Nekromanti Matinétråd - Frågor om mekaniken

solvebring

Superhero
Nu har jag äntligen tagit mig några minuter åt att läsa lite mer i Matiné. Jag har då börjat kika på mekaniken.

Då är det så att jag blir förvirrad av Den okynniga tian, Resultat och Perfekt/Fummel.

Det står i regelboken att om man slår 10 eller över på tärningen, dvs. tärningen visar 11, 12, 13 osv. och det är ett lyckat slag så blir handlingens utförande utöver det vanliga. Är det alltså "Perfekt slag"?
Motsvarande tio eller under på tärningen, dvs. tärningen visar 9, 8, 7 osv. och det är ett misslyckat slag så är det Fummel?

För sedan står det i reglerna för Satsning att om man får ett Resultat/CL-differens som är si och så mycket så är det ett Perfekt slag...?!
Det står att om man slår över det satsade värdet och lyckas så får man lägga ihop tärningsresultatet och satningsvärdet som sitt Resultat. Det står då att om en RP har CL 12 och statsar 4 och slår 9 (dvs. slår över satningen på 4 men under 12 som är lyckat!) får denne lägga ihop detta, 9 + 4 = 13 som sitt resultat - och att 13 i det här sammanhanget innebär Perfekt slag.

... ÖHHH?!
Varför, hur, vad, vem?!
Är ett Resultat över 10 eller över det FV man har också lika med Perfekt eller vad menas egentligen?

Sedan undrar jag om Automagiskt är någon lustig ordvits som jag inte känner till? För ordet Automatiskt är hur som helst felstavat nästan överallt.

Sedan undrar jag om nivåer ska skrivas in fritt på formuläret som en egen, radlös spalt under rubriken Nivåer vid färdigheterna på formuläret - eller om detta syftar på värdet inom parentes för den baserande grundegenskapen som står till vänster om Nivåer?
... Blir förvirrad av exempelformuläret som finns med bak i boken.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Matiné - Frågor om mekaniken

solvebring said:
Sedan undrar jag om Automagiskt är någon lustig ordvits som jag inte känner till?
Från engelskans automagically, antar jag. "som genom magi, fast egentligen inte". Används ofta om t.ex datorprogram som gör saker man vill att de ska göra utan att man fattar varför. Som googles förmåga att trots allt oftast få fram det man letar efter - automagiskt.

Genesis

Ni dés ni maître

"Automagiskt" har mer eller mindre ersatt "automatiskt" i många bekantskapskretsar. Om jag inte är i en formell situation så tenderar jag att säga "automagiskt". Det sker liksom … utan att jag tänker på det.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Genesis said:
"Automagiskt" har mer eller mindre ersatt "automatiskt" i många bekantskapskretsar. Om jag inte är i en formell situation så tenderar jag att säga "automagiskt". Det sker liksom … utan att jag tänker på det.

QFT.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Genesis said:
Ni har alltså tagit ett ord, som betytt något specifikt och speciellt, och gjort det till en kopia av ett annat ord? Låter som slöseri =)

!Paxen

Swashbuckler

solvebring said:
Det står i regelboken att om man slår 10 eller över på tärningen, dvs. tärningen visar 11, 12, 13 osv. och det är ett lyckat slag så blir handlingens utförande utöver det vanliga. Är det alltså "Perfekt slag"?
Motsvarande tio eller under på tärningen, dvs. tärningen visar 9, 8, 7 osv. och det är ett misslyckat slag så är det Fummel?

För sedan står det i reglerna för Satsning att om man får ett Resultat/CL-differens som är si och så mycket så är det ett Perfekt slag...?!
Det står att om man slår över det satsade värdet och lyckas så får man lägga ihop tärningsresultatet och satningsvärdet som sitt Resultat. Det står då att om en RP har CL 12 och statsar 4 och slår 9 (dvs. slår över satningen på 4 men under 12 som är lyckat!) får denne lägga ihop detta, 9 + 4 = 13 som sitt resultat - och att 13 i det här sammanhanget innebär Perfekt slag.

... ÖHHH?!
Varför, hur, vad, vem?!
Är ett Resultat över 10 eller över det FV man har också lika med Perfekt eller vad menas egentligen?
Nu var det ett tag sen jag spelade Matiné, men med tanke på att Han inte har svarat än...

Om du har ett värde som du ska slå på, exvis 6 och slår under det så har du fumlat, men om du slår över det så har du lyckats. Om du däremot har satsat så är det minsta möjliga att satsa 10 vilket betyder att det blir automagiskt fummel om du slår under 10.

solvebring said:
Sedan undrar jag om nivåer ska skrivas in fritt på formuläret som en egen, radlös spalt under rubriken Nivåer vid färdigheterna på formuläret - eller om detta syftar på värdet inom parentes för den baserande grundegenskapen som står till vänster om Nivåer?
Om du har samma bok som jag har så är det inte konstigt att du blir förvirrad. Ska försöka förklara.

