Skulle jag sätta ihop en kurs i spelledande (vilket jag ju har åtminstone 3 ggr) skulle jag tänka som jag tänkt tidigare med en del kampanjmiljöskapande, en del kampanjskapande, en del äventyrsskapande och en del med övrigt.
Kampanjmiljön skulle då innehålla världsbyggande i olika former med en titt på några fiktiva miljöer, vår egen värld, extrapolering och skillnader i det man behöver för olika typer av spelgenrer och fokus, culture gaming vs adventure, och vad som behövs för en spelledare kontra en spelare och vad man ska tänka på när man skriver för andra läsare.
Kampanjer är här tänkt som strukturer för äventyr, skillnad mellan långa, korta kampanjer och vad som skiljer kampanjer från äventyr, och hur man bygger in världen i kampanjer.
Äventyr är förhoppningsvis självförklarande.
Övrigt. Teori och praktik kring logistik som att bilda en klubb, hitta folk, sätta upp sociala kontrakt, konfliktlösning, anpassning, kompromisser, bestämma speltider. Ordning på papper/anteckningar vid spelbordet, spelledarpersonsgestaltning, rekvisita, musik och ljus, att hypa sina spel, att pröva på olika spel, olika spelartyper och hur man kan gå dem till mötes.
Påbyggnadskurser finns som Rollspelare, rollspelshistoria, rollspelsskapande (regler, sannolikhetslära, illustrationer) och spelteori.