Nekromanti Mat man snabbt kan laga till många

w176

Förlorad dotter
Vi har en spelgrupp som spelar rollspel. Och innan vi spelar rollspel lagar vi mat. Detta har dock den sorgliga bieffekten att samlas vid vi fem (och nu hade de som gjorde mat i veckan börjat laga maten snäppet innan fem) så börjar vi spela kl halv åtta.

Vi behöver alltså laga snabbare mat.

Ge förslag på snabba maträtter till många så att vi hinner spela mer rollspel.

Johan K

Gammal & dryg
Då skulle jag göra dena rätt.
Du gör vanlig vitsås, viilket är smör lite mjöl ihopblandat för att sedan lägga till mjölk så det blir en till en lite tjockare såså.. Sedan så huttar du i vad ni vill ha. Jag brukar gilla at man slänger i riven kassler, lite ärtet, dill & vitlök.
Samtidigt som du gör denna sås, så kokar du pasta.
Häll sedan pastan i en valfri form, häll över såsen & läg lite ost ovanpå. Hutta in det i ungnen tills osten fått färg & vipps så har ni fått en god middag.
Hur låter detta ?

w176

Förlorad dotter
((Jag valde medvetet i inlägget att inte nämna det för att det skulle kväva en massa förslag som kan funka om man modifierar dem, men gruppen kan inte äta laktos, gluten eller ägg...))

Foggmock

Myrmidon
Pastasallad! Koka pasta. Köp och gör i ordning saker man kan ha i salladen. Ha varje sak i en egen skål av allergiskäl. Låt folk blanda själva.

Favoriter: Ost (vällagrad prästost, halloumi, feta) oliver, soltorkade tomater, majs, cannelinibönor, paprika.

Troberg

Sinister eater
Skaffa ett par smörgåsgrillar, går på en hundrafemtilapp styck. Sedan är det bara att sätta fram olika fyllning så kan alla komponera sina egna. Snabbt och enkelt.

Dessutom funkar de utmärkt som tilltugg när de är kalla. Mackorna alltså, inte grillarna.

magoo

Hero
Iiiiippp, varken laktos, gluten eller ägg! Där gick mycket bort vill jag lova!

Då rekommenderar jag rotsaker med kallskuret.

Ugn 200 grader
Skrubba och klyfta upp potatis i rejäla bitar (6 klyftor per potatis), skalet kvar. Häll olivolja i en plastpåse o i med potäterna, skaka runt.

I långpanna, in i ugnen. Önskas mer färg o smak, gör detsamma med skalade morötter, palsternacka, rotselleri, kålrot, lök. Paprika och tomater eller svamp kan få komma med beroende på vad man gillar. Salta, peppra och lägg gärna dit nån örtkrydda, t ex rosmarin.

Stek i ugnen 30 minuter, förbered rollspelet under tiden.

Servera med skinka, rostbiff, grillkyckling och nån sorts sås eller dip.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tänk på att portionsstorlek är enligt mig, "vanliga" människor kanske inte äter riktigt lika mycket alla gånger.

Tonfisksallad (2 pers):

1 Burk Tonfisk i Olja
1 Burk röda bönor (kidneybönor)
1 Burk majs
Körksbärstomater efter smak (en halv låda, ungefär är lagom för min smak)
Eventuellt lite vårlök, eller annan lök. Beror på smak.
Eventuellt lite rå morot (jag tycker inte att det passar ihop konsisitensmässigt, men andra gillar det).

Hacka eventuell lök fin, och skiva eventuell morot fint (jag använder en potatisskalare för att kunna jobba snabbt men säkert). Lkyfta eller halvera tomaterna och blanda sedan ihop alla ingredienser tillsammans med lite av oljan från tonfisken, lite salt och lite peppar. Jag äter gärna bröd till. Bara att multiplicera receptet för fler personer. Den enda som blir mer jobbigt är att man behöver en större skål =)

Chorizzo-risoto (2 pers)

2 chorizzokovar(eller annan kryddig stek-korv)
1 Lök
1/2 Burk majs
1 Paprika
Eventuelt lite ärtor
4 portioner ris (färdigkokat)

Skiva korven och stek i panna. Plocka bort bitarna och spara fettet. Hacka lök och paprika och fräs på detta i korvfettet. Blanda ner övriga ingredienser och fräs på tills allt är varmt (används nykokt ris går detta fort). Salta och peppra lite vid behov. Korven kan bytas ut mot köttfärs för variation, i vilket fall lite mer kryddning kan behövas.

