Nekromanti Matteproblem

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ok, kan ni det här?

Take 1000 and add 40 to it. Now add another 1000.
Now add 30. And another 1000.
Now add 20. Now add another 1000. Now add 10.
What is the total?

Svara inte i ämnesraden så att ni sabbar för andra som läser tråden.

Vulf, got fooled

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> svaret är 4100, kolla med miniräknare om ni inte tror mig </font></td></tr></table>

walium

Ganska töntig, faktiskt
[Spoiler]

4100, men det var jävligt nära att jag misstog tiotalen för hundratalen och istället fick det till 5000. Knepet ligger i att lägga ihop tusentalen för sig och tiotalen för sig.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Besviken.

”Ok, kan ni det här?”

Jag fick det till 4100 på en gång, men hade hoppats på att det skulle vara nån bisarr grej jag råkat missa i min nyvakenhet. Det hade ju varit mycket tuffare om det blivit typ 1337, 666, en fucking googolplex, eller nåt annat beng. Och så var det bara addition… Oh well.

Man Mountainman

Storsvagåret
4100. Vad var själva tricket med lösningen?

Knepet var förstås, som andra redan antytt, att det är lätt att missta tiotalen för hundratal och få summan till 5000. Jag var själv nära att begå det misstaget.

Marcus J

Hero
Som varande matematikstuderande (på gymnasiet men va f*n) så hade jag inga som helst problem. :gremsmirk:

Kom tillbaka om ett par månader när jag genom omsorgsfullt förträngande har glömt all matte som jag lärt mig under detta året så kommer jag nog svara 5000.

/Marcus som inser att han låter dryg i första delen aav inlägget.

Olle Linge

Snigel
Som varande matematikstuderande (på gymnasiet men va f*n) så hade jag inga som helst problem.
Jag tror inte att utbildningsnivå spelar någon roll. Du kunde väl addera på lågstadiet också?

Marcus J

Hero
Jo, men......

Eftersom jag har praktiserat matte precis så har jag fördel!

+5 på slaget. (Eller så kanske de andra som inte har gjort det på ett tag minus?)

/Marcus som inte misslyckade med räkna när han gjorde uppgiften

Quan'talis

Swashbuckler
Ha!

Knepet var förstås, som andra redan antytt, att det är lätt att missta tiotalen för hundratal och få summan till 5000. Jag var själv nära att begå det misstaget.
Jag missade tian på slutet och fick det till 4090. Jag gör mycket originellare fel än ni andra :gremtongue:

[H2O]

Veteran
Tja, jag har ganska nyligen läst 16p högskolematematik, och jag var tvungen att räkna tre gånger innan jag faktiskt fick det till 4100 och inte till 5000.
Klantigt? Ja :gremsmile: