Nekromanti Mass Effect 3 (ME1+2 spoilers)

Minimoni

Homelander
Tvistepunkten är inte om det är Biowares spel att göra vad de vill med eller inte, tvistepunkten är vad dom lovats innan release och vad som faktiskt realiserades. En produkt som ett spel är dock i min mening heller inte enbart skaparens produkt att göra vad de vill med, i alla fall inte ur ett moraliskt perspektiv.

Mass effect likt en del andra skapelser är skapade via en dynamik mellan de som "skriver" produkten samt de som använder den. Att bara luta sig mot att bioware därmed kan göra som de vill är enligt mig ett elitistiskt samt högst provocerande sätt att argumentera.

Enligt min mening har de som köpt produkten och givit den hundratals timmar av sina liv rätt att ha åsikter, även negativa sådana. Det har inget med "rage" att göra, det har att göra med att förvänta sig kvalitet av den produkt man köper. Det utlovades 16 olika slut som skulle påverkas av de beslut man tog, det utlovades "closure once and for all". Det finns de som tycker att de fick det och de har all rätt att tycka så men de har inte rätt att tala nedlåtande om de fans som anser att de inte fick det som utlovades och som nu känner sig svikna av bioware.

Jag tycker tråkigt nog att produkten inte lever upp till varken det som lovades eller det man som fan kan förvänta sig av en Bioware eller Mass Effect produkt. Så länge den här besvikelsen håller sig till att kritisera produkten och beslut som skaparen tagit och inte går till att kritisera skaparen som person så tycker jag inte "rage" är rätt ord. Stor besvikelse och en dålig eftersmak är det som spelet gav mig. Är det hela världen för mig? Nej inte direkt, men jag vore inte rollspelare och nörd om jag inte brann för det jag håller på med och älskar man något vill man inte se det fördärvas eller bli sämre och det är min inställning till min stora hobby. Jag älskar rollspel och datorspel så mycket att jag vill att produkterna skall enligt mitt tycke bli bättre och inte sämre.

Ibland får jag inse att min smak är way out there och inte stämmer överens med gemene man och då är det bara att söka sig till alternativ men i fallet Mass Effect så är jag tveksam till att jag är i minoritet att tycka att slutet var ovärdigt en annars så fantastiskt trilogi.

Max Raven

T12-kultist
Trådnekromanti, woo! :gremlaugh:

Har spelat igenom Mass Effect 3 nu (slowpoke).

Slutet kändes... okej. Fast det blir inte i bättre ljus när jag tänker tillbaka på det. Shepard är off som huvudperson, liksom.
Och de lyckas att få en "gudalik" (reaper #2/1*) som lyckas med att verka som han snackar ner mot Shepard och samtidigt framstår som en jubelidiot. Vadå? Domedag av att syntetiskt liv vinner över organiskt? Typ som reapers gör då menar han? Min Shepard återförenade Geth och Quarians OCH lärde/visade EDI mellanvägar mellan organiska varelser och syntetiska - hon hade alltså två "proof of concept" på att organiska och syntetiska kan samexistera. Det som skrämmer reapers här borde vara att hon visar en skrämmande möjlighet som de inte tänkt på, att man inte behöver skapa en ny "syntet-organisk"(lulwut) livsform för att organiskt och syntetiskt liv kan samexistera.

Så jag tog kontroll över reapers (fast helst hade jag velat säga "Fuck off. Hitta en ny galax att göra era sjuka experiment på, annars så spränger jag alla reapers.").

*Att Citadel var en Reaper passar dessutom inte in i vad som hände i första spelet (om han är reaper, hur kunde de omprogrammera honom? [ja, tekniskt sett Keepers, men vafaen] Varför behövdes Sovereign ens? Det blir bara värre ju mer jag tänker på det).

Max Raven

T12-kultist
Multiplayer gillar jag dock. Kanske kör det mer, hade ändå rätt kul med det. :gremsmile:

(Men Awakened Collector? DEN såg jag inte någon hint av...)