Det här med Nivåer är något man använder för att ge med-RP lite extra plus om ni väljer att samarbeta och/eller att plussa på dina egna slag. Ex om du tänker utföra någon komplex handling som att hoppa upp i en ljuskrona och sen attackera så kan du ta ditt värde på närstrid + nivån på smidighet och sen slå.

Om du dock endast använder närstrid använder du endast värdet. Hoppas du förstår vad jag menar

Nu hoppas jag att Han inte behöver rätta mig :gremlaugh:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

krank said:
Ni har alltså tagit ett ord, som betytt något specifikt och speciellt, och gjort det till en kopia av ett annat ord?
Japp!

Rickard

Urverk speldesign

Paxen said:
Om du har ett värde som du ska slå på, exvis 6 och slår under det så har du fumlat, men om du slår över det så har du lyckats. Om du däremot har satsat...
Hur menar du här? Just nu läser jag in följande:

Spelaren har färdighetsvärde 6 och fumlar om den slår under det men lyckas om den slår över det.

Om du däremot har satsat så är det minsta möjliga att satsa 10 vilket betyder att det blir automagiskt fummel om du slår under 10.
Hur menar du här? Jag tolkar det som följande:

Spelaren vill satsa men får max satsa 10. Satsar den någonting kommer rollpersonen att fumla om man slår 10 eller under.

solvebring said:
Det här med Nivåer är något man använder för att ge med-RP lite extra plus om ni väljer att samarbeta och/eller att plussa på dina egna slag. Ex om du tänker utföra någon komplex handling som att hoppa upp i en ljuskrona och sen attackera så kan du ta ditt värde på närstrid + nivån på smidighet och sen slå.
Precis, med undantaget att man inte kan samarbeta med grundegenskaper. Svinga sig i ljuskronor kan man göra bäst man vill men genom att kombinera Närstrid med färdigheten Akrobatik kan man få en extra färdighetsökning som exempelvis kan bli förklarat med att svinga sig i ljuskronor.

/Han som skriver såhär för att han vill se hur folk förstår hans text så att han kan ändra för framtida bruk

Rickard

Urverk speldesign

Kul med frågor. :gremsmile: Bra att du tar det i en tråd.

För sedan står det i reglerna för Satsning att om man får ett Resultat/CL-differens...
Hur får man fram Resultatet, enligt dig? Var läste du om CL-differens?

... ÖHHH?!
Varför, hur, vad, vem?!
Hade det varit tydligare om jag skrivit detta?

Säg exempelvis att en rollperson har värde 12 i en färdighet. Spelaren vill satsa 4, slår 9 och lyckas med färdigheten. Det satsade värdet läggs då ihop med Resultatet och blir (9 + 4 =) 13, vilket är över tio och därmed även blir ett perfekt slag.

Såg nu att jag glömt skriva in Nivåerna för grundegenskaperna på exempelformuläret. :gremblush:

Du får göra som du vill, men det är princip bara med vapenfärdigheter och Tillgångar som man kombinerar färdigheter, så det är relativt onödigt att skriva ut Nivåerna för varenda färdighet man köpt. Nivåkolumnen på formuläret är endast tänkt för grundegenskaper.

Sedan undrar jag om Automagiskt är någon lustig ordvits som jag inte känner till? För ordet Automatiskt är hur som helst felstavat nästan överallt.
/Han ordvitsar med ordet automatiskt och som inte kände till programmeringstermen

!Paxen

Swashbuckler

Helvete!

Han said:
Paxen said:
Om du har ett värde som du ska slå på, exvis 6 och slår under det så har du fumlat, men om du slår över det så har du lyckats. Om du däremot har satsat...
Hur menar du här? Just nu läser jag in följande:

Spelaren har färdighetsvärde 6 och fumlar om den slår under det men lyckas om den slår över det.

Om du däremot har satsat så är det minsta möjliga att satsa 10 vilket betyder att det blir automagiskt fummel om du slår under 10.
Hur menar du här? Jag tolkar det som följande:

Spelaren vill satsa men får max satsa 10. Satsar den någonting kommer rollpersonen att fumla om man slår 10 eller under.
Dumstrut på. Jag vände på hela jävla systemet!

Paxen said:
Precis, med undantaget att man inte kan samarbeta med grundegenskaper. Svinga sig i ljuskronor kan man göra bäst man vill men genom att kombinera Närstrid med färdigheten Akrobatik kan man få en extra färdighetsökning som exempelvis kan bli förklarat med att svinga sig i ljuskronor. [/quote]

Om jag hade läst boken innan jag svarade så hade det säkert varit bättre svarat. Hoppas du inte slet ut dig.

solvebring

Superhero

Fattade det som att dt var differensen mellan CL och tärningens utvisande som var ens Resultat. Trodde att det var mellanskillnaden - FV 12 slår 6 = Resultat 6.

Hade det varit tydligare om jag skrivit detta?

