Nekromanti Maträtter

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade tänkt att försöka lära mig att laga mat någorlunda vettig och jag har till och med börjat läsa en sådan här... uhm.. vad heter det...? eeehh... bok om mat, så att jag kan omvandla min matlagning till kokkonst istället för den tortyrkonst som den nu är..

Har ni några bra tips på maträtter? De ska ha några kriterier:
× Inte innehålla för många ingridienser..
× Vara någorlunda lätta att slänga ihop..
× Inte kräva mer än 20 minuters närvarande..

× Kan lika gärna vara ett tips på hur man kan förbättra en redan existerande maträtt..

Ett exempel på det sista är att steka på bacon till pyttipannan.. Det höjer smakupplevelsen 100 gånger..

Ett exempel på sista punkten men också att "inte kräva mer än 20 minuters närvarande" är fiskgratäng.. Det går att köpa i handeln och du slänger in den i ugnen i 45 minuter och sedan så är det klart.. Köp en flaska citron (<-- tipsen för att förbättra) att "krydda" rätten med och knapra på lite knäcke medan du äter det.. Cocktailtomater rekommenderas också.. Jag köper bara cocktailtomater.. Det är som vanliga tomater, fast i dvärgstorlek.. Då slipper jag dela på dem utan kan bara lägga dem på tallriken och dela på dem medan jag äter dem.. Vanliga tomater tycker jag kräver mer krångel än minitomaterna..

Kokboken jag läser igenom har delats in kapitel efter en viss ingrediens och de recept som låter gott försöker jag göra.. När jag hade äggvecka (kapitlet handlade om det) så kom jag över en lätt maträtt som jag tyckte var god..

Det du behöver är: Ägg, ost, spenat

Egentligen heter rätten "Ägg i spenatbädd" men jag lade till ost för ost brukar kunna förstärka smakupplevelsen (dessutom så hade jag ost kvar från tacokvällen innan).. Ungefär som persilja är suveränt för att få en frisk grön smak i en rätt..

Löskoka äggen (3-5 minuter i kokande vatten eller 1-3 i kallt vatten, från det vattnet börjar koka).. Kör den djupfrysta spenaten i mikron i 3 minuter.. Blanda i riven ost och kör det hela ytterligare en minut (så att osten har smält).. Spola äggen i kallt vatten, skala dem och lägg dem på spenaten.. Salta lite och ät!

/Han som hoppas ingen drar tips på nudlar, blodpudding och ärtsoppor, men tar gärna in tips på hur man kan förbättra smakupplevelsen för de rätterna

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tomatsoppa budget à la Ymir

Jag brukar svänga ihop en enkel tomatsoppa baserad på tomatjos och grönsaksbuljong. Fräs en halv gul lök och en vitlöksklyfta i lite olja i en kastrull, och häll sedan på tre delar tomatjos, en del vatten, och rör i en halv grönsaksbuljongtärning. Låt koka upp, och lägg i lite ärter och snabbmakaroner - inte mer än en deciliter - och koka dessa i soppan i ett par minuter. Smaka av med salt, peppar och socker, och stänk i lite tabasco. Voíla! En god och matig soppa, på 10 minuter eller så.

Utöver det är jag vääärdelös på matlagning. Jag ska försöka göra något gott av renskav, potatis och brunsås i kväll...önska mig lycka till.

- Ymir, bävar

The_Gorger

Hero
Div.

Fyll en bunke med lagom mycket vatten, lägg i ett antal frysta köttbullar, kör någon minut i micro, häll i potatismospulver och frysta ärtor. Knappt matlagning! :gremgrin:

Stoppa in frysta pommes frittes i ugn, stek tunn köttbit. Lägger du på färdig bearnaisesås och en flicka/pojke, så har du en dejt med juste käk!

lägg fryst kyckling(skuren i strimlor) i en skål med olja och sweet chili sås i kylen. Återvänd några timmar senare. Stek detta tills det ser gott ut, lägg sedan i ett paket blandade wokgrönsaker. Till detta kokas ris. Känner du dig ambitiös och/eller fattig, bytes eller utökas wokgrönsakspaketet med en purjolök, lite paprika eller någon annan grönsak i kylen.

Förbättringstips: Slänga på saker på fryspizza(Göra den ätbar) allt från musslor på burk till oliver, ost, skinka, bacon, ärtor eller ägg(ägg är småknepigt och kräver lite finess för att lyckas med på pizza iofs)

Sodivra

Champion
Jaaa! Schysst tråd!

Precis vad som behövs, ju! :gremlaugh:

Här är några av mina snabba favoriträtter:
<ul type="square"> [*]Äggnudlar, (Inga töntiga snabbnudlar alltså, utan riktiga middagsnudlar) körsbärstomater och stekt kött. Supersnabbt och gott också.
[*]Köp en wokmix. Stek wokmix. Gärna i gryta eller wokpanna. Stek kött. Variant 1: Blanda ner en burk sötsur sås, servera med ris. Variant 2: Blanda ner kelda thaisoppa och kokta äggnudlar.
[*]Kål! Kålhuvud är billigt, och steker man det genomskinligt tillsammans med lök blir det övveraskande gott. Gör en gryta med curry, lamm och cashewnötter eller släng det i en tunnbrödsrulle med rödlök och avocado eller vad du nu hittar.
[*]Det går att köpa färskravioli på mitt ICA, och det kan jag koka och slänga ner i en valfri färdig soppa. (Till exempel Kelda igen) Lyxmat här hemma, och färskpasta är hejdlöst snabbt.
[*] Lax är den enda fisk jag äter, förutom panerad fisk. :gremtongue: Det är bara att steka den en liten stund, om det är färsk laxfilé, och sedan kan man servera den med potatis, ris eller pommes fritt. Hollandeisås (går att köpa i pulverversion) och sallad/haricort verts kan man lägga till för att göra det lite lyxigare.
[*]Böngryta! Köp en burk vita bönor och en burk kidneybönor, eller vad du nu gillar. Stek svamp, lök och kött. Blanda. Och ha gärna i lite vilt/kantarellfond (och grädde), det gör överraskande mycket för smaken. Den här rätten går att variera hur mycket som helst i ingredienserna, och jag brukar krydda som en knasboll också. Har jag lite persilja eller dill hemma så tar jag med det också.
[*]Varma mackor är nästan för snabbt för den här listan, och alla vet väl hur man gör dom, men jag tipsar ändå. Gör mackor med ost istället för smör, och ett övre lager ost. Stoppa i ugnen. Jag föredrar svamp eller skinka och tomat. (Efter att ha läst w-ettans inlägg så inser jag att man kan ha örtsalt på varma mackor också)

Förbättringstips: Sweet chili-sås. Ha det på allt. Fond/grädde. Ha det i allt. Svamp och lök. Funkar till det mesta.
[/list]

w176

Förlorad dotter
Pasta, ost, majs och tonfisk röra

Blanda. Pastan ska vara varm så osten och resten blir kletigt. Förbättra med peppar och salt, gärna örtsalt.

Ceram

Hero
gotti gott

Koka makaroner, riv färdiggrillad kyckling i bitar, skär paprika och/eller andra växtdelar, dela avokado, öppna burk kräm fräch tomat och basilika, hitta på extra ingridiens just för detta tillfälle.
Rör ihop allt detta. Serveras kallt, gärna tillsammans med bröd och fläderbärsdricka.

/Ceram, saknar matlagningstålamod.

Sodivra

Champion
Pasta, ost, rödlök, passerade tomater, avokado

Efter w176's schyssta tips så presenterar jag den lokala varianten. Den här är lite krångligare, det nästa steget i slack-fu så att säga. Den förutsätter också att man är en ordentlig människa, dvs gillar avokado.

Tillaga på samma sätt, men ersätt majs och tonfisk med rå hackad rödlök, passerade tomater och avokado. :gremgrin: Osten behöver inte vara smält så mycket som riven. Mmmm.
Det här är det snabbaste sättet att laga pastasås jag vet, och en cool smakeffekt är att tomaten blir varm och avokadon blir kall?!? OMGU!

Det går förstås att behålla majsen också. Jag ville bara inte göra det för krångligt på första försöket. :gremgrin:

Gylf draken

Warrior
Sätt på vatten på spisen.
Stek 1-2 kyckling fileer (som du tidigare skurigt upp i finger tjocka skivor)
Krydda med soya, salt, chile, vitlök. (ELLER VA DU HAR)
Lägg i Äggnudlar* i det kokande vattnet som du också saltar
låt koka i typ 4-5 min, under tiden häller du ett par wokgrönsaker (kan köpas frysta) på kycklingen så att de blir strkta (stek gärna i blandning av matolja och olivolja) nudlarna är klara häll de över kycklingen och grönsakerna och rör ned lite chilisås (obs viktigt).

Smakligmåltid.

*Går inte riktigt lika bra med 1,50 Kr nudlar (ifrån tokeå)
som med blue dragons ÄGGnudlar"

VH Jens.L "Lättlagat på typ 10-15 min"

Phelan

Hero
Re: Snabbhetstips

Barbar!!

Om man vill att couscousen dessutom ska vara välsmakande så ser man till att ha i lite blandade grönsaker och sallad efter tycke och smak också. Rödlök, paprika, gurka, ruccola, tomat, stjälkselleri, kapris... Sen ska man ju inte glömma grönsaksbuljong och olja till couscousen.

En enkel sås till får man på turkisk yoghurt med nån smaksättning. Vitlök är en klassiker, rivna limeskal och lite honung/sirap är helt fantastiskt.

Både couscous och sås håller sig i kylen i flera dagar. Till så tar man lämpligt stycke kött (kyckling, korv, fläsk, nöt...) och kan så enkelt variera vardagsmaten.

Ovanstående går på 20, drygt 20 min, men eventuell ansträngning vid första tillagningen spar du vid senare tillfälle då du bara steker upp köttet du ska ha till.

Mvh / Phelan

Snow

Swashbuckler
texmex

japp... men inga vanliga tacos här:

Salsa verde:
Hacka tomater (jag brukar ha en medelstor per person) och en lagom bit gurka. Blanda i en burk majs. Hacka ner lite mer roliga grönsaker (paprika och ärtor exempelvis). Hacka ner lite jalapenos. Salta och peppra och krydda ganska rikligt med spiskummin och mald koriander. Det blir ganska blött. Man kan hacka tomaterna i ett durkslag eller en sil och låta dem rinna av lite. Tid för två portioner: 10 minuter.

Börnor (det är nästan refried beans)
Fräs en gul lök och lite hackade eller krossad vitlök. Häll på en burk kidneybönor (lagom till en mycket hungrig person eller två normala). Stek ett tag och krydda med salt och peppar. Riv lite ost och strö över. Blanda och låt osten smälta. Tid för två portioner: 10 minuter.

Blanda en creme fraiche med pressad vitlök. Ehh.. en minut, på sin höjd. Såhär skalar man förresten vitlök: Lägg klyftan på en skärbräda och krossa den litegrann med ett knivblad. Krossa inte mer än att skalet spricker. Ta bort skalet.

Dela några kycklingfileer i små skivor. Stek. Krydda rikligt med salt, peppar, tabasco (gärn chipotle), paprikapulver och exempelvis grillkrydda. Spiskummin funkar bra även här. Stek så de blir gyllengula och fina. Tid för två portioner: 10 minuter.

Summan är visserligen 31 minuter men mycket kan göras medan bönorna och kycklignen steks.

EDIT: SALLAD
Har du ångest över att du inte gör sallad? Snow har lösningen. God och enkelt sallad som dessutom ger ett ganska vuxet och kompetent intryck (om man nu vill göra det).

Skiva en tomat per person. Hacka en rödlök per två eller tre personer. Blanda.
Gör salladsdressing: 2 delar olivolja och 1 del balsamvinäger. Salt, peppar, örtkryddor. Blanda ner i salladen och låt stå lite.

