Nekromanti Maträtter

Man Mountainman

Storsvagåret
Auto-husmans

Husmanskost är lätt att göra snabbt, om man fuskar lite. Exempelvis:

Köttbullar och Potatismos

Ingredienser: potatismospulver, färdiga köttbullar, lingonsylt.

Utförande: Stek köttbullarna, koka vatten och vispa ned mospulvret, servera med sylt!

Tips: gör man brunsås från färdigt pulver och har till så blir det ännu godare.

Rotmos och stekt fläsk

Ingredienser: rotmospulver, sidfläsk

Utförande: stek fläsket, koka vatten och vispa ned rotmospulver!

Pannkaka

Ingredienser: färdiga plättar från kyldisken, sylt

Utförande: stek plättar i smör eller värm i mikron, servera med sylt!

Netfeed

Swashbuckler
Re: Auto-husmans

Pannkaka

Ingredienser: färdiga plättar från kyldisken, sylt

Utförande: stek plättar i smör eller värm i mikron, servera med sylt!
barbariskt!!

Storuggla

Champion
Re: Värmländska chips

"Vill du veta vad jag gör när min tjej är bortrest? Jo, då lägger jag mig i soffan och så tar jag en stor skål med två påsar lökchips. Fast först häller jag ner 6 dl gräddfil och dipp och blandar detta till en smet. Sedan krossar jag chipsen så de är finfördelade. Därefter tar jag och blandar allt hejvilt. Sedan äter jag upp chips och dipp direkt ur skålen med matsked !"

Det var ju... vidrigt. Jätteäckligt. Jag förstår varför han inte vågar göra det i närheten av din flickvän.

Storuggla, smyger inte med mat

Organ

Out of time, out of mind
Re: Några enkla men sofistikerade måltider

[ QUOTE ]
Civiliserade ostkrokar

[/ QUOTE ]
Med "civiliserade ostkrokar" (betoning på "civiliserade") antar jag att du menar "ostbågar" eftersom det är det de heter i civiliserade trakter :gremtongue:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Några snabba

Tre av Anders självuppfunna all-time favorites:

1. Pasta med makrillsås. Värm makrill i tomatsås i mikron (1-2 såna där platta konserver per portion). Koka pasta. Blanda pastan med såsen. Salta och peppra. Släng på en näve kalamataoliver (såna med kärnor naturligtvis) och några coctailtomater.

2. Vitlökskyckling med vitt vin. Skär kycklingfilé i halvsmå bitar (bra spec. va? :gremgrin:). Stek kycklingen tills den får lite yta (glöm ej salt + peppar). Hysta i hackad lök (gul eller purjo) och ett sjuhelvetes lass med finhackad vitlök (eller pressad om du är lat). När löken har mjuknat lite sänker du värmen och häller du på ett par deciliter billigt vit-tjut och låter det hela puttra. Luta dig tillbaka ett par minuter och drick lite av det kvarblivna vinet medans du kontemplerar livets mysterier och väntar på att käket ska bli klart. När vinet reducerats (det i pannan alltså) är det bara att servera hela härligheten med kokt ris.

3. Pasta med Curry-tonfisksås Töm två burkar tonfisk och en liten burk creme fraiche per portion i en kastrull. (Det är viktigt att det är "salladstonfisk" samt att de är i vatten och inte olja.) Ha i massa curry och lite salt och peppar. Värm upp hela härligheten och servera med pasta.

God spis
/Anders

Yheela_UBBT

Veteran
Mitt tips tar nog längre tid än 20 min, men det är värt de extra minuterna (tycker jag).

Pizza
Gör sconesdeg (finns i de flesta kokböcker).
Banka ut på en plåt med bakplåtspapper på (alt. smörjd med margarin).
Smeta ut ketchup/tomatpuré.
Fyll på med vad du har hemma (tonfisk, skinka, salami, svamp, paprika, vitlök, lök, fetaost, getost... osv.)
Strö över riven ost och ev. krydda (basilika, oregano).
In i en 225 gradig ugn i 10-15 min, håll koll...

Mums!

Går ju även att köpa pizzadegmix oxå...

Organ

Out of time, out of mind
Moddad pizza

Ett sätt att göra lite annorlunda pizza på är att man inte använder degbotten utan en pastabotten. "Hur fasen då?" frågar sig vänner av ordning. "Jo, på följande sätt" svarar jag: Man kokar pasta av valfri sort och lägger den i botten av en smörad pajform. (Mängd bestäms av tycke och smak. Det beror på hur tjock botten man vill ha.) Vispa sedan ett par ägg och häll smeten jämt fördelad över pastan (när den sedan tillagas blir äggsmeten fast och binder ihop pastan till en botten). Garnera sedan med vad du nu vill ha på en pizza och kör den i ugnen precis som vanligt.

/Anders (som håller med om att det hela låter helt absurt men kan intyga att det funkar)

Rickard

Urverk speldesign
Re: Div.

"Fyll en bunke med lagom mycket vatten, lägg i ett antal frysta köttbullar,"
Hur mycket är "lagom"?

"...häll i potatismospulver och frysta ärtor. Knappt matlagning!"
Ingen omröring av pulvermoset? Frysta ärtor? Ska jag knapra på frysta ärtor?

Annars rekommenderar jag Blåvits pulvermos till de som inte annars gillar pulvermos.. Den är jätteenkelt att göra, är väldigt billig och faktiskt så smakar den skitgott..

"Stoppa in frysta pommes frittes i ugn, stek tunn köttbit. Lägger du på färdig bearnaisesås och en flicka/pojke, så har du en dejt med juste käk!"
Ah, lövbiff-stuk.. Bearnaisesås är annars gott till det mesta.. Jag brukar koka enbart spaghetti och göra lite bearnaisesås till och äta.. Mumsigt.. Sunkigt.. Lagom..

"lägg fryst kyckling(skuren i strimlor) i en skål med olja och sweet chili sås i kylen. Återvänd några timmar senare"
Oj, detta kräver att jag måste planera min måltid = omöjligt för mig.. :gremsmile: Men det låter jättegott.. Jag har lite kycklingfiléer över från första gången jag testade att äta kyckling (vilket blev rätt äckligt)..

"Slänga på saker på fryspizza(Göra den ätbar)"
Pizzerian nära mig kostar 35 kronor per pizza.. Det är nästan lika lite som att köpa fryspizzan i handeln.. :gremsmile:

/Han som ska testa lite

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jaaa! Schysst tråd!

"Stek kött."
Kött? Vaddå för kött? Några rekommendationer? Det ska liksom inte vara kött som är 2 cm tjockt för det tar ju ett halvår att tillaga..

"Kål! Kålhuvud är billigt, och steker man det genomskinligt tillsammans med lök blir det övveraskande gott. Gör en gryta med curry, lamm och cashewnötter eller släng det i en tunnbrödsrulle med rödlök och avocado eller vad du nu hittar."
Lök är den enda ingridiensen jag någonsin köpt av alla dem där..

"...och avocado..."
Hur fixar man avacado i matlagningen.. Nu menar jag inte att köpa, utan hur ska jag tillreda den? Skala den och/eller tärna den eller hur ska jag göra?

"Gör en gryta med curry, lamm och cashewnötter..."
Du får gärna förklara hur jag ska gå tillväga för att göra lammgrytan.. Kom ihåg att jag är ny på detta..

"Stek svamp, lök och kött."
Nu var det detta "kött" igen.. Förslag på kött vill jag ha.. Vad är enkelt att tillaga?

"kantarellfond"
Vad är detta?

"Varma mackor är nästan för snabbt för den här listan, och alla vet väl hur man gör dom, men jag tipsar ändå. Gör mackor med ost istället för smör, och ett övre lager ost. Stoppa i ugnen. Jag föredrar svamp eller skinka och tomat. (Efter att ha läst w-ettans inlägg så inser jag att man kan ha örtsalt på varma mackor också)"
Detta klassar jag inte direkt som en egen måltid, för jag kör mina ostmackor i mikron i 40 sekunder.. De blir inte lika krispiga som om man kör dem i ugnen, utan istället McDonaldsostmjuka.. Kött- och grillkrydda rekommenderas verkligen varmt till mackorna.. Makrill är också supergott att ha till varma mackor (röd inplastning, oftast tre konserver i varje inplastning)..

/Han som brukar dricka varm/kall O'boy till varma mackorna under frukost

Organ

Out of time, out of mind
Re: Div. + mosupppiffning

[ QUOTE ]
"Fyll en bunke med lagom mycket vatten, lägg i ett antal frysta köttbullar,"
Hur mycket är "lagom"?

[/ QUOTE ]
Antagligen den mängd som passar den mängd potaismospulver som används i delmoment 2.

[ QUOTE ]
"...häll i potatismospulver och frysta ärtor. Knappt matlagning!"
Ingen omröring av pulvermoset? Frysta ärtor? Ska jag knapra på frysta ärtor?

