Nekromanti Matematiskt problem med 3T6 plus bonus/penalty die

Harry S

Swordsman
Genesis;n139103 said:
Beror på hur man menar. Om du slår 100 slag mot ett värde med 1T20 så kommer du att lyckas med några och misslyckas med några. Chansen att du skall lyckas med alla är väldigt liten, likaså chansen att du skall misslyckas med alla. Men chansen att du skall lyckas med ungefär hälften är rätt stor. Det är en normalfördelningskurva.
Det är väl ingen normalfördelningskurva bara för att man lyckas och misslyckas med hälften av slagen med T20 om man har exakt färdighetsvärdet 10? En normalfördelningskurva förutsätter ju ändå att resultaten fördelas enligt normalfördelningskurvan på alla värden? Detta inträffar med T20 först om man anpassar färdighetsvärdena till normalfördelsningkurvan som du gjorde med T100 (vilket dessutom blir svårt med T20 på grund av de stora stegen). Spelar man med ett traditionellt T20-spelsystem så inträffar inte en normalfördelning bara för att man slår rak sannolikhet med T20 många gånger?

Harry S

Swordsman
Sapient;n139113 said:
Då talar ni om transparens på olika nivåer. Du talar om en (i förhållande till Krille) "meta-transparens", dvs. du kan på förhand utvärdera din sannolikt att slå ett någorlunda lyckats resultat. Krille talar om att utvärdera resultatet av det enskilda slaget, efter förhållandevis snabba, enkla regler. Iaf om jag inte missförstår honom... :)
Du har förstått mig rätt i alla fall. Jag kanske missuppfattade Krilles innebörd av transparens.

Krille

Super Moderator
Sapient;n139113 said:
Då talar ni om transparens på olika nivåer. Du talar om en (i förhållande till Krille) "meta-transparens", dvs. du kan på förhand utvärdera din sannolikt att slå ett någorlunda lyckats resultat. Krille talar om att utvärdera resultatet av det enskilda slaget, efter förhållandevis snabba, enkla regler. Iaf om jag inte missförstår honom... :)
Framförallt talar jag om att jag vet vad en modifikation gör. En +2 i ett rakt system vet jag vad den gör, oavsett värdet jag slår mot. En +2 i ett normaltfördelat system gör olika saker i mitten jämfört med i ändarna. En bonustärning-med-droppa-den-lägsta vet jag inte vad den gör någonstans på färdighetsskalan utan att antingen gå lös med AnyDice eller plugga vad någon annan har gjort när de går lös i AnyDice. Och tärningspölar med nT6 på 5+ ska vi inte tala om!

Harry S;n139118 said:
Det är väl ingen normalfördelningskurva bara för att man lyckas och misslyckas med hälften av slagen med T20 om man har exakt färdighetsvärdet 10? En normalfördelningskurva förutsätter ju ändå att resultaten fördelas enligt normalfördelningskurvan på alla värden? Detta inträffar med T20 först om man anpassar färdighetsvärdena till normalfördelsningkurvan som du gjorde med T100 (vilket dessutom blir svårt med T20 på grund av de stora stegen). Spelar man med ett traditionellt T20-spelsystem så inträffar inte en normalfördelning bara för att man slår rak sannolikhet med T20 många gånger?
I antalet lyckade slag, jo.

Se det så här: har du färdighetsvärdet 10 och slår ett antal slag med 1T20, och räknar antalet lyckade, så är antalet lyckade i stort sett samma sak som 10(T2-1). Och det är en normalfördelad kurva.