Netfeed

Swashbuckler
fuskpizza: juliakaka, ketchup(eller annan tomatsås(purré, krossade osv))(hedan efter kallad katsup)(katsupen jag pratar om är heinze), skinka(välj själv sort), ost(välj själv här med), alternativt till skinka kan man ha tex överbliven taccoköttfärs, utöver detta kan man välja själv

tag 2 st juliakaksbitar(halvmånar), eller en om du inte är så hungrig, smeta på katsup. lägg på skinka/köttfärss/whatever, sedan på med osten(om du orkar så kan du riva den :gremsmile: samma resultat med skivad med det känns mer pizza-aktigt). in i ugnen på 200-225 grader tills det ser ut som en pizza, dvs osten är smält...

taccos alá netfeed:
tar iofs lite längre tid

gullök, köttfärs, katsup, lagom med kryddor

stek upp löken, i med köttfärsen, stek detta, i med katsupen(detta har med smak att göra, ta såpass mycket du vill), i med kryddorna efter att det är uppstekt, voila

passar bra med ovan nämnda pizza

G

Guest

Guest
Nåt som jag upptäckte igår var en väldigt god och lättlagad sås.
Jag stekte champinjoner och quorn-bitar (går att bytas ut mot vad man nu vill ha kyckling, bacon eller barnfingrar). När de var lite möra så hällde jag på någon matsked vatten och några ordentliga skvättar soya. Jag lät detta puttra lite och la sedan i två klickar creme fraiche (mmm) och blandade runt. När det blivit varmt och gött så hällde jag det på pasta och avnjöt med gröna bönor.

Hjalle

Swashbuckler
Havreoboy (a'la Hjalle)

Detta är ett fetgott mellanmål, om man vill unna sig något av det mer syndiga slaget.

Tag en skål. (Nåja)
Tag fram socker & kakao (blir bäst) eller oboypulver, samt lite mjölk - och, det viktigaste av allt; havregryn.
Fyll skålen med havregryn, ungefär fil-mycket.
Tag därefter, beroende på skålens storlek, två-tre rågade skedar kakao och en-enochenhalv sked rågad kakao - eller tre-fyra rågade skedar oboy-pulver,
Blanda noggrant, så att havregrynen blandas ihop med kakon och sockret och får en fin färg - de skall inte vara alltför ljusa, utan märkta av kakaon!
Därefter, häll i en skvätt mjölk. En deciliter funkar, men jag brukar gå på känsla.
Blanda och gegga ihop. Det är viktigt att det inte är kvar någon pulvrig kakao!
Havregrynen blir godare juh mjukare och ihopsmälta med kakaoblandningen och mjölken; dock skall man inte ta för mycket mjölk.
Ät! (med sked)

Ett mellanmål med otroligt hög högstanivå, tyvärr med låg lägstanivå. Misslyckas man vill man helst spy, men oftas blir det gudomligt gott!

-Hjalle, ska snart göra't.

Och Ymir - Lycka till! :gremwink:

Hjalle

Swashbuckler
Smält polarkaka (a'la Hjalle)

Detta är skitenkelt, men mycket gott.

Ta ett par polarkakor (sånna där platta mackor i långa korvar), samt ost. Prästost brukar bli godast.
Hyvla ost och lägg på mackorna. Inget smör behövs egentligen, men det blir inte äckligare av det.
Kör i mikron på full effekt i femton till trettio sekunder! Detta är stor underhållning om man har lampa i mikron och kan kolla in, skitroligt när osten börjar bubbla!
...Och när osten gör det, är det dags att ta ut. Har du som jag ingen lampa i mikron, kör tjugio sekunder först. Sen öppnar du snabbt och ser om det fräser och bubblar. Gör det inte det, kör lite till.
Ät direkt! (Blås lite)

Enkeltt och gott mellanmål! Kombinera gärna med Havreoboy (a'la Hjalle)!

-Hjalle, bra på goda mellanmål.

Johan K

Gammal & dryg
Well, några mattipps från mig..

Pastagratäng med skinksås:
* Koka upp tillräkligt med pasat för dig själv, hellst ska det var sådana där gammeldags makaroner. Snabbmakaroner är bar tråkiga..

Gör sedan vanlig bechamellsås(eller hur nu faen det stavas..)
Till en person så brukar det räcka med 3 dl mjölk, 20 g smör & 3-4 msk med mjöl..
För att sedan göra den här såsen så smält först smöret, sedan när det har smält, blanda i mjölet till det har klibbat ihop helt, häll sedan i mjölken & rör om det under ganska hög värme tills såsen har blivit ganska "tjock".

Bär detta är fixat, tar du lite skinka & river i såsen, häller sedan över det över pastan som du hällt i en form. Lägg på lite ost & sedan sätt in den i ungen i ~ 20 min..

Sedan så finns ju pastasås ju, du tar sama recpet som till bechamellsåsen.. Med skillnaden att man kan hutta i va´fasen som hellst...

Varma mackor är ju alltid en kassiker, skafaf ett vettigt smörgosjärn & man kan lätt sno ihop jäkligt goa mackor...

/ Johan K, som har testa allt & det är garanterat gott... :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Några enkla men sofistikerade måltider

Ägg och majonnäsmacka

Koka ägg, ungefär två eller tre per två mackor. Gör dem hårdkokta.
När äggen är färdigkokta är det lagom att börja med att rosta bröd.
Bred smör på brödet.
Skala äggen, skiva dem på två håll i äggskivare så att det bara blir småsnafs av dem. Lägg dem i en djup tallrik och lägg en rejäl klick citronmajonnäs ovanpå (1/3 - 1/2 tub per fyra mackor) och rör ihop det till en gojsig smet. Klicka ut den på mackorna.

Serveras omgående. Vill man piffa upp det mer kan man klicka på lite kaviar (inte tubkaviar utan riktig).

Klassade som massförstörelsevapen av viktväktarna.

Gazpachoförrätt med ravioli som huvudrätt

Öppna en 850-grams burk ravioli. Häll upp den i en tallrik. Ät den kalla tomatsåsen med sked. Sätt in resten i mikron. Ät raviolin.

Civiliserade ostkrokar

Köp en påse ostkrokar. Lägg dem i en skål. Ät med gaffel.

Salsahaj

Öppna en burk salsa. Ta ett trekantigt mexchips, fatta det i ena hörnet och rör det i cirklar i burken medan du nynnar ledmotivet till Jaws.

Johan K

Gammal & dryg
Ett tillägg...

Vill man lyxa till ägg & majonäsmackan. Blanda i en rejäl portion med räkor, blir om något ännu godare.. :gremtongue:

/ Johan K, som plödsliogt blev sugen på just en sådan här macka ju !! :gremgrin:

Basenanji

Postd20modernist
Värmländska chips

Eftersom du hade ett recept på 'civiliserade ostbågar' måste jag få delge en anekdot från musikhögskoletiden.

När jag studerade på musikhögskolan lärde jag känna en solig kille från Värmland (Boförrs).
Han hade ett mycket gott självförtroende och såg det som sin uppgift att våga vara så bonnig och okonstlad så fort tillfälle gavs (och vid alla andra tillfällen också). Han var en sån där kille som gärna sa 'sanningen' till folk rakt upp och ner- bara för att utgöra en [rätt distinkt] skillnad mot alla hämmade 08:or. Jag hoppas ni förstår personligheten.

Hursomhelst. En gång lutade han sig nära mig och så viskade han (på oefterhärmlig värmländska):

Vill du veta vad jag gör när min tjej är bortrest? Jo, då lägger jag mig i soffan och så tar jag en stor skål med två påsar lökchips. Fast först häller jag ner 6 dl gräddfil och dipp och blandar detta till en smet. Sedan krossar jag chipsen så de är finfördelade. Därefter tar jag och blandar allt hejvilt. Sedan äter jag upp chips och dipp direkt ur skålen med matsked !

Det är matglädje det!

/Basenanji