Nekromanti Master and Commander

walium

Ganska töntig, faktiskt
Någon förutom mig som har sett denna film? Jag tyckte personligen att den var rätt skaplig, även om den gott kunde ha innehållit fler och större sjöslag istället för en massa insektssamlandet.

Feliath

Swashbuckler
Jag har också sett den, och jag tyckte den var helt OK. Särskilt the Battle-Doctor :gremgrin: I övrigt gjorde Yo-Yo Ma bra ifrån sig, och Russell Crowe funkade oväntat bra, men jag reagerade på att Battle-Doctor snackade Darwinism 60 år innan Beagles resa - och till råga på allt ändå trodde sig vara den förste biologen på Galapagos...
Dessutom rådiggar jag ordvitsar, så jag tyckte att weevilskämtet både var bra och snyggt översatt.

/Feliath - Are you impressed? I am impressed.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"I övrigt gjorde Yo-Yo Ma bra "

Yo-Yo Ma? What?

"Dessutom rådiggar jag ordvitsar, så jag tyckte att weevilskämtet både var bra och snyggt översatt."

Mja, det var lite corny minst sagt.

Lade du märke till den ärrade hoben som var en av styrmännen ombord?

Feliath

Swashbuckler
Yo-Yo Ma? What?
Den världsberömde cellisten, som lirar alla Battle-Doctors svåra partier, och med bravur därtill :gremgrin:

Mja, det var lite corny minst sagt.
Sez you, mac. Vissa av oss gillar den sortens vitsar :gremcrazy: :gremsmile:

Lade du märke till den ärrade hoben som var en av styrmännen ombord?
Yes boss, Mr. Stillwater. :gremsmile:

/Feliath - not the lesser

Härolden

Warrior
Jag vet att i böckerna är Maturin ett stort fan av Carl von Linné (vilket ger en bisarr kontrast till det ganska barbariska sjölivet), men amerikanarna vet nog inte vem det är...

Ska se filmen nästa vecka tänkte jag.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag vet att i böckerna är Maturin ett stort fan av Carl von Linné (vilket ger en bisarr kontrast till det ganska barbariska sjölivet), men amerikanarna vet nog inte vem det är..."

Är filmen baserad på en bok? Vem har skrivit den och när gavs den ut?

Balderk

Swashbuckler
Men det finns ju faktiskt en bok som heter Master and Commander också! Så det är väl den man ska läsa om man vill jämföra film och bok... På sevnska hette den nått mer också, men jag gissar att filmen också bär den undertitelnn. Om alla böckerna heter Master and commander och bara undertitlarna är olika så bör man nog leta efter den emd sammma undertitel som filmen.. Men det kunde ni nog gissa själva :gremlaugh:

Storuggla

Champion
Jovisst finns den som bok. Men där är det inte ett franskt skepp de jagar utan ett amerikanskt. :gremsmile:

Storuggla, ville bara berätta

Klon

Hero
Re: Master and Commander[spoiler såklart]

Hade inget vidare emot insektssamlandet, men det vrkade inte vara historiskt korrekt iof, vilket andra säkert vet mycket mer om än jag.
Fast hur ofta har det hindrat hollywood-produktioner?

En av de skaer jag gillade mest med filmen var faktiskt det att det inte var så stort fokus på striden utan seglingsaspekten, med stiljte och det där kom med...
Positivt var också att man skippade att ha någon form av kärlekshistoria, inga kvinnor ombord precis som det var.

Att man hade mod att ta död på barn i filmen var också en grej jag ser positivt på, eftersom jag tycker det är löjligt att inte de skulle kunna falla offer.

Helt okej film, inte det bästa jag sett men sevärd

Härolden

Warrior
Njae, jag tror att filmen är baserad på "The Far Side of the World". "Master and Commander" är den första i serien; i den andra boken blir han "Post Captain", en högre grad, så antingen har det skett en degradering som jag inte har läst mig till, eller också tyckte bara filmbolaget att det var en cool titel. :gremmad:

Har inte sett filmen än, men ska gå nu i veckan.

Alharra

Warrior
Re: Master and Commander[spoiler såklart]

Va? Menar du att Hollywood gjort en film utan en kärlekshistoria? :gremooo: Vart är världen på väg?