Nekromanti Matinee Macabre:åsikter, illustr o speltestare?

vilhelm73

Veteran
Hej!
Jag söker åsikter, hjälp och även illustratörer el övrigt grafiskt begåvade till mitt RPG som är under konstruktion.
Matinee Macabre utspelar sig på Inseln, en fiktiv övärld liknande Tyskland/Polen/Tjeckien runt ca 1915. RP är artister, underhållare, freaks eller laglösa i kringresande varietésällskap som färdas längs ödsliga landsvägar mellan små kurande trästäder.
Gastar, trolleritrick, intriger och ödsliga slott utlovas. Däremot inga stora feta skjutvapen, traditionell rollspelmagi eller hack n' slash.
Skriv för mer info. Inga krav, alla åsikter välkomnas stora som små!

MVH Danne

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Matinee Macabre:åsikter

Tja, jag gillar namnet, men vill du ha fler åsikter än så får du nog komma med mer information.

Då du säger " liknande Tyskland/Polen/Tjeckien runt ca 1915", innebär det att världskrig ingår? Det verkar som en rätt naturlig association, men du nämner inget om det i den korta beskrivningen. Där låter det mer som något slags sen gotisk roman blandad med lite övernaturlig noirdeckare och en aning pulp, och det är ju aldrig fel (så länge det finns zeppelinare).

Jag gillar det lilla du berättar om spelvärlden, men det finns inte särkilt mycket att kommentera. Berätta gärna mer!

JPS

Insignia

Swashbuckler
Till mig får du gärna skicka mer info. Det låter intressant, men jag kan inte lova att jag har tid och ork till några omfattande kommentarer.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, jag säger som Quan'talis: det här låter ju intressant, men berätta mer! Snyggt namn och kul tidsperiod (alla tidsperioder där zeppelinare är naturliga är kul, men Kvante kom före även när det gällde zeppelinarna) är alltid en bra början, men jag tror vi behöver lite mer kött på benen innan vi kan säga om vi har något att bidra med.

/Dimfrost

vilhelm73

Veteran
Lite mer info...

Hej på er!

Die Inseln är en helt egen värld, med egen geografi, historia flora/fauna etc. Det finns dock paralleller med Tyskland/Polen/Tjeckien i personnamn, ortsnamn, mytologi mm. Jag har också medvetet använt många tyska ord och begrepp i relgerna för att skapa en stämning. Årtalet 1915 anspelar mest på en teknologisk nivå som innebär skraltiga bilar/mc, skjutvapen, telegraf, zeppelinare och på vissa ställen elektricitet.

Jag vill nog inte använda ordet gotisk, eftersom det kan ge associationer till Vampire (som jag gillade men spelade till leda). Städerna är till exempel inte fulla med stora dystra stenbyggnader, utan snarare skeva korsvirkeshus. Vampyrer kommer heller INTE att finnas :gremgrin: , däremot vissa andra övernaturliga inslag, som kampen mot Der Gast och hans agenter ( Doppelgangers )som kommer att bli central i spelet.

Central är också det politiska vakuum som råder drygt femtio år efter kuppen mot den despotiske och troligen galne Kaisern. Die Inseln är uppdelade i Kantoner som numera bestämmer över sig själva, vilket innebär att gamla konflikter och oförrätter som hölls i schack av Kaiserns makt nu blossat upp igen.

RP är på något sätt utbölingar som inte passat in i det inskränkta livet i de trånga isolerade städerna. De är trollkarlar (inte magiker alltså, utan illusionister, fejk), trapetsartister, motorcykelvåghalsar, clowner eller vanställda freaks som färdas tillsammans med ficktjuvar och lurendrejare i resande varietésällskap över de ödsliga Landstrasse .

Jag bifogar en kort introduktionsnovell för att ge en bild av stämningen. Det finns också en regelsamling som är allt annat är klar, men den finns för de som är intresserade.

MVH/Danne

Bunny

Crazy like a fool
Re: Lite mer info...

Jag kan bara säga att jag tycker idén låter jätteschysst. Mysig stämning kombinerat med ett underliggande hot mot världen slår sällan fel. Boheme-känslan med smuts, hårt arbete och oacceptans från allmänheten, trots att de utgör ett av få extravaganser i tillvaron, i en cirkusgrupp får mig att tänka på Felinis La Strada.

Jag får inte med mycket mer konstruktivt än - ja, jag gillar idén.

Quan'talis

Swashbuckler

Nu börjar det likna något :gremsmile:

Den teknologiska nivån passar min smak alldeles utmärkt (som du kanske märkt finns det ett antal zeppelinarfans på det här forumet...), och jag gillar spelvärldar som har anknytningar till vår värld utan att för den skull vara vår värld (till exempel är vi en ganska löst sammansatt grupp som arbetar på en pseudo-1800-tals spelvärld – länk och slut på shameless self-promotion).

Då jag säger 'gotisk' menar jag för övrigt 1700-tals-gotisk, och inte 1990-tals-gotisk. Vampire har jag aldrig spelat, och stora dystra stenbyggnader är inte obligatoriska, och då passar ordet i alla fall. Och Doppelgangers är ju en klar anknytning till E. T. A. Hoffmann, som var mer gotisk i sitt vänstra lillfinger än White Wolf är i sin sammanfattade produktion. Men du får ju förstås kalla det vad du vill :gremsmile:

Om du vill vara vänlig nog att bifoga introduktionsnovellen i något plattformsoberoende format (txt, rtf, pdf) så kan jag kommentera den också, men just nu är tröskeln lite för hög.

JPS

Nightowl

Champion

Och Doppelgangers är ju en klar anknytning till E. T. A. Hoffmann...
Och till Poe, men hur relevant DET är vet jag inte. Men skulle lite Kafka passa i sammanhanget... eller nä. Det är bara för att Tjeckien nämndes... :gremfrown:

Erik, kafkapaus

Dimfrost

Special Circumstances

Jag gillar det verkligen! Kringresande cirkussällskap har jag alltid varit svag för, och ditt val av miljö och tema känns nyskapande och fräscht. Kan man ana lite konspirationsteorier vid horisonten? Hur som helst ska det bli kul att se vad du kommer fram till i fortsättningen.

Så mycket för åsikter. Illustrationer kan jag inte bidra med, och jag kan inte lova att hjälpa till, men man vet aldrig.

/Dimfrost

Quan'talis

Swashbuckler
Ett svar till

Nu har jag läst novellen också, och ger den klart godkänt (även om jag själv skulle undvika ordet 'freaks' och framför allt den bisarra hybridformen 'freaksen', men det är bara min åsikt). Framför allt ger den flera äventyrsuppslag, och det är ju alltid positivt. Jag måste medge att jag har en viss tendens att tolka saker på ett annat sätt än det är tänkt (om jag någonsin spelade vampire skulle jag vilja spela vanlig människa, till exempel), men jag skulle gärna spela en halt vanlig stadsbo som bara råkar befinna sig på cirkusen kvällen i fråga.

Nåja, jag kan inte lova något när det gäller mer regelbunden feedback eller så, men posta gärna mer på forumet när arbetet går framåt. Det är nog det bästa sättet om man vill få utomstående åsikter, och dessutom är det ett bra sätt att skapa förväntningar inför spelet...

JPS

Troberg

Sinister eater
Re: Ett svar till

Jag måste medge att jag har en viss tendens att tolka saker på ett annat sätt än det är tänkt (om jag någonsin spelade vampire skulle jag vilja spela vanlig människa, till exempel), men jag skulle gärna spela en halt vanlig stadsbo som bara råkar befinna sig på cirkusen kvällen i fråga.
Varför inte spela en stadsbo som går vanligt?

vilhelm73

Veteran
Freaks eller Missfoster?

Jo, jag medger att "freaksen" är lite konstlat, men jag gillar ordet freak bättre än "missfoster". Men jag har inte bestämt mig riktigt, med tanke på att spelet innehåller en massa tyska (och pseudotyska) uttryck borde jag kanske fixa ett helt nytt ord...

Förslag någon?

/D

Dimfrost

Special Circumstances
Och ytterligare ett svar

. Det finns också en regelsamling som är allt annat är klar, men den finns för de som är intresserade.
Jag kan gärna tänka mig att ta en koll på reglerna. Jag har funderat mycket över egna regler på sistone, och kollar gärna in vad du har knåpat ihop.

/Dimfrost