Säg exempelvis att en rollperson har värde 12 i en färdighet. Spelaren vill satsa 4, slår 9 och lyckas med färdigheten. Det satsade värdet läggs då ihop med Resultatet och blir (9 + 4 =) 13, vilket är över tio och därmed även blir ett perfekt slag.
Beror på... Om detta är rätt?

Du menar alltså så här: Ju högre man slår på tärningen desto bättre - ju högre men fortfarande lyckat? Resultatet är därmed så högt värde på tärningen som möjligt... Så om jag har FV 15 och slår 12 så blir slaget lyckat och mitt Resultat är 12 - dessutom är 12 över 10 så det blir perfekt. Om jag däremot slår 6 så blir mitt Resultat endast 6... Vilket är lyckat, men det är under 10 så det blir inte så vidare suveränt lyckat.

?? =) ... Nu borde jag ha läst igen innan jag gör det här inlägget men jag vill ha flödande diskussion och har förövrigt inte tid för att läsa just nu.

... Fast nej, det kan du inte mena, för i så fall blir det ju knäppt med Fummel som är misslyckat fast under 10 - eller fumlar man typ bara om man har klantigt lågt i FV?

Du får göra som du vill, men det är princip bara med vapenfärdigheter och Tillgångar som man kombinerar färdigheter, så det är relativt onödigt att skriva ut Nivåerna för varenda färdighet man köpt. Nivåkolumnen på formuläret är endast tänkt för grundegenskaper.
Mjo, det vet jag. =) Okej, well, då vet jag iaf.

solvebring

Superhero

Tur att Han kunde svara dig om börja visa oss båda rätt - för jag fattade seriöst än mindre av dina förklaringar. :gremwink:

!Paxen

Swashbuckler

Jag skyller det på 1) att jag inte har spelat Matiné på över ett år och 2) jag kollade inte i regelboken.

Meeeen detta är bara bortförklaringar, och ett bevis på när jag är osäker så ska jag strunta i att svara.

Rickard

Urverk speldesign

solvebring said:
Fattade det som att dt var differensen mellan CL och tärningens utvisande som var ens Resultat. Trodde att det var mellanskillnaden - FV 12 slår 6 = Resultat 6.
För det första finns inte CL, bara värde. :gremsmile:

För det andra så är Resultat vad tärningen visar vid ett slag, precis vad du skriver nedan.

Du menar alltså så här: Ju högre man slår på tärningen desto bättre - ju högre men fortfarande lyckat? Resultatet är därmed så högt värde på tärningen som möjligt... Så om jag har FV 15 och slår 12 så blir slaget lyckat och mitt Resultat är 12 - dessutom är 12 över 10 så det blir perfekt. Om jag däremot slår 6 så blir mitt Resultat endast 6... Vilket är lyckat, men det är under 10 så det blir inte så vidare suveränt lyckat.
Helt rätt. Bra att du skrev hur du tolkade det.

... Fast nej, det kan du inte mena, för i så fall blir det ju knäppt med Fummel som är misslyckat fast under 10 - eller fumlar man typ bara om man har klantigt lågt i FV?
Nä, det är tanken. Köper man 10+ i en färdighet kan man inte fumla med den. Fast vad händer om man börjar satsa? :gremsmile: Det finns ett förhållande mellan satsning och fummel, som även beskrivs sist i rubriken "Satsa" på sida 40.

Fråga gärna om det är något annat du kommer å tänka på under läsningen.

/Han som i denna tråd märkte sin fula ovana att skriva det svepande "det" när han snackar någonting

solvebring

Superhero

Skitbra!

Stort tack, Han. Då är jag med på noterna. Känns förövrigt som att jag fattade fel just för att jag ville göra det mer komplicerat än det var - av vanan att rollspel ska vara lite komplicerat - fast jag hatar när det är komplicerat! :gremwink:

Lovar förövrigt att återkomma till den här tråden så fort jag har något Matinérelaterat på hjärtat. Förövrigt gillar jag Vargavinter - det lilla jag hunnit läsa av det as well. Jag menar Kandra; så jävla kult stad att man bara ler av nostalgin. Ja, jag gillar också Kandra. =) Pinsamt nog har jag inte boken dock... Men en gammal klottrig kopia kartan och bra kom ihåg. Plus att det *host* finns nödlösningar - även om de är mindre trevliga.

Rickard

Urverk speldesign

solvebring said:
Förövrigt gillar jag Vargavinter - det lilla jag hunnit läsa av det as well. Jag menar Kandra; så jävla kult stad att man bara ler av nostalgin.
Tack. :gremsmile: Kolla även igenom hur man skriver ett scenario till Mutantmatiné (sida 43-48). Om du samtidigt sneglar på tankekartan till Vargavinter kommer du få en hum om hur jag skapat det scenariot. Konventionerna hur man ska spela Matiné är också tydligare i den pdf-filen.

/Han som höll på att glömma skriva sin signatur