Nekromanti Matiné som talbok

Rickard

Urverk speldesign
Inspirerad av Rollspel som talböcker så har jag spelat in två kapitel i Matiné-talboken. Jag tar gärna respons i form av upplägg och saker som ni irriterar er på, så att jag kan ta det i beaktande inför de kommande fyra avsnitten. Ska kolla om jag inte kan få ned filstorleken något.

Talbok: Matinéreglerna

/Han som kan säga att det tar 1,5-2 timmar för att spela in och redigera respektive avsnitt

Rickard

Urverk speldesign
Kan även säga att det är såhär jag tänker mig att man ska göra en talbok och inte sitta och läsa boken innantill. Jag ser inte talböcker som ett referensverk utan som en vidareutveckling och repetition till den fysiska boken.

/Han som med "och", "men" och "frågor som inte kan besvara med ja- eller nej" har listat ut hur man kan köra utmanande strider utan slump

solvebring

Superhero
Intressant, det kan ju bli riktigt trevligt det här. Dock vore det najs med lite bättre ljud, att ljudstyrkan höjs lite och att du försöker få bort "blåsljud" och dylika. Att lyssna på lite längre klipp med brus och blåsljud blir nog smått jobbigt, plus att att ljudet ligger rätt högt är relativt viktigt om folk ska kunna lyssna i t.ex. Mp3-spelaren/iPoden. Till exempel så hade jag problem med det låga ljudstyrkan på wilpers actual play-filer, som jag var tvungen att typ sitta helt stilla och lyssna på. Försökte lyssna medan jag diskade men talet dränktes i alla ljud jag själv gjorde. Det är förövrigt ofta ett kännetecken mellan gamla och nya ljudboksinspelningar - de gamla har uschligt klen ljudstyrka att de passar sig sämre att lyssna på under utomhuspromenader osv.

Celledor

Hero
Har lyssnat igenom detta (medan jag kopierade en jäkla massa filer mellan servrar) och jag gillar det, ser absolut att det kan vara nått att ha nedladningsbart på hemsidan till ett rollspel. Och håller med om att det ska vara ett tillägg som ger extra insikt/förståelse i hur världen och reglerna ska funka.

Har man stämningstexter så kanske sådant kan läggas ut också och då vara samma texter som i böckerna eller spelexempel.

Men som redan nämnt så måste ljudkvalitén vara riktigt bra och jämn för att det ska funka.

Ska bli intressant att höra resten och hur/vad du ändrar.

Axelsson

Warrior
Tyckte att du ibland talade lite väl fort i första avsnittet, det andra hade ett jämnare tempo.

Annars tycker jag att det är ett roligt initiativ, särskilt som att det är en hel del nytänk i reglerna.

Om jag nu får SLa Mutiné Chronicles i nästa vecka, så kan jag faktiskt få nytta av detta.

Rickard

Urverk speldesign
Wheeler said:
Tyckte att du ibland talade lite väl fort i första avsnittet, det andra hade ett jämnare tempo.
Bra, det ska jag ta till mig när jag gör om delar av första avsnittet.

Om jag nu får SLa Mutiné Chronicles i nästa vecka, så kan jag faktiskt få nytta av detta.
Kul att höra att folk spelar spelet.

/Han som idag spelledde Matinee Chronicles för första gången och var nyfiken på hur det skulle gå när folk var überbra på sina färdigheter

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Intressant, det kan ju bli riktigt trevligt det här. Dock vore det najs med lite bättre ljud, att ljudstyrkan höjs lite och att du försöker få bort "blåsljud" och dylika.
Jag fick inte bort blåsljudet men jag ökade volymen och hittade ett filter som tog bort bakgrundsljud. Jag har ändrat det andra avsnittet. Är det vettigare kvalitet?

/Han som är väldigt begränsad i sin utrustning (en mick för 15 kr) och som använder videoredigeringsprogrammet Vegas för att spela in och redigera ljudfilerna

solvebring

Superhero
Han said:
solvebring said:
Intressant, det kan ju bli riktigt trevligt det här. Dock vore det najs med lite bättre ljud, att ljudstyrkan höjs lite och att du försöker få bort "blåsljud" och dylika.
Jag fick inte bort blåsljudet men jag ökade volymen och hittade ett filter som tog bort bakgrundsljud. Jag har ändrat det andra avsnittet. Är det vettigare kvalitet?
Jag hoppas du menar System-avsnittet, för jag, jag upplever att ljudstyrkan är märkbart förbättrad i så fall. Och om inte så tja, då var det väl bara jag som behövde rensa öronen. :gremwink:

Han said:
/Han som är väldigt begränsad i sin utrustning (en mick för 15 kr) och som använder videoredigeringsprogrammet Vegas för att spela in och redigera ljudfilerna
Tja, enkelt eller billigt behöver inte alltid vara dåligt. Vegas är ju för övrigt rätt schysst, i alla fall vad gäller filmeditering. Nå, men nu när du har en såpass mycket förbättrad ljudstyrka kunde du ju testa att ha micken lite längre bort för att slippa "blåsljud". Annars kunde du kanske testa att göra ett eget filter av något slag - fast där får du fråga andra om vad som krävs.

