Nekromanti Matlagning i Hjältarnas tid

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag kan inte riktigt hitta någon färdighet som täcker matlagning (eller andra hantverk för den delen) i Hjältarnas tid. Om det sker över öppen eld kan jag låta det gå på Stigvana.

Men annars?
En sammansatt handling för Fingerfärdighet, Spana och Leta? Eller Viljestyrka, Lärdom och Knivkamp?

Finns det någon annan lösning?
 
Varför skulle du någonsin rulla för det?! Och innan du hittar på en super specifikt situation, då kan du rulla en social skill för att påverka någon istället.
 
I Spelarboken vi kickstartar just nu lägger vi till färdigheten Skapa. Dessutom finns det möjligheter till fördjupning av färdigheter om du skulle vilja ha en mästerkock som rollperson.
 
God45;n286878 said:
Varför skulle du någonsin rulla för det?!
För att se hur väl man lyckas laga mat. Det är som att fråga när man någonsin skulle slå för djurhantering eller sömnad.

Zadrith;n286879 said:
I Spelarboken vi kickstartar just nu lägger vi till färdigheten Skapa. Dessutom finns det möjligheter till fördjupning av färdigheter om du skulle vilja ha en mästerkock som rollperson.
Utmärkt!
 
Rymdhamster;n286880 said:
För att se hur väl man lyckas laga mat. Det är som att fråga när man någonsin skulle slå för djurhantering eller sömnad.


Utmärkt!

Varför SKULLE man slå för sömnad?! Hur påverkar det spelet.
 
God45;n286883 said:
Varför SKULLE man slå för sömnad?! Hur påverkar det spelet.


Det beror väl på hur man spelar? Om man (kanske i egenskap av skräddare eller bara allmänt kunnig inom sömnad) har fått i uppdrag att leverera en förstklassig jävla sidenmantel till nån riking, kan det vara intressant att avgöra hur väl rollpersonen lyckas med sitt värv. Vem vet, kanske hänger hans eller hennes huvud på hantverkets kvalitet?
 
Paco;n286912 said:
Det beror väl på hur man spelar? Om man (kanske i egenskap av skräddare eller bara allmänt kunnig inom sömnad) har fått i uppdrag att leverera en förstklassig jävla sidenmantel till nån riking, kan det vara intressant att avgöra hur väl rollpersonen lyckas med sitt värv. Vem vet, kanske hänger hans eller hennes huvud på hantverkets kvalitet?

Nej, jag godkänner inte det här exemplet. Det är inte intressant att rulla för att "se hur bra du syr" det leder på inget sätt till bra spel. Det behövs inte en färdighet för att sy, det är inte där dramat finns. Om vi på riktigt gör vad du säger här så rullar man kass och så blir man avrättad. Vad kul! Och varför skulle man spela en skräddare i ett spel som heter hjältarnas tid?

Det är inte att man inte kan hitta en situation där man ska rulla för att sy eller laga mat. Det är att det ALDRIG är nödvändigt eller ett bra sätt att spelleda på att kräva ett sådant slag.
 
God45;n286913 said:
Nej, jag godkänner inte det här exemplet. Det är inte intressant att rulla för att "se hur bra du syr" det leder på inget sätt till bra spel. Det behövs inte en färdighet för att sy, det är inte där dramat finns. Om vi på riktigt gör vad du säger här så rullar man kass och så blir man avrättad. Vad kul! Och varför skulle man spela en skräddare i ett spel som heter hjältarnas tid?

Det är inte att man inte kan hitta en situation där man ska rulla för att sy eller laga mat. Det är att det ALDRIG är nödvändigt eller ett bra sätt att spelleda på att kräva ett sådant slag.

Jag har haft jätteroligt genom åren med slag för matlagning, hantverk, etikett och heraldik. Att ha roligt är alltid kul, även om man har roligt på fel sätt :D
 
Björn Wärmedal;n286914 said:
Jag har haft jätteroligt genom åren med slag för matlagning, hantverk, etikett och heraldik. Att ha roligt är alltid kul, även om man har roligt på fel sätt :D

Men behöver du verkligen en speciell skill som tynger ner systemet för det eller hittar du något annat att rulla om det krävs?
 
Mekanurg;n286918 said:

Inte ens om vi spelar den historien är det relevant att rulla för att sy grejer! Du behöver rulla för att lura folk och vara listig and that is it. Vi kan citera Wikipedia artikeln:
  • Tailor – this character is clever, intelligent, and confident. He uses misdirection and other cunning to trick other characters. For example, various forms of psychological manipulation to influence the behavior of others, such as turning the pair of giants against each other, and playing on the assassins' and the earlier giants' assumptions and fears. Similarly, he uses decoy tactics to lure the quest animals (unicorn, boar) into his traps, and to avoid being killed in the first giant's bed. This reliance on trickery and manipulation by the protagonist is a feature of the stock character of the antihero.
 
God45;n286913 said:
Nej, jag godkänner inte det här exemplet. Det är inte intressant att rulla för att "se hur bra du syr" det leder på inget sätt till bra spel. Det behövs inte en färdighet för att sy, det är inte där dramat finns. Om vi på riktigt gör vad du säger här så rullar man kass och så blir man avrättad. Vad kul! Och varför skulle man spela en skräddare i ett spel som heter hjältarnas tid?