Kyckling med Jorndötssås (2 pers)

1 Grillad kyckling (köpes färdig)
Kokt ris efter behag
Eventuelt lite frästa wokgrönsaker

Sås:
1 påse osaltade jordnötter eller en halv burk jordnötssmör
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 chillifrukt
Sojasås efter smak
Farinsocker efter smak
1 Burk kokosmjölk

Hacka lök, vitlök, chilli (och jordnötter, om hela används) i en matberederade. Fräs på i lite olja tills allt (utom jordnötterna) är mjukt. Häll på kokosmjölk (och jordnötssmör, om detta används) samt soya och farinsocker. Låt koka till mysig konsistens. Färdiggrillad kyckling är bara till för enkelhetens skull, och kokosmjölken kan bytas ut mot lätt kokosmjölk, i vilket fall man kan få reda den en aning för att få en mysig och smaskig konsistens.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Är man ninja så stoppar man goda korvar bland grönsakerna också så blir allt gjort samtidigt.

Annan variant är att lägga ett lager kycklingbitar ovanpå de skurna rotsakerna och köra hela rasket i ugnen samtidigt, då får man dock räkna med lite längre tillagningstid, men rotsakerna blir kokta/stekta i kycklingfettet. Rätt gott det med.

Man Mountainman

Storsvagåret
Köttbullar, pulvermos, ketchup: Värm vatten i vattenkokare, vispa ned pulvermoset, värm köttbullar i mikron — klart!

Jag har en kokbok som heter "snabblagat". Om jag träffar dig eller Jenny på allhelgonahelgen så kan jag låna ut den :gremsmile:

/Kalle

Man Mountainman

Storsvagåret
Ett annat sätt att laga mat som går snabbt är att göra en vegetarisk gryta. Man börjar då med att steka diverse grönsaker, exempelvis lök, paprika, squash, broccoli etc, i en kastrull. Sen häller man i exempelvis krossad tomat eller kokosmjölk, samt bönor, kikärtor m.m., och kryddar med passande kryddor. Allt detta kan göras på under 20 minuter, under vilka man samtidigt kokar ris.

/Kalle

Vavva

Swordsman
Linsgryta. Billigt som fan, gott och snabbt!

En gul lök, en paprika, ett paket passerade tomater samt en matsked currypasta (gärna indisk Madras, thaipastorna funkar inte lika bra) Bryn allt, häll på tomater och ös i lite linser och ett par bitar frusen spenat. Koka ris under tiden. 20 minuter - klart!

För fler än två pers - dubbla satsen. För köttätare - stek några grytbitar i också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mer saker

Snabbt bröd:

Ibland vill man ha nybakt bröd, men man vill inte sitta och vänta i två timmar på att det ska jäsa:

4 dl Vetemjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
1.5 dl vatten

Blanda torrvarorna och rör sen ner vattnet. Vira in i plastfolie och låt vila i kylen i tjugo minuter. Mjöla degen lite och platta ut till en rundel som får plats i stekpannan. Grädda på medelvärme (börja i kall panna) i ungefär 30 min (vänd någon gång efter halva tiden). Avnänd ett lock, men tänkt på att torka bort kondensen med jämna mellanrum (ungefär var femte minut) så inte brödet bli geggigt. Brödet är fluffigt och smarrigt när det är nygräddat, men smakar tyvär inte lika gott om man sparar det. En sak som jag inte prövat en, men som jag tror kan funka, är att krossa lite vitlök, blanda med lite olivolja och "vika in" i degen innan man börjar baka av det.

Goda röror att doppa i:

Hummus
1 Burk kikärtor (man slipper blötlägga)
1-5 vitlöksklyftor (jag är själv av åsikten att man aldrig kan ha för mycket vitlök, så jag har ofta i ännu mer).
Olivolja till önskad konsistens
Salt, vitpeppar och honung efter smak.

