Nekromanti Mass Effect-minikampanj - idéer och feedback

Max Raven

T12-kultist
Funderade på att köra några omgångar (5-6 äventyr) Mass Effect i en kort avslutad kampanj där man spelar i lite annorlunda verklighet* för att testa mina systemfunderingar till Ett Steg Framåt. Tänkte dra ihop lite spelare i Skåne och köra.

OBS! Mass Effect-spoilers nedan!

Här är mina tankar kring setting:
- RP behöver nog minst en Spectre. Jag tänker mig att det finns möjligheter för till exempel ex-Cerberus för mer annorlunda builds (ex Gestalt-sinne)
- Tiden känns som att den borde vara antingen efter att Collectors dödar Shepard eller efter självmordsuppdraget. Anledningen att jag tänker ex-Cerberus är att några RP kan ha varit extrema experiment som gick AWOL och/eller fick hjälp av Spectre-agenter. Eller så är de Cerberus som skickas att recognosera Reapers.
- Verkligheten är alt-universe. Shepard kanske eller kanske inte kommer att göra de där sakerna som görs. Utöver det så gäller det mesta. Reapers på ingång, Krogan hatar Council races, etc etc.

Äventyrsuppslag då? På rak arm tänker jag mig att en del rogue Geth-element kan vara lösa (vad hände med alla de där väggklättrarna? :gremwink: ), Cerberus håller på med jävelskap (igen), Collectors som slår till mot koloni och RP är närmast, vilsen Reaper, Reaper-invasionen... Det finns en del jag kan dra på, tänker jag mig.

Som grundbehov tänker jag mig att man ska behöva ha spelat igenom 1:an (eller 2:an) eller tagit till sig universat på något annat sätt.

Låter det här rimligt? Idéer till äventyr? Länkar? :gremsmile:

*(för att slippa behöva passa in allt med Mass Effect-spelen, speciellt 3:an)

Chryckan

Swordsman
Här är ett awesome ävetyrsförslag.
Låt spelarna gestalta en Salarian teatergrupp som ska sätta upp Pirates of the Penzance. :gremlaugh:
Det är dessutom canon!

Max Raven

T12-kultist
Lite fritt spånande kring Arter, Ursprung och Roller. Man väljer fritt från dessa (eller skapar egna), tänkte jag mig. :gremsmile:

Arter
I Mass Effect så finns det en rad framträdande arter.
Här är några möjliga. Särdragen är obligatoriska - de framträder i alla inom arten.

Rådets arter
Dessa arter är de med mest officiellt inflytande i galaxen, även om de inte är ensamma.
Människa
Nykomlingar till rådet. Människor genomför har fört en tämligen aggressiv expansion, främst i områden andra arter varit ointresserade av. Människor har en historia av fientlighet med Turianer och Batarianer.
Särdrag: Inga(?)

Turian
En disciplinerad militärisk art. Turian är Rådets bepansrade näve.
Särdrag: Disciplinerad(?)

Asari
En "kvinnlig" art som är framstående. De är alla begåvade biotiker med långa livslängder, och förökar sig genom att korsa sig med andra arter och ge sin avkomma genetiska särdrag från båda föräldrar. På fältet är Asari är kända för sina kommandos.
Särdrag: Biotiker

Salarian
En snabbtänkt, kortlivad art som främst är känds för sina vetenskapsmän och sina små specops-team.
Särdrag: Snabba reflexer

Övriga arter
Krogan
En extremt aggressiv art från den sönderbombade planeten Tuchanka, som en gång i tiden var hjältar (efter kriget mot Rachni) men efter deras konflikt med och förlust mot Rådet så har de reducerats till skurkar i mångas tankar.
Krogan lider av att ett genmanipulerat virus gör att få Krogan-barn överlever, framtaget och insatt av Salarianer och Turianer.
Särdrag: Stryktålig

(osv)

Ursprung
Här är några möjliga ursprung för din RP. Du kan ändra dessa efter behov och även välja att skapa egna ursprungsberättelser.

