvarar slår ett motståndsslag. Både anfallare och försvarare räknas som att de är i Occupé (se nedan). Om anfallaren anfaller någon som redan är i Occupé redan så får denna +5 på sitt anfall. Om anfallaren anfaller någon som är i Réprimer (se nedan) så får denna +10. Om anfallaren under motståndsslaget kommer 5 över försvararen så försätts försvararen i Réprimer, om anfallern kommer 10 över försvararen så sätts försvararen i Éliminé (se nedan).
I avståndsstrid så slår anfallaren ett anfallsslag med grundsvårighet 14. Om försvararen är i lätt skydd (en låg mur, omkulvält bokhylla, död ko) så är svårigheten +5 för anfallaren, tungt skydd (förbered ställning, står i ett fönster) så är svårigheten +10 för anfallaren.
Om anfallsslaget lyckas så försätts försvararen i Occupé. Om anfallsslaget lyckas med +5 på svårigheten så försätts försvararen i Réprimer. Om anfallsslaget lyckas med +10 på svårigheten så är försvararen Éliminé.
Misslyckas anfallaren i sitt anfallsslag byter initiativet omedelbart sida.
Tillstånd:
Occupé (Stridande): Du befinner dig under beskjutning eller är i närstrid. Detta gör att du inte kan förflytta dig men i övrigt kan du agera normalt. Occupé bryts så snart de som anfaller dig antingen är i Éliminé eller slutar anfalla dig (de/denna använder sina/sitt nästa agerande till att göra något annat än att anfalla dig).
Réprimer (Pressad): Du utsätts för effektiv eldgivning eller trycks ner av våldsam närstrid. I praktiken kan man bara försvara dig. Rollpersonen räknas som om denna agerat. Slåss de/dem som anfaller dig ut så kan du återigen agera normalt. Om någon (eller du om du är Stridsvan) framgångsrikt Återhämtar dig så kan du försättas i Occupé.
Éliminé (Utslagen): Du är ur striden, antingen på grund av panik eller skador. Rollpersonen slutar agera.
Återhämta:
Rollpersoner kan återhämta andra från Réprimer (till Occupé) genom att göra en Återhämtning på dessa, detta är ett slag mot ledarskap för att via stridsrop eller dylika återge dem initiativet. Misslyckas denna handling byter initiativet sida, lyckas det så försätts de i Occupé.
Övrigt:
Alla övriga handlingar, man slår ett normalt slag för handlingen och lyckas man så görs handlingen, misslyckas man byter initiativet sida.
När alla har agerat:
Om alla på en sida agerat så byter initiativet sida och alla på sidan som agerat kan agera igen.
Som sagt, jag söker i första hand kritik på texten i sig, dvs. är den förståelig?
Har den konstiga meningar (eller ja, vilka meningar är konstiga)?