Annars är jag nyfiken på varför ljudet ibland varierar så? Ibland är det skitbra, men stundom låter det som att du sitter "längre bort".

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Han said:
solvebring said:
Jag hoppas du menar System-avsnittet, för jag, jag upplever att ljudstyrkan är märkbart förbättrad i så fall. Och om inte så tja, då var det väl bara jag som behövde rensa öronen. :gremwink:
Bra. :gremsmile:

Han said:
Tja, enkelt eller billigt behöver inte alltid vara dåligt. Vegas är ju för övrigt rätt schysst, i alla fall vad gäller filmeditering.
Ja, jag och kompisarna föredrog det programmet före Adobe Premium när vi gjorde film på universitetet, då Premium inte var lika intiutivt.

Nå, men nu när du har en såpass mycket förbättrad ljudstyrka kunde du ju testa att ha micken lite längre bort för att slippa "blåsljud". Annars kunde du kanske testa att göra ett eget filter av något slag - fast där får du fråga andra om vad som krävs.
Det kräver egentligen bara någon omtagning. :gremsmile:

Annars är jag nyfiken på varför ljudet ibland varierar så? Ibland är det skitbra, men stundom låter det som att du sitter "längre bort".
Omtagning, omtagning, omtagning. I princip så talar jag bara in en sekvens på 5-15 sekunder och sedan klipper jag samman allting i efterhand. Längre än så kan jag inte snacka utan att staka mig (då jag funderar på vad jag som säga härnäst) eller råka göra fel ordval (vilket förvisso förekommer ibland ändå).

Tackar för uppföljningen.

/Han som tror att klippen kommer att bli bättre ju mer van han blir vid att göra avsnitten

Mukwa

Swashbuckler
Omtagning, omtagning, omtagning. I princip så talar jag bara in en sekvens på 5-15 sekunder och sedan klipper jag samman allting i efterhand. Längre än så kan jag inte snacka utan att staka mig (då jag funderar på vad jag som säga härnäst) eller råka göra fel ordval (vilket förvisso förekommer ibland ändå).
Jag upplevde att det gick lite väl fort och att just de där klippen var lite jobbiga. Jag tror att det handlar om andningen som kommer i otakt och då blir det liksom lite hoppigt. Försök att pausa lite extra vid varje punkt ifall du behöver klippa ihop det, men undvik klipp mitt i meningarna.

Eftersom man inte har något kroppspråk så behöver det vara extra tydligt vad man säger och hur man säger det. Gestikulera gärna när du spelar in, det brukar överföras på rösten.

Och som sagt, lite fort emellanåt :)

Rickard

Urverk speldesign
Jag har nu släppt två nya avsnitt och jag undrar om del tre om rollpersonen är för långt. För det avsnittet råkade landa på runt tjugo minuter. Jag har dragit ned samplingsfrekvensen, då jag har för mig att det räcker med 96 kbit/s för bara prat. Har också tagit till mig saker om att (försöka) prata långsammare, ta längre pauser mellan meningar och spela in längre sekvenser så att ljudkvaliteten inte skiftar lika mycket.

Länk till talboken

/Hans billiga mick har visat sig ställa till lite problem med ljudupptagning i fjärde avsnittet om strid, men har börjat fått bättre flyt på att spela in och redigera

Rickard

Urverk speldesign
Han said:
Jag har nu släppt två nya avsnitt och jag undrar om del tre om rollpersonen är för långt. För det avsnittet råkade landa på runt tjugo minuter.
Nu när jag sitter och lyssnar igenom klippet, så inser jag att jag måste dra en sammanfattning då och då. Det blir annars mest en grå massa av information som är svår att komma ihåg. Sammanfattningarna kommer också att göra att avsnittet blir mer indelat och därmed bättre strukturerat.

Fler saker att tänka på.
× Ska inte försöka gå upp i ton (uttala första ordet kraftfullt) inför varje ny inspelning.
× Ska försöka leka mer med olika inspelningskvaliteter (som tyvärr kan skifta från inspelning till inspelning). Försöka vända nackdelen till en fördel istället genom att göra lyssnaren uppmärksamhet bara för att kvaliteten skiftar.

/Han som skriver detta för att komma ihåg det själv när han läser igenom tråden inför de två sista avsnitten

Zimith_UBBT

Warrior
Han said:
Inspirerad av Rollspel som talböcker så har jag spelat in två kapitel i Matiné-talboken. Jag tar gärna respons i form av upplägg och saker som ni irriterar er på, så att jag kan ta det i beaktande inför de kommande fyra avsnitten. Ska kolla om jag inte kan få ned filstorleken något.

Talbok: Matinéreglerna

/Han som kan säga att det tar 1,5-2 timmar för att spela in och redigera respektive avsnitt
Nu vill jag inte vara petig, men det korrekta ordet borde vara "ljudbok" eftersom en talbok refererar vanligen till en ljudfil i DAISY-format eller liknande, som är riktad till dyslektiker och har andra möjligheter än mp3 och styrs av andra regler för upphovsrätt. Att använda ordet talbok kan därför verka vilseledande för dyslektiker. :gremsmile:

Mukwa

Swashbuckler
Pauser och manus

Jag skulle uppskatta ett rakare och mer flytande språk. Läs rakt av från manus med varierat röstläge och undvik pauser där det inte är ett komma, en punkt eller en avgränsning till ny sats (t ex 'men' eller 'och'). Har du inte använt kommatering särskilt ofta (jag använder sällan kommatering när jag skriver, t ex) så leta efter ställen där kommatering funkar för att få till en paus i talet. Bara genom att skriva ut komman (även om det ser kajko ut i texten) så kommer du lättare veta när du kan göra en paus utan att det blir hoppigt.

Jämför en ganska typisk mening i ljudfilen: "Öde... kan aldrig... överstiga värdet i psyke" med satsen som kommer direkt efter, "och inflytande kan aldrig överstiga värdet i karisma." Transkriberat från typ 17:25 i 'Rollpersonen'. Det är mer flyt i den andra satsen än i den första. Läs igenom manus noga innan du spelar in, och gör flera omtagningar tills du satt ett helt stycke felfritt (förutsatt att du har relativt korta stycken :gremtongue: ).

Ljudet: Well, inte det bästa. Jag upptäckte dock att jag inte störde mig lika mycket på det andra när jag tog av mig mina hörlurar och skruvade upp volymen. Surrandet och de väsande s:en försvann och jag var inte alls lika negativ till dina pauser eller någonting annat som jag tagit upp i det här inlägget, så prio ett kanske ska vara att fixa ljudet.

Oh! Och lite uppföljning: Det gick inte alls lika fort den här gången! Klippen mitt i meningar har blivit färre och det är också superbra!

Jobba på! Jag tycker att det här initiativet är hur bra som helst!

Edit: lagt till det i pedagogiskt grönt efter att ha skummat igenom tråden :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Pauser och manus

Skitbra kommentarer. Tack! Jag ska i fortsättningen vara mer kritisk till inspelningarna (inte släppa igenom pauser när jag måste tänka) och ska döpa om det till talbok, när jag har chansen.

Det enda jag inte kommer att ta till mig är att skriva manus innan. Såpass mycket tid kommer jag inte att lägga ned på detta, utan jag får nöja mig med att fundera ut strukturen i huvudet och sedan spela in olika delar.

Men utöver det, skitbra! Typiska saker som jag aldrig skulle tänka på och jag uppskattar tiden du tar dig för att skriva ned kritiken på ett tydligt sätt.

/Han som får se när han ska spela in de två sista avsnitten, men borde sikta på att bli klar med det i veckan

Mukwa

Swashbuckler
Re: Pauser och manus

Det enda jag inte kommer att ta till mig är att skriva manus innan. Såpass mycket tid kommer jag inte att lägga ned på detta, utan jag får nöja mig med att fundera ut strukturen i huvudet och sedan spela in olika delar.
Nä, det gör du förstås som du vill :) Jag tror iofs att det inte nödvändigtvis kommer ta längre tid, för jag tror inte att du behöver göra lika många omtagningar med ett manus.

Jag kan ha haft andra förväntningar på strukturen också. Jag har liksom sett en ljudbok framför mig (alltså, en person läser upp [bok] på 24 CD-skivor, ni vet), och där är det ju liksom inte fritt snack. Det kanske inte alls är så du vill ha det, och då har jag ju gått in med helt fel förväntningar. Om du hellre vill ha ljudfilerna till mer fritt radiopratande så ska du nog inte lyssna lika hårt på vad jag skrivit (framförallt inte det om manus :gremtongue: ). Däremot tror jag att det i så fall skulle hjälpa med tydligt formulerade frågor som du besvarar, helst av nån annan uppläsare eller på nåt annat utmärkande sätt (*Pling* Nu är det dags att vända blad, typ). Det fyller en tydlighetsfunktion, men det blir även lättare att söka efter specifik information, utan att lyssna igenom hela klippet igen. Bara en tanke.