Ex-Cerberus
Du brukade jobba för Cerberus och trodde på dess ideal att mänsklighetens bästa skulle komma först. Efter att dina faciliteter blev förstörda och dina medarbetare blev mördade av ett sjukt experiment som gått bärsärkagång har du dock ångrat dig och övergivit organisationen.

Soldat
Du är en härdad soldat som varit med i många tuffa situationer. Du deltog vid Torfan och överlevde nätt och jämt.

Agent för Shadowbroker
Du har länge jobbat under falsk identitet för Skugghandlaren och har försett denne med mängder av information i utbyte för pengar och information.

Cerberus-experiment
Du blev infångad (eller framodlad) av Cerberus som en av deras sjuka experiment. Du lyckades fly och har funnit säkerhet hos dina nya kamrater.

C-sec
Du har tillhört Citadellets polisstyrka.

o s v

Dramatiska Roller
Spectre
Du är agent för Rådet. Du har fria händer, men ekonomiskt får du klara dig själv. Förhoppningsvis har du backning av någon form av sponsor eller flera.

(Kommer inte längre med dessa...)

Bassejr

Hero
Om jag i min omständighet skulle försöka göra det du håller på med, skullle jag till att börja med använda mig av lite mer Allmänna "bakgrunder". Istället för "Ex-cerberus" kan du säga Hemlig Agent, och istället för Agent till Shadow Broker kan du säga "Undre världen" eller någonting liknande. see?

Och så tycker jag defenitivt inte att salarians har snabba reflexer. Det hör Turians till, om något. Salarians styrka i spelet är att de är smarta, sen är dom squishy så det är inte riktigt klokt. Man spelar inte salarian för att man vill bli krigare. Spelar man Salarian är man forskare, möjligen affärsman eller någon högre uppsatt kriminell, men inte krigare.

Och sen, tänker du att kampanjen ska gå mer enligt spelen, eller mer enligt någonting eget? För om det går enligt spelen kan du ju helt enkelt bara ta allting därifrån, möjligen skala av striderna lite och bygga mer på pussel lösningar, etc.
Men om du vill göra någonting eget så rekomenderar jag följande:
- Inte ha med en SpecTRe i teamet, då dessa super agenter med obegränsade tillgångar är sälsynta, löjligt högt uppsatta och respekterade, och i princip bara behöver säga "jag är en SpecTRe" så lägger sig alla fiender ner på marken, om dom nu inte är Reapers. Utmana spelarna att försöka klara sig på bara det dom kan få tag på själva.
- Mass Effect universumets stora styrka är hur stort det är, och hur mycket det fins att utforska. Låt spelarna upptäcka och utforska, och använda sig av det de upptäcker. Ett tipps är att spela, som en gammal Coriolis kampanj jag spelade, att spelarna ska försöka bilda en Mercenary-grupp, och behöver komma över resurser, medlemmar, allierade, status, vapen och rustningar, och planeter att använda som baser. Det kan bli en rätt intressant kampanj, och du kan välja hur mycket du vill rälsa kampanjen, och hur mycket du vill att spelarna ska driva själva.

Max Raven

T12-kultist
Bra tankar!

Kort:
1) Jag skulle kunna ha mer allmänna, men jag testar min idé om prefab-bakgrunder, där spelare har en god uppfattning om var de kommer från och kan fylla i detaljer själv. Vill de göra egna så är hemlig agent/polis/etc ganska lätt för dem att fixa, tror jag. :gremsmile:

2) Snabbtänkt tänkte jag här. Dock kommer jag nog inte mäta intelligens som så. Men du har rätt att de inte är soldater (dock kanske främst för att de är squishy och kortlivade) Inte säker på passande egenskap. Får fundera på den. Kanske blir fler Egenskaper för vissa arter.

3) Eh, tänkte möjlig Spectre mer som möjlig "partyface", och ett sätt att få uppdrag på samt kunna komma in lite överallt, men får se.

4) Egen kampanj i universat. Så storymässigt någonstans kring spel 1-2. Ingen automatiskt antagande att Shepard har den effekt hen har i spelen.

Bassejr

Hero
Angående människor i den här världen, så cirkulerar ju mycket av spelets meta-story kring att människorna, som bara relativt nyligen blev en del av den galaktiska gemenskapen, har börjat ta så stor plats i politiken, aggärsvärlden, och det millitära. I spelet möter man en Volus ambasadör som klagar över att det fortfarande inte fins några Volus Spectre's, och att Volus borde komma in i rådet långt innan människorna gör det.
Överväg hur det kommer sig att människorna A: Vill ta så mycket plats, och B: Lyckas med det. Där tror jag du kommer hitta fördelen med att spela människa.

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
Angående människor i den här världen, så cirkulerar ju mycket av spelets meta-story kring att människorna, som bara relativt nyligen blev en del av den galaktiska gemenskapen, har börjat ta så stor plats i politiken, aggärsvärlden, och det millitära. I spelet möter man en Volus ambasadör som klagar över att det fortfarande inte fins några Volus Spectre's, och att Volus borde komma in i rådet långt innan människorna gör det.
Överväg hur det kommer sig att människorna A: Vill ta så mycket plats, och B: Lyckas med det. Där tror jag du kommer hitta fördelen med att spela människa.
Låt mig se vad jag har i min Humanity fuck yeah map...

We poison our air and water to weed out the weak! We set off fission bombs in our only biosphere! We nailed our God to a stick! Don't fuck with the human race!
— 4chan post

http://1d4chan.org/images/a/a9/Humanlegacy.png

Bassejr

Hero
God45 said:
Bassejr said:
Låt mig se vad jag har i min Humanity fuck yeah map...

We poison our air and water to weed out the weak! We set off fission bombs in our only biosphere! We nailed our God to a stick! Don't fuck with the human race!
— 4chan post

http://1d4chan.org/images/a/a9/Humanlegacy.png
Om man väljer att ta ett "Illusive man" stance i frågan, ungefär. Men det fins fler sätt att lyfta fram de fördelar människorna står med framför de andra arterna. Till exempel, dess starka drivkraft och bestämdhet, kreativitet, och en relativt snabb fertilitetsprocess, vilket gör att vi sprider oss snabbt, men inte så snabbt som Krogan så att vi orsakar galaktiskt krig.
Självklart fins också nackdelar, som kortsynthet på grund av vår korta livslängd, och våra relativt svaga psyken och kroppar, precis på samma sätt som Salarians är squishy, Krogans är enfaldiga, Asari går med huvudet bland målnen, och Turian ser ut som ett bombnedslag i ansiktet, men ingen av de galaktiska arterna är per definition "perfekt", så varför annta att människan är det.

sakara

Veteran
En sak som en polare sitter och skissar på nu med mass effect setting är scenariot "vad Garrus gjorde med sin hit squad" dvs man ska spela den squad som Garrus satte samman föratt bekämpastuff medan shepard var död/under omkontruktion.

Det skulle kunna vara en ide om inte annat =)

Bassejr

Hero
SakaraA said:
En sak som en polare sitter och skissar på nu med mass effect setting är scenariot "vad Garrus gjorde med sin hit squad"
Menar du att spelarna ska vara garrus Hit-squad? Jag menar...
det käns ju lite surt att alla spelarna måste dö på slutet, utan att ha åstadkommit det garrus ville när han satte ihop gruppen.

sakara

Veteran
Jo det varlite det som var tanken med just det scenariot/kampanjen. Var tänkt som ett konvents äventyr så =)

Jo det är lite surt den biten men samtidigt så hinner man göra ycket så =)

btw hur gör man spoilers?

Max Raven

T12-kultist
Hmm. Hade för mig att människorna kunnat sprida sig mer eftersom de koloniserar "farliga" områden mer än de andra arterna. Vilket medför sina egna risker, givetvis. Kanske minns fel?

