Nekromanti Masque - Undersökningar

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan, vad tror ni om den här texten som en genomgång till hur undersökningar a la 1700-tal fungerar?

Brottsplatsundersökningar

Metoderna för att undersöka brottsplatser varierar kraftigt under 1700-talet, framför allt i kvalitet. På många platser så gripper man helt enkelt närmaste person som ser skyldig ut, även om det var lite högre krav på vittnen och motiv när det kom till brott mot kronan (såsom mord).

Frankrike och få framför allt Paris var dock i framkanten med sina polisinspektörer som genomför metodiska undersökningar av brottsplatser och verkar för att hitta de faktiskt skyldiga, exempelvis så tittar de på fysiska bevis och använder i hög grad informatörer för att hitta och spåra misstänkta.

Möjligheter man har för att hitta och bevara bevis kan i korthet sammanfattas i följande punkter:
- Sårstudier (dvs genom att ta exempel av vapen och använda dessa på djur för att se om det producerar samma sorts sår som offret).
- Mindre möjligheter till obduktion (exempelvis kunde man bestämma om en person strypts innan denna hade drunknat och ofta avgöra dödsorsak, dock inte mycket mer än det).
- Spök-porträtt, dvs göra porträtt av gärningsmannen utifrån vittnesbeskrivningar.
- Reproduceringen av avtryck var också möjlig, men väldigt ovanligt.
- Viss möjlighet att avgöra vad vätskor och material är gjorda av, på alkemisk väg.

Utöver detta så hade man också en del dokument att utgå ifrån, i Paris var exempelvis pensionat och hotell tvungna att förra bok över vilka som bode där. Även pantbanker var tvungna att förra bok över vad man köpte och sålde, samt från och till vem, även om det i de flesta fall var enkelt för någon genomresande att gå under falskt namn.

I övrigt så var det vittnesmål och undersökningar av brottsplatsen själv som gällde. I vissa fall inte mer komplicerat än att man torterade ur den misstänkte ett erkännande, även om det är påväg bort i och med den mer upplysta och mer vetenskapliga synen på hur ett brott bör lösas.

Rickard

Urverk speldesign
Kan du inte bara täcka in det här i färdigheter eller åtminstone inriktningar i färdigheter?

/Han - Trail of Cthulhu stylee

Mogger

Hipsteranka
Hur ska texten läsas? Av vem?

Det första jag reagerade på var att den riktar sig till en nutida läsare, alltså en rollspelare. Om den är till spelarna borde den rikta sig till en 1700-talsutredare. Om den riktar sig till SL bör du kanske säga något om hur det blir spel av det o.s.v.

Kort sagt, texten är bara information, men den kan ge så mycket mer.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:

Det första jag reagerade på var att den riktar sig till en nutida läsare, alltså en rollspelare. Om den är till spelarna borde den rikta sig till en 1700-talsutredare. Om den riktar sig till SL bör du kanske säga något om hur det blir spel av det o.s.v.

Den är tänkt att riktas mot spelare, så frågan från mig är hur du skulle vilja se den ändras för att få en mer 1700-tals riktning och vad som gör den till nutid?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Han said:
Kan du inte bara täcka in det här i färdigheter eller åtminstone inriktningar i färdigheter?

Nja, dels så finns det ingen faktisk brottsplatsundersökningsfärdighet men även om det skulle finnas så var det en av de större kritikerna mot Götterdämmerung om jag kommer ihåg rätt (fast nu började jag fundera om det inte var så att världsbeskrivningen var en del av färdighetsbeskrivningar och att det var det som var problemet).

Hmm, ska tänka på det. Ordentligt.

Vimes

Sillkung
Jag har ingen aning om hur du kommer lösa undersökningar rent regelmekaniskt, men sådant här är skitbra! Alldeles oavsett hur du löser det regelmekaniska tycker jag det är helrätt att förklara hur brottsplatsundersökningar går till.

Rickard

Urverk speldesign
Tony.M.Meijer said:
Han said:

Nja, dels så finns det ingen faktisk brottsplatsundersökningsfärdighet men även om det skulle finnas så var det en av de större kritikerna mot Götterdämmerung om jag kommer ihåg rätt (fast nu började jag fundera om det inte var så att världsbeskrivningen var en del av färdighetsbeskrivningar och att det var det som var problemet).
Grejen jag vill få fram är att det är naturligt för spelarna att läsa om brottsundersökning, eftersom det är färdigheter, samtidigt som det blir naturligt att använda de i spel. Något jag ofta saknar (en sak som jag upptäckte i och med Saga) är regler som har världsspecifika saker i sig.

/Han som i Matiné skrev färdigheterna utifrån vilka i världen som använder dem

Mogger

Hipsteranka
Tony.M.Meijer said:
Måns said:

Den är tänkt att riktas mot spelare, så frågan från mig är hur du skulle vilja se den ändras för att få en mer 1700-tals riktning och vad som gör den till nutid?
Börja med att ändra tempus. I Paris gjorde man inte si och så. Man gör det. Sedan kan du adressera en presumtiv utredare "...många hotell för bok så det är en bra plats att börja din undersökning."

Typ. På så sätt går spelaren in i rollen bara genom att läsa.

Tell

Hero
jag upplever det precis tvärt om, här. Beroende på vilken rp jag har, så kräver mitt huvud att jag blir bemött på olika sätt, framförallt i en historisk kampanj.

Om jag spelar, säg, en friherre, så skulle jag sluta vid "du", och ha ett mentalt rant om att tortera det klasshatande svinet till författare, medan jag, om jag spelade en politisk kugge, säg en"enforcer", skulle skrocka irriterat över att personen tror att en så viktig person som en kungligt registrerad och certifierad värdshusvärd skulle kunna tänkas göra sig besvär för en sån som jag. Detta är inte frivilligt från min sida, utan någonting mitt sinne gör så fort jag går in i en roll.

Att bli adresserad som spelare (andra iteration), blir i det sammanhanget en blockering mot karaktärernas röster.