[/ QUOTE ]
Ärtorna tinas och värms av att ligga i det varma moset på mindre än 30 sekunder om man blandar dem väl. Att lägga ner frysta grönsaker i potatismos är förövrigt ett ypperligt sätt att göra den lite roligare. Personligen föredrar jag majs. Låt inte burken rinna av dock utan släng med vätskan i moset. Då får hela blandningen en härlig majssmak utöver de faktiska majskornen. En annan enkel grej för att piffa upp potatismos är att man pressar en vitlöksklyfta eller två och blandar i. Det blir en förvånadsvärt stor skillnad.

Jag gillar att laga mat men har sällan tid eller ork att krångla till det. Därav alla improviserade nödlösningar. :gremtongue:

/Anders

Sodivra

Champion
Schyssta råd

Kött? Vaddå för kött? Några rekommendationer? Det ska liksom inte vara kött som är 2 cm tjockt för det tar ju ett halvår att tillaga..
Jag brukar bara köpa det billigaste ica och slica, men det finns ju grytbitar.

Köp Kål!

Du får gärna förklara hur jag ska gå tillväga för att göra lammgrytan..
Blanda! För gryta är det bara att steka kött, och låta det puttra i sånt du tycker är gott. (kokt potatis, ärtor, sockerärtor, lök, svamp KÅL, FOND, GRÄDDE!)

Hur fixar man avacado i matlagningen..
Skala och skära i bitar, rå.

Vad är detta?
Ah, det är den hemliga ingrediensen. Som buljongtärningar, fast i flytande form. Borde finnas i små flaskor i kryddhyllan. Köp en och häll i varje gång du gör en gryta. Yum!!!

G

Guest

Guest
Re: Moddad pizza

Absurt, knappast, det låter helt underbart, så gott så det vattnas i munnen.
Får försöka övertyga morsan om det när jag ska dit idag.

Iomed mitt sinne för att veta hur något smakar utan att pröva det utnämner jag ditt förslag till det godaste, det enda som skulle kunnat toppa det är saffran tillsammans med äggen.

*Homer-dräggling*

G

Guest

Guest
Kryddpojkens tips:
Det finns kryddor som passar ihop med allt utom varandra (nästan), dessa är: saffran, cayenne, chili och curry.
Passandeheten är tyvärr sorterad i en fallande skala, jag skulle aldrig pröva curry con carne, chili-fisk eller cayenne-pannkakor men dessa rätter funkar om man använder föregående krydda (saffrans-pannkakor är en delikatess).
Krydderna ska användas eftersmak och vid fall av gäster även efter eftertanke.

Spontanmat:
Micrad krunchy müsli utan mjölk, man tar müslin i en värmebeständig behållare och micrar tills den är skollhet, sedan äter man med sked, jättegott och jättevarmt (min gom var sig inte lik förän efter två månader, men det var värt det).

Spaggetti Zorbeltussus, koka röda linser, bryt spaggettin så den inte behöver vara på snedden i grytan/kastrullen, ta i tillräkligt med vatten för att täcka spaggettin, koka, när 6-7 min har gått, blanda till redning, häll bort lite spaggetivatten (inte allt) häll i linser i samma gryta, rör om undertiden du försiktigt häller i redningen i kastrullen, vill du lyxa till det häll i några råa ägg innan redningen, låt koka tre minuter till. (jag hädar genom att koka redning.

Annat gott:
Zorbeltussus kryddkorv, ta hundra gram smör i en stekpanna, vänta tills det puttrar i pannan, lägg i fyra korvar och krydda tills korvarna är täkta av 2mm+ kryddor, stek på högsta värmen i två minuter.

Allt är gott, men jag är en spontankock mera än någon du kan beställa något av, tycker jag något saknas lägger jag i det.

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]
Kycklingfiléer är lätt att hålla på med. De kan du nästan göra vad som helst med. Se bara till att det är genomstekt (dvs vitt hela vägen).

[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]
Fortsätt med det om du vill men pröva att experimentera med olika löksorter. Förutom gul (vanlig alltså) kan du med fördel använda purjolök (min favorit), röd lök, charlottenlök och silverlök. I de flesta sammanhang är de utbytbara med varandra. (eller varför inte blanda?)

[ QUOTE ]
Du får gärna förklara hur jag ska gå tillväga för att göra lammgrytan.. Kom ihåg att jag är ny på detta..