Mixa allt, ha i olja lite i taget till önskad konsistens. Man kan också minska ner på oljan och använda en del vatten. Traditionellt hummus har sällan honung i sig och har ofta sesampasta i sig. Jag tycker det här blir godare ;)

Tzatsiki:
Grekisk eller Turkisk yougurt (yogurt har inte laktos i sig utan hjälper till och med till att bryta ner yougurt ;) )
Gurka
Dill
Citron
Salt
Vitpeppar
Vitlök (massor =)

Riv, krossa och blanda. Låt gärna dra över natten. Smaksens!

Aioli... innehåller ägg =( synd, för det är gott och så enkelt att göra.

Saxifrage

Hero
Korv i bröd!

Ärligt talat, var det inte snabb mat som efterfrågades? Då tycker jag att skrubba potatis, hacka rotfrukter etc går bort.

Tjacka ett lager varmkorv och grilla i ugnen, ät med bröd och lite kul tillbehör (ketchup, gurkmajo, chilisås mm). Då kan ni spela spel sen istf att leka mat-Tina. Möjligen blir det lite dyrt, men nu var det väl tidsvinst ni var ute efter?

/A

magoo

Hero
Re: Korv i bröd!

Ähh, det tar ju åtta sekunder att fixa rotsaker i ugn och det är gott och nyttigt och billigt. Tillagningstiden i ugnen har ju ingen betydelse, då kan man ju göra annat.

Men korv är gott, kan med fördel tillsättas rotsakerna.

wilper

I en del fall spelar inte tillagningstiden någon roll. När vi skall spela så spelar den viss roll. :)

Jag vill inte ta en paus i spelledandet bara för att käka, utan när vi är igång så kör vi. Däremot kanske man kan låta folk pyssla med sina rollpersoner medan maten lagas, iaf för de som inte involverade i det direkta lagandet av maten.

magoo

Hero

Sant, men det finns j mycket pillande som behöver göras innan själva spelet startar. Då kan man passa på och klara av snicksnacket, rollformuläret, inköp och annat administrativt som behöver göras. Allt medan den goda maten lagar sig själv.

Tell

Hero
rårakor.

Riv några potatisasr, och råstek i smör (ca 4 minuter per pankaka), medan någon pressar dem kompakta, någon hackar rödlök, och en tredje kilar ned och köper hem gräddfil och något slags rom (och vad ni än säger så går stenbitsd:o visst utmärkt, och har en fullt acceptabel smak :gremmad:).

Serveras. Risken är att folk blir oerhört mätta!

PAX

Jordisk Äventyrare
Spagetti med köttfärssås. Klarar du inte det på en halvtimme så blir jag fundersam....

Chili con Carne - ännu enklare. Servera med nachos och sallad samt ett glas rött.

Laxbitar toppade med pesto i ugn. Garnera med morötter och rödlök. Serveras med kokt potatis och kall sås på creme fraishe blandad med krydda för att ge smak.

Stekt falukorv med stuvade makaroner.

Ugnsbakad falukorv med kokt potatis.

wilper

Mmm, kokt potatis är bra, speciellt som man med epsilontid kan förvandla kokt potatis till potatismos. Men iaf för mig så tar det nästan en timme att koka potatis till spelgruppen. Det tar lite tid att skala tre kilo potatis och ett knippe morötter. Få igång det kokande vattnet och vänta ut att potatisarna blir mjuka. Kanske skall skaffa mig en skalkniv till, så man kan skala på två fronter.

Saxifrage

Hero

Jag hängde framför allt upp mig på borstande, skalande, itudelande och annat som brukar föregå mat som "lagar sig själv" (av den anledning äter jag tex aldrig potatis). Men det är klart, om det finns rotsaker som kan lagas direkt ur Ica-kasse in i ugn så är jag game. De rotsaker jag sett brukar vara jordiga, fula och alldeles för stora för att ugnsstekas rakt av.

Det är dock sant att potatis, morötter och lök stekt i ugn med lite olivolja är en überdelikatess. Spöar pommes när som helst! :tekopp: