Eon Material till gamla Eon till nya

Maskwa

Veteran
Hej
Jag är backare till Eon och är väldigt taggad på spelet då jag själv aldrig spelade Eon när det begav sig(det kom under en paus jag hade i rollspel). Jag undrar om det finns material till Eon 4 (eller tidigare) som kommer kunna användas för för femman och som rekommenderas att man försöker få tag i. Eller kommer det snarare släppas nytt för Eon 5?

Otto Boll

Veteran
Verkar som nästintill allt från 4:an är kompatibelt med 5:an, med undantag för främst tabeller där grundattribut ges bonusar.
Många tabeller ger även lätt/svårlärda färdigheter, men dessa torde kunna omtolkas till talang/inkompetens för färdigheten.

Baserat på det betamaterial av Eon5 jag läst skulle jag varmt rekommendera främst "Strid" & "Magi" från 4:an, samt i mindre utsträckning de aspektböcker som redan publicerats i händelse av att du vurmar för besvärjelser över kanaliserad mystik ;)

Eon 4 och Eon 5 är kompatibla. Vilka böcker du inhandlar beror ju lite på preferens. Vill man ha äventyr finns Sylfens vrede. Vill du ha en Kampanj miljö finns ju Damarien, som är en djupdykning i ett land.

Mycket av regler i Magi finns i 5:ans grundregler men den innehåller mycket fluff om Magi i allmänhet, och om jargiska magisällskap i synnerhet. Vill du ha mer vapen och ett alternativt stridssystem är Strid boken för dig. Aspektböckerna djupdyker i en magiskola, vill ni spela magiker är de att rekommendera.

Hoppas det hjälper, en av E5 författarna

Litzo

Veteran
Eon 4 och Eon 5 är kompatibla. Vilka böcker du inhandlar beror ju lite på preferens. Vill man ha äventyr finns Sylfens vrede. Vill du ha en Kampanj miljö finns ju Damarien, som är en djupdykning i ett land.

Mycket av regler i Magi finns i 5:ans grundregler men den innehåller mycket fluff om Magi i allmänhet, och om jargiska magisällskap i synnerhet. Vill du ha mer vapen och ett alternativt stridssystem är Strid boken för dig. Aspektböckerna djupdyker i en magiskola, vill ni spela magiker är de att rekommendera.

Hoppas det hjälper, en av E5 författarna
Lånar tråden då jag är i samma situation som trådskaparen.
Nedan är vad jag gick in med, tror inte "Strid - kalla sinnen och härdat stål" fanns att välja?
1735783089119.png

Vet du om Strid(s)boken kommer finnas tillgänlig när Pledgemanagern kommer?

Maskwa

Veteran
Lånar tråden då jag är i samma situation som trådskaparen.
Nedan är vad jag gick in med, tror inte "Strid - kalla sinnen och härdat stål" fanns att välja?
View attachment 21772

Vet du om Strid(s)boken kommer finnas tillgänlig när Pledgemanagern kommer?
@avatarex kommer man kunna ändra sin pledge när pledgemanafern kommer. Då jag inser att jag skulle vilja ha fler tillägg i min pledge.