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
Hmm. Hade för mig att människorna kunnat sprida sig mer eftersom de koloniserar "farliga" områden mer än de andra arterna. Vilket medför sina egna risker, givetvis. Kanske minns fel?
Är det inte att de strålade sina kolonier med vilje för att skapa magiker dudesen?

Bassejr

Hero
Människornas kortsynthet kommer med ett våghalsigt mod, och strävan efter att utforska och utveckla, forska, experimentera, och upptäcka. Människans nyfikenhet, vilket kommer av fördelar som Kreativitet och Fantasi, är det som lett till att människorna spridit sig så snabbt i galaxen. Deras kontroveriella, men progressiva och vågade planer, experiment, affärer, politik, och expeditioner, är vad som gjort att människan så snabbt efter sin upplyftning till Citadel civilisationen tagit så stor plats.

EDIT: Med detta föreslår jag: Ge människorna en fördel som skulle motsvara ökad nivå i "Idea Roll" i Call of Cthulhu.

Max Raven

T12-kultist
Motsvarande Idea roll ("hitta ledtråd"/"få reda på saker du inte tänkt på"-skill, om jag förstått det rätt?) bortfaller fett i mitt system, tror jag, så har det lite svårt att sätta in det.

Alltså, någon mekanisk pryl som passar människor vore trevligt, men det bör vara nåt som inte är roligare att spela ut. Er, som jag ser det då.

Där var jag lite vag. :|

Så här har jag tänkt mig setup inför kampanjen, iaf:
- Spelarna kommer överrens om vad de är för slags gäng. Exempel på vad de kan vara: Cerberus (i princip enbart människor), Alliance Navy (människor, får hårdvara serverad men har specifika uppdrag), "Säkerhetsfirma"(legoknektar*), SPECTRE(s)+hangers-on (ej människo-SPECTRE).

Vad de väljer påverkar vad de får välja för arter senare.

- Spelare skapar RP. De får gemensamt välja: Roller (d v s yrke/klass/jobb). (Roll ger också utrustningskit som man startar med, men det är flexibelt.)

- Spelare skapar RP: Art, stats, mods, utrustning.

- Jag ger kortlista på äventyr (uppdrag), beroende på deras tidigare val får de välja vad de börjar med. Jag tänkte mig en 4-5 större huvuduppdrag och några kortare.

Nuvarande äventyrsidéer jag överväger:
Skräckens Tempel
En liten forskningskoloni har slutat kommunicera. RP skickas in för att undersöka varför. En uråldrig utomjordisk artefakt ligger i väntan och endera lockar till sig, endera försöker ha ihjäl RP. (Har man sett Galaxy of Terror så är tanken ungefär åt det hållet).
Tankar: Mass Effect kör mycket med att galaxens liv är en cykel med mängder av fallna civilisationer, vilket jag själv tycker ger lite mer möjligheter för att ha konstiga utomjordingar. Här tänker jag mig en högt utvecklad art som var på vippen att övergå till någon form av energitillstånd innan reapers kom, och pyramiden är deras tidigare vilande intelligenta maskintjänare. Detta tänker jag inte berätta för spelarna, förstås. :gremsmile: (Det kan förstås bli en del åtgång av RP här. <.<; )

Vilsna lilla skördare
RP undersöker en region där de finner en Reaper som på något sätt fått blivit skadad så att denne påstår sig ha frångått sin funktion och vill ha hjälp av RP att repareras.
Tankar: Ja, det är lite inspirerat av Leviathan. Är inte helt säker på om Reapern ska vara vänligt inställd. Jag lutar åt att den försöker lura RP för att bli reparerad och att den tänker nomma hela gänget, men står och väger just nu.

... Slår mig att det här kanske lutar lite åt CoC-nivåer av TPK. De 2-3 andra större äventyren tänkte jag inte göra kanske fullt så här farliga.

*det finns alldeles för många av de här för mig att lista allihop.