Mer saker
Snabbt bröd:
Ibland vill man ha nybakt bröd, men man vill inte sitta och vänta i två timmar på att det ska jäsa:
4 dl Vetemjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
1.5 dl vatten
Blanda torrvarorna och rör sen ner vattnet. Vira in i plastfolie och låt vila i kylen i tjugo minuter. Mjöla degen lite och platta ut till en rundel som får plats i stekpannan. Grädda på medelvärme (börja i kall panna) i ungefär 30 min (vänd någon gång efter halva tiden). Avnänd ett lock, men tänkt på att torka bort kondensen med jämna mellanrum (ungefär var femte minut) så inte brödet bli geggigt. Brödet är fluffigt och smarrigt när det är nygräddat, men smakar tyvär inte lika gott om man sparar det. En sak som jag inte prövat en, men som jag tror kan funka, är att krossa lite vitlök, blanda med lite olivolja och "vika in" i degen innan man börjar baka av det.
Goda röror att doppa i:
Hummus
1 Burk kikärtor (man slipper blötlägga)
1-5 vitlöksklyftor (jag är själv av åsikten att man aldrig kan ha för mycket vitlök, så jag har ofta i ännu mer).
Olivolja till önskad konsistens
Salt, vitpeppar och honung efter smak.
Mixa allt, ha i olja lite i taget till önskad konsistens. Man kan också minska ner på oljan och använda en del vatten. Traditionellt hummus har sällan honung i sig och har ofta sesampasta i sig. Jag tycker det här blir godare
Tzatsiki:
Grekisk eller Turkisk yougurt (yogurt har inte laktos i sig utan hjälper till och med till att bryta ner yougurt
)
Gurka
Dill
Citron
Salt
Vitpeppar
Vitlök (massor =)
Riv, krossa och blanda. Låt gärna dra över natten. Smaksens!
Aioli... innehåller ägg =( synd, för det är gott och så enkelt att göra.