[/ QUOTE ]
Hur man gör en gryta kan man förenkla till; "Stek kött och lite annat, tillför vätska och låt det sjuda lite." Vilket kött man ska använda bestäms (naturligtvis) av vilken sorts gryta man vill göra. Det går t.o.m att göra alldeles utmärkta grytor på överblivna varmkorvar. Men lammgryta var det fråga om i det här fallet så vi säger att vi använder lamm. Kolla runt lite i köttdisken och titta vad som finns. Eftersom du ska skära köttet i bitar behöver du inte ta dyra och fina bitar, utan kan nöja dig med nästan vad som helst så länge det är lamm. Har du tur hittar du billiga förpackningar med grytbitar så slipper du t.o.m skära dem själv (grytbitar är alltså överblivna köttbitar som är för små att räknas som fullvärdiga bitar i sig. Det är alltså inget fel på dem eller så). Sedan ska du ha lite annat jox. Lök var du redan inne på och det är ett utmärkt spår så kör på det (en halv till en hel normalstor lök per person bruka bli bra). Annat som funkar bra är svamp (färsk eller på burk) och paprika. Vitlök tycker jag nästan är ett måste, speciellt med lamm (knepet med vitlök är att desto mer finhackad man har desto bättre kommer smaken fram, så där är det värt att lägga ner lite extra energi). Sedan steker du hela rasket. Försök dock att steka köttet för sig då det behöver mer stektid än joxet. Stek gärna i den gryta du ska ha "grytan" i (diskminimering samt att det blir bättre smak med stekresterna i botten). När allt är stekt ska du tillföra vätska. Det enklaste är att man häller ner vatten, mjölk, grädde, creme fraiche eller en kombination därav. Vanligt är också att man slänger i en burk krossade tomater. Då får man både vätska och tomatsmak. Sedan får allting puttra ett tag. Hur länge det ska göra det är svårt att säga men man kan (inom rimlighetens gränser) säga "ju längre desto bättre". Ju längre det puttrar desto mer guckar det ihop sig. Glöm inte heller att krydda. Kolla in din lokala kryddhylla och experimentera. Ett enkelt sätt att sätta smak på det hela är att slänga ner en buljongtärning eller två.

[ QUOTE ]
"kantarellfond"
Vad är detta?

[/ QUOTE ]
En fond kan man säga är buljongtärningar fast i flytande form. Skaffa gärna några i smaker du gillar och pyttsa ner en skvätt i grytan.

[ QUOTE ]
Makrill är också supergott att ha till varma mackor (röd inplastning, oftast tre konserver i varje inplastning)..

[/ QUOTE ]
Makrill är rent kriminellt gott och en klart underskattad matvara. Om du gillar makrill tycker jag verkligen att du ska pröva min makrillpasta-grej som jag pratar om på annat ställe i tråden. Urgott!

Hoppas mitt svamlande ger nått.

/Anders

Snow

Swashbuckler

En av mina favoritgrytor är följande:
För en person

Sätt på ris (eller pasta eller potatis)

Kött: en bit (ca 250 gram med ben) fläskkarre (eller skinkgrytbitar om man föredrar det men jag tycker karre blir bättre)
Skär bort benet och skär i ganska små bitar
Låt en stekpanna bli rejält varm och stek köttet tills det blir vackert brunt, salta och peppra
Lägg över i en annan gryta eller på en tallrik

Stek väl valda grönsaker som du tycker om
jag har oftast ett par eller fler av följande

Purjolök (se till att skölja noggrant för de har grus på alla möjliga och omöjliga ställen)
Paprika (helst röd)
Gul lök
Brocholi
Morötter
Gröna ärtor

Stek dem i omgångar och salta lite på dem, lägg ner i tallriken med köttet

När allt är stekt, lägg tillbaka allt i stekpannen och häll på en halv burk creme fraiche (godare än grädde IMHO).
Pressa ner en vitlöksklyfta
ha i lite fond eller en halv köttbuljongtärning
smaka av (man kan ha i mer fond eller buljongtärning)
kanske mer peppar?
mer salt?

tid för detta: ungefär 20 minuter, lagom tills riset är klart alltså

Ulfgeir

Swashbuckler
OK, här kommer förslag.

Sorry Han, det första är nudlar (med smakförstärkning). Tillagningstid: 3 minuter kokning av nudlar plus tiden att koka upp vattnet.

1: Tag ett paket snabbnudlar med medföljande smakpåse. Min favorit är de som skall vara "Spicy".
2: Mät upp i en kastrull tillräckligt med vatten för nudelsoppa. Sätt vattnet på kokning.
3a Under tiden vattnet kokar, tar du och skär 1 st paprika (färg är valfri) i små bitar.
3b: Följ upp detta med att skära en halv gurka i småbitar (beror på storlek av gurka)
3c: Skölj en purjolök noga och skär den i tunna skivor
3d: Skär färsk chili i småbitar om så önskas.
4: Lägg grönsakerna i serveringsfatet.
5: När vattnet kokat upp, lägg i nudlar. Koka enligt beskrivning. Lägg sedan i smakpåse, rör runt, och häll allt över grönsakerna. Rör runt och ät. Ha gärna knäckebröd till med smör och salladskrydda på..

