Nekromanti Maträtter

Organ

Out of time, out of mind
En snabb till

Stek en laxkotlett (man brukar hitta billiga sådana frysta tre och tre). Glöm inte att ha på lite svartpeppar medan den steks. Servera med kokt ris och en skvätt mangochutney. Garnera med coctailtomater.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Allmänt kökstips

Skaffa en mortel. En sådan hittar man för en hundralapp eller två och det är något man bara köper en gång i livet (eftersom de är omöjliga att slita ut). Den använder du för att bulta på dina kryddor en extra gång innan du använder dem. Oavsätt vilka kryddor det rör sig om kommer det att göra underverk för smaken.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Bättre kökstips

[ QUOTE ]
Skaffa flickvän.

[/ QUOTE ]
Du menar så man motiveras att göra ännu bättre ifrån sig i köket och göra sin flickvän glad genom att servera henne den ena rätten smaskigare än den andra? :gremgrin:

Har föresten inte Storuggla kökstjänst nu när han blivit hemmaman?

/Anders (lagar nästan all mat i det Gustafssonska hushållet)

Storuggla

Champion
Re: Bättre kökstips

"Du menar så man motiveras att göra ännu bättre ifrån sig i köket och göra sin flickvän glad genom att servera henne den ena rätten smaskigare än den andra?"

Ömm... Ja. Precis så. Och inget annat. Lay off me, Gudrun Schyman!

"Har föresten inte Storuggla kökstjänst nu när han blivit hemmaman?"

Jo, mer eller mindre. Vilket är lite wack, eftersom min matlagningskonst involverar att hiva ner oregano eller chili i det mesta.

Storuggla, ingen kockhatt

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Allmänt kökstips

Annat kökstips:

Om du inte redan har det, investera i bra knivar (Och här får du vara beredd på att lägga en rejäl slant). Du behöver minst en stor kniv med rak egg för att skära och hacka större saker, och sedan en liten vass kniv för att göra detaljsaker där den stora är för otymplig. Är det sedan så att du äter mycket fisk så kan en filekniv vara av intresse.

Och se till att hålla knivarna vassa. Finns inget värre än att försöka laga mat med dåliga verktyg.

/Ulfgeir

Snow

Swashbuckler
Re: Allmänt kökstips

skär inte kycklingfile på skärbräda av trä... det blir så förbannat svårt att få rent. Och sen blir man magskjuk eller får gonorre (visst ja, inte av kyckling). Eller kanske inte, men det är dumt att chansa.

Använd plastskärbräda, diska kniv och skärbräda noga efteråt.

Nightowl

Champion
En snabbis i köket

Fantomenpasta
Du behöver:
Pasta
En stinkande ost
Ett paket finhackad bacon
En banan
Curry
En panna
En gaffel
Allra helst en stor trägaffel
Senaste Fantomen

1, Sätt på pasta.
2, Finfördela den stinkande osten.
3, Skiva bananen.
4, Läs Fantomen medan du väntar på att pastan ska bli klar.
5, Häll av vattnet från pastan.
6, Släng ned bananen, baconhacket och den stinkande osten i grytan med pasta (och nu inget vatten). Veva runt tills osten smält, bananen desintegrerat och baconhacket brynts på.
7, Strö på curry.
8, Ät direkt ur grytan.

Erik

Hjalle

Swashbuckler
Re: Norrländska pizzor a'la Foggmock!

"SÅ ska en polarkaka tillagas."

Så sant så sant. Den där gör jag också ibland, men om man är lat så funkar min vidriga version också. :gremsmirk:

Hjalle

Swashbuckler
Re: Havreoboy (a'la Hjalle)

"Tag därefter, beroende på skålens storlek, två-tre rågade skedar kakao och en-enochenhalv sked rågad kakao"

Ojdå. Första "kakao" ska vara socker, annars blir det aningen ogott.

-Hjalle, som dock inte provat.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vitulvs smarriga pastasås!

<font size="3"> Vitulvs smarriga pastasås! </font size>

Ingridienser;

Såsen:
Ett par paket bacon
Creme Fraiche (en burk typ)
Champinjoner
Ädelost (på tub, mjukost)
Grön pesto
1 Röd lök

Pastan;
Färsk pasta, helt klart.

Sallad;
Rödlök
Avocado
Tomater

How-to-do:

Tärna och fräs bacon i en stekpanna.
Finhacka och fräs en rödlök i samma panna (baconen kan ligga kvar)
Fräs champinjonerna.
I med resten av skiten. Ta inte för mycket ädelost, fyra matskedar blir lagom. Ta det lite lugnt med peston också så att den inte tar över smaken helt, en tesked blir bra, kanske två.

Salladen; kärna ur avocadona och gröp ur dem ur skalet. Skiva upp och blanda med hackad rödlök, hackad tomat och olivolja. Glöm för guds skull inte att krydda salladen (folk tänker inte på sådant) med salt och svartpeppar.

Pastan: RTFM

Smaskens så det förslår! Jag fick fick komma till efter att ha serverat det här. Nu är ju inte ni nördar lika charmiga som jag, men vem vet? Med en ful brud och mycket sprit kanske ni också grejar det.

- Vulf

Sodivra

Champion
Kycklingsallad en la casa de Arvidos!

Här är en fräsch rätt jag rörde ihop igår när jag kände för något lättsmält!

Du behöver:
<ul type="square">
[*]En kyckling, typ. Jag tog fyra kycklingklubbor, men lite mer hade inte skadat.
[*]Två tomater.
[*]Två röda lökar.
[*]Tre champinjoner.
[*]Ett gäng rädisor
[*]Sallat
[*]Dressing, och då ska det vara såndär genomskinlig dressing! (Antar att olja + vinäger också funkar)
[*]Den hemliga ingrediensen: Honung!
[/list]
Stoppa kycklingen i ugnen, 250 grader. Är klar om sisådär 20 minuter. Hacka tomaterna, lökarna, rädisorna och champinjonerna. Riv sallaten. Blanda ner allt i en skål.

När kycklingen är klar, skär den i bitar och häll ner i skålen. Häll på dressing. (Jag använde Felix italiensk dressing, vilket passade bra ihop med honungen) Häll på honung, två och en halv matsked borde vara lagom, jag smakade av för att avgöra. Rör om.

Slutligen kan du krydda med salladskrydda, (piffar upp all sallad) örtsalt, och om du är lika galen som jag: Kanel!

Mmmm! That's GOOD salad!

The_Gorger

Hero
Lite pill, men så värt det

Snabbt, mättande, ser roligt ut och fantastiskt gott

1. fräs lök och paprika mjuk
2. blanda stark korv, kvartade tomater och sambal oelek, och släng i det
3. efter ett litet tag, gör små urgröpningar i röran
4. knäck ägg i urgröpningarna, salta och peppra
5. lägg på lock, sänk värmen och rör inte.
6. när äggen stelnat, servera

Ät, gärna med ett nybakt bröd.