Masterkurs i att vara spelledare

Grundläggande kurs i tärningsstatistik.

Den avancerade kan man gå vidare med om man vill bli legitimerad rollspelsutvecklare.
 
Varför måste spelledaren kunna tärningsstatistik? Förutsatt att spelet funkar så borde väl inte det behövas?
 
Varför måste spelledaren kunna tärningsstatistik? Förutsatt att spelet funkar så borde väl inte det behövas?

Jag ser det som ett led i att hitta en "lagom" svår konflikt för karaktärerna att klara av. Veta hur kapabla karaktärerna är och vilken typ av motstånd som är lämpligt.

Har i min ungdom spelat med en del spelledare som redan i första spelpasset bussat ett "häftigt monster" på och grisfarmare och måste fudgea tärningarna för att vi ska överleva. Nästa spelpass överkompenserar samma spelledare och skickar istället fram blind och klantig gammal grisfarmare beväpnad med en tandpetare att slåss mot oss som numera är fem erfarna grisfarmare med svärd.
 
Jag ser det som ett led i att hitta en "lagom" svår konflikt för karaktärerna att klara av. Veta hur kapabla karaktärerna är och vilken typ av motstånd som är lämpligt.
För mig känns det som ett dåligt spel som inte kan skapa ett "lagom" motstånd eller lära ut till spelledaren vad som är lagom.
 
För mig känns det som ett dåligt spel som inte kan skapa ett "lagom" motstånd eller lära ut till spelledaren vad som är lagom.

Det kan jag till viss del hålla med om, men det är en helt annan diskussion.
 
Back
Top