Het pastasås (Tar nog mer tid dock, beror på hur snabb du är med kniven). Går utmärkt att frysa och sedan tina i micron...

1: Skär gul lök (antal efter storlek på tillagningssats) i bitar. Dela först en gång längdmässigt (topp till rot) och varje halva en gång till (denna gång vinkelrätt) så du har fjärdedelar. Sedan sedan skär varje sådan fjärdedel i 2-3 klyftor och bryt isär de olika lagren.
2: Skär paprikor (färg efter tycke och smak, och antal efter tillagsningstorlek) i mellanstora bitar. Men motsvarande mängd som löken är bra riktmärke.
3: Skär färska champinjoner i skivor.
4: Skär färsk röd chili i tunna skivor. Jag brukar dela dem på längden först och ta ut kärnorna
5: Under tiden som du har hackat det andra, så har du naturligtvis satt på en kastrull med pastavatten och hällt lite olja i en stor stekpanna (gärna gjutjärn). Hetta upp stekpannan på mellanvärme.
6: Lägg i löken och börja fräsa upp den.
7: När löken börjat bli lite mjuk så lägger du i chilin och cashewnötter. Fräs detta någon minut.
8: Lägg i paprikan. och fräs lite. Häll här på lite soja och lite vitvinsvinäger. (Inte mycket men någon matsked av båda för att få lite vätska och smak) Rör runt.
9: Lägg i svampen och fräs upp. någon minut
10: Häll på mellanmald eller grovmald svartpeppar efter smak. (Går att ha i rätt mycket) Rör runt.
11: Häll i grädde och lite mer soja. Gärna även en smakfond. Låt koka under omrörning i säg 10-15 minuter eller tills ingredienserna har nått lämpligt mjukhet..
12. Servera.

Potatisgratäng (obs, du behöver något till. Går utmärkt att frysa)

1: sätt på värmen i ugnen till 225 grader.
2: Smörj en ugnsäker form med lämpligt matfett.
3: Skala och skär potatis i skivor.
4: Hacka gul lök i små bitar.
5: lägg ett lager potatisskivor
6: Häll över riven muskotnöt.
7: Lägg över löken.
8: Häll salt och peppar över. + ev pressad vitlök
9: Lägg över lager av riven färsk parmesanost
10: Upprepa steg 5-9 tills du har slut på ingredienser eller formen är full.
11: Lägg på några smörklickar.
12: Häll på grädde tills det nästan täcker översta lagret
13: Ställ in i ugnen. Låt stå i ca 50-55 minuter. Obs kolla till då och då så det inte blir för bränt. Om det antar lämplig färg så lägg över ett lager ugnsfolie. OBS använd fungerande grytlappar när du skall ta ut gratängen!

Vad gäller både potatisgratängen och pastasåsen så rekommenderar jag att du har köksfläkten på ordentligt under tillagningen. Har själv lyckats utlösa brandlarmet pga potatisgratäng.

/Ulfgeir

Foggmock

Myrmidon
Norrländska pizzor a'la Foggmock!

Meh, hallå, det där är ju inte raffinerat för fem öre. Här kommer helt enkelt en förbättring av en redan existerande maträtt (fast det är din fattiga micromat som är en försämring av mitt gourme-mästerverk!):

Tag 2-18 polarkakor, beroende på hur hungrig du är. Strimla påläggsskinka av typen vakuumförpackad(eller bara släng på om du är lat). Äter du inte sånt, hitta nått annat bra att ha på dina pizzor. Köttfärs, korv och leverpastej(faktiskt!) funkar också som köttråvara. Hyvla sen på rikligt med ost (eller om du är en klenis, lite lagom). Prega in så många du kan på samma plåt och kör dem på hyfsat låg temperatur i ungefär tio minuter i ugnen. En RIKTIG ugn.

Brödet ska bli frasigt och osten ska smälta hyfsat. I övrigt är det inget i maträtten som ska bli "tillagat", förutsatt att du inte använder rå köttfärs eller så. Ketchup eller krossade tomater funkar som påläggsfastsättningsmedel, men tänk på att ugnsbakad ketchup smakar rätt speciellt. Jag skippar den alltid nuförtiden.

SÅ ska en polarkaka tillagas. :gremcrazy: