Nekromanti Masque - Vardagens varande eller icke varande

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har funderat lite på det här med att beskriva vardagen för folk på 1740-talet och jag funderar på om det är värt det, för i korta drag så är det riktigt udda från hur det funkar idag men är det intressant ur ett spel-perspektiv?
Och vad är intressant i sådana fall?

Att handla?
Att se hur ett hushåll sköts?
Att se hur folk interagerar med varandra?
Något annat?

Möller

Hubert Hortlax
Jo, det behövs. På något vis.

Om man vill spela i 1740-talet måste ju spelledaren och spelarna presentera sin värld respektive sina rollpersoner på ett sätt som för tankarna till rätt tidsålder. Annars kunde man ha kört vad som helst annat.

Det behöver verkligen inte, i spel, vara sådär jättepetigt historisk korrekt. Det gynnar ingen. Men lite sådär annorlunda mot vår värld, något som ger en känsla för när man befinner sig, behövs.

Hur man åstakommer detta vet jag inte.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tja, att handla är ju rätt "konstigt" ur vårt perspektiv (går man in i en butik förväntas man handla där, allt görs på beställning, nästan allt görs på kredit).

Hushåll sköts mer som företag där olika medlemmar av det har olika hirarkisk roll och där speciellt gamla trotjänare kan i väldigt hög grad bli belönad för trogen tjänst.

Interaktion handlar i betydligt högre grad om din "nivå" i samhället, även på extremt låg nivå (brödförsäljerskor i Paris var exempelvis respektabelt, medans fiskmånglare var disrutabelt).

Så det jag undrar lite är vad man som spelare och spelledare vill veta liksom, vad är det som du/ni önskar porträttera i spel?

Krille

Super Moderator
Rent praktiskt sett:

* var går man för att skaffa saker? (utrustning, proviant mm)
* hur roar man sig? (var kan man spionera på folk, var händer mordet, var träffar man kontakterna)
* hur klär man sig? (beskriva spelledarpersoner och rollpersoner)
* vad är det absolut senaste rent tekniskt? (hur gör dr Frankenstein för att göra ett monster?)
* vilka böcker finns, och hur får man tag på dem? (ledtrådsscenen i Cthulhu)
* hur reser man? (hur kommer jag från Ingolstadt till Ruritanien?)
* snuteriet, hur ser det ut? Vilka kommer med visselpipor när vi gör inbrott, och hur ser motsvarigheten till blåljus ut?
* vad händer när jag åket fast? Är det straffkoloni på Djävulsön för hela slanten?

Kort sagt, jag vill ha praktiska saker som jag kan använda i äventyr, antingen för att planera var hjälp, resurser och ledtrådar finns eller vilket trubbel jag kan slänga i vägen för rollpersonerna.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Krille said:
Kort sagt, jag vill ha praktiska saker som jag kan använda i äventyr, antingen för att planera var hjälp, resurser och ledtrådar finns eller vilket trubbel jag kan slänga i vägen för rollpersonerna.
Sjukt bra lista, den är nu stulen och inkorpererad i Masque :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Rent praktiskt sett:

* var går man för att skaffa saker? (utrustning, proviant mm)
* hur roar man sig? (var kan man spionera på folk, var händer mordet, var träffar man kontakterna)
* hur klär man sig? (beskriva spelledarpersoner och rollpersoner)
* vad är det absolut senaste rent tekniskt? (hur gör dr Frankenstein för att göra ett monster?)
* vilka böcker finns, och hur får man tag på dem? (ledtrådsscenen i Cthulhu)
* hur reser man? (hur kommer jag från Ingolstadt till Ruritanien?)
* snuteriet, hur ser det ut? Vilka kommer med visselpipor när vi gör inbrott, och hur ser motsvarigheten till blåljus ut?
* vad händer när jag åket fast? Är det straffkoloni på Djävulsön för hela slanten?

Jag vill bara säga att det där var en jättebra lista. Kommer helt klart försöka komma ihåg att checka av så allt på den finns med i Rotsystem.

Krille

Super Moderator
krank said:
Jag vill bara säga att det där var en jättebra lista. Kommer helt klart försöka komma ihåg att checka av så allt på den finns med i Rotsystem.
Och den var ändå relativt kort och hopslängd i en kort paus. Den kan bli betydligt längre med inte särskilt mycket arbete.

När jag skrev äventyret Döden har långa fingrar till Blå Himmel så fick jag väldigt fort en lista över saker som behövde beskrivas, helt enkelt för att spelarna med stor sannolikhet skulle fråga om det eller interagera med det.

Så det kan vara ett bra tips: skriv ett äventyr. När det skrivs kommer du att upptäcka en massa hål. En del är äventyrsspecifika och har med mysteriet att göra, men en hel del är just saker om världen som spelarna helt enkelt inte vet. Som till exempel hur folk roar sig - spelarna bör veta att teater är det stora folkliga kvällsnöjet bland borgare för att lista ut att det är där som monsieur Poincaré befinner sig, och spelledaren behöver veta det för att sätta monsieur Poincaré där i sitt äventyr i första rummet. Och det finns risk att du inte alls upptäcker att du behöver skriva om sånt om du inte skriver ett äventyr om monsieur Poincarés älskarinnas försvinnande.

Om du inte läser det på ett forum, förstås. :gremgrin:

På köpet får du ett äventyr som du potentiellt kan ge ut, eller i alla fall speltesta med.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Och den var ändå relativt kort och hopslängd i en kort paus. Den kan bli betydligt längre med inte särskilt mycket arbete.
Känns som risk för dubbelarbete; samarbetar man kring en sådan lista tror jag man kan spara en hel del jobb =)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Känns som risk för dubbelarbete; samarbetar man kring en sådan lista tror jag man kan spara en hel del jobb =)
Jag hjälper gärna till på de sätt jag kan.