Det är inte att man inte kan hitta en situation där man ska rulla för att sy eller laga mat. Det är att det ALDRIG är nödvändigt eller ett bra sätt att spelleda på att kräva ett sådant slag.

Vadå godkänner du är ingen jävla auktoritet vad det gäller bra spel. Låt folk spela hur de vill, alla vill inte spela som dig. Om folk tycker ett sånt slag är intressant låt dem slå det. För vissa kan det absolut skapa drama med slag för hantverksfärdigheter
 
God45, du tänker lite fyrkantigt känns det som. Men ok, jag har inte lirat Hjältarnas Tid, och har inga planer på det heller, så kan inte uttala mig i den specifika kontexten. Annars känner inte jag att färdigheter tynger ner systemet. I det ögonblick jag tycker det, struntar jag helt enkelt i att tillämpa regeln.
 
MODERERING

Till samtliga: De som vill diskutera hur man löser matlagningsfrågan i spelet Hjältarnas tid fortsätter att diskutera här. De som vill diskutera om det är relevant skapar en ny tråd och fortsätter där.

Ha en bra dag!
 
Från början hade vi inga hantverksfärdigheter alls. Matlagning fick i de flesta fall ingå i Stigvana, eftersom det egentligen var en del av resor och därmed utmaningar (tänk skill challenges) för resor, och andra former av äventyrande var inte intressant för det smala scope som grundboxen har: äventyrare som äventyrar.

Vad vi inför med färdigheten Skapa är dels bara smak för hantverksrollpersoner, men också som en mekanism för utrustningsvård och potentiellt utrustningsförbättring (vilket också får dubbeleffekten att det blir pengasänke, något som spel ofta behöver). Det gör i sin tur hantverksrollpersoner vettiga som något annat än en specialist för situationer som aldrig uppstår – i och med att situationen ju uppstår.
 
Krille;n286942 said:
Från början hade vi inga hantverksfärdigheter alls. Matlagning fick i de flesta fall ingå i Stigvana, eftersom det egentligen var en del av resor och därmed utmaningar (tänk skill challenges) för resor, och andra former av äventyrande var inte intressant för det smala scope som grundboxen har: äventyrare som äventyrar.

Vad vi inför med färdigheten Skapa är dels bara smak för hantverksrollpersoner, men också som en mekanism för utrustningsvård och potentiellt utrustningsförbättring (vilket också får dubbeleffekten att det blir pengasänke, något som spel ofta behöver). Det gör i sin tur hantverksrollpersoner vettiga som något annat än en specialist för situationer som aldrig uppstår – i och med att situationen ju uppstår.

Ah, smart. Då förstår jag varför det är med :)
 
I väntan på spelarboken kanske jag löser det så här:
Den som lagar mat får göra det som en utmaning och välja tre färdigheter som matchar maträtten man ska tillaga. Det gör också att man kan hjälpas åt. Om maten lagas utomhus måste en av färdigheterna vara Stigvana.
Löksoppa: Knivkamp (hacka lök), Viljestyrka (röra om tillräckligt), Spana (smaka av).
Bullar: Styrkeprov (knåda deg), Fingerfärdighet (pilla ihop bullarna), Viljestyrka eller Uthållighet.
Ugnsstek: Viljestyrka, Spana, Uthållighet.
Osv. Spana, Uthållighet, Viljestyrka, Fingerfärdighet, Styrkeprov och Knivkamp blir nog de vanligaste. Läkekonst om man vill att maten ska lindra någon särskild åkomma. Lärdom om man ska använda något sällsynt recept. Skaldekonst om man ska använda "kodade recept". Eller vad spelarna nu kan komma på.

Min erfarenhet är att det faktiskt gör skillnad för stämningen i gruppen att säga hur maten smakar.
 
Min nya standardlösning, oavsett rollspel, är att alla spelare får välja ett yrke och en hobby. Båda är bara rent beskrivande ord eller korta meningar, och de fungerar på sätt och vis som färdigheter i sig, som "catch all" för allt det där folk borde kunna men som utgör en alldeles för snäv del av spelets färdigheter för att motivera en investering, eller sånt som inte täcks av färdigheterna.

Yrket motsvarar ungefär ett genomsnittligt färdighetsvärde och hobbyn halva det. Väljer man att slå ihop dem så uppnår man "mästarnivån" i sitt yrke.
 
Rymdhamster;n286984 said:
Min nya standardlösning, oavsett rollspel, är att alla spelare får välja ett yrke och en hobby. Båda är bara rent beskrivande ord eller korta meningar, och de fungerar på sätt och vis som färdigheter i sig, som "catch all" för allt det där folk borde kunna men som utgör en alldeles för snäv del av spelets färdigheter för att motivera en investering, eller sånt som inte täcks av färdigheterna.

Yrket motsvarar ungefär ett genomsnittligt färdighetsvärde och hobbyn halva det. Väljer man att slå ihop dem så uppnår man "mästarnivån" i sitt yrke.
Jag gillar det, tror jag snor det ;) Låter lite som 30/60/90 för hobby/yrke (som man varit lärling i innan man började äventyra)/både. Eller kanske +15/+25/